fbpx
skip to Main Content

Primăvara aceasta, la Pagina de Psihologie, intenționăm să vorbim mai mult despre ce înseamnă succesul în viața unui om și cum anume pot cultiva părinții succesul pentru copil. Întreaga idee ne-a venit pornind de la cartea dr. Madeline Levine, care atrage atenția asupra faptului că părinții pot contribui la succesul pe care-l poate avea copilul în viață, dacă sunt suficient de deschiși la minte, dacă îndrăznesc să vadă și dincolo de notele școlare și dacă au o definiție reală asupra conceptului. Pentru a aborda succesul din perspective cât mai diferite, l-am invitat pe părintele Constantin Necula să ne răspundă la câteva întrebări.

Ce înseamnă, pentru secolul XXI, succesul în viața unui om?

Nu aș putea să spun. Depinde de parametrii alegerii sale. Personal, cred că, în fapt, succesul nu există. Există o succesiune de împliniri care te apropie de desăvârșire, dar te pot și îndepărta. Pentru mine, împlinirea este a trăi în Hristos. Pentru altul, a nu-l înghiți pe Dumnezeu deloc. Viețile noastre publice sunt pline de oameni de succes care nu au realizat nimic, ci doar au vestit totul ca mare „realizare“. Succesul trece extrem de ușor. E boarea de vânt a modei. Pentru a rezista coerent și corect în ceea ce privește munca ta e nevoie de muncă, de concentrare, de o viață echilibrată. Cred că fiecare profesionist trebuie să aibă în el ceva din rigoarea chirurgului și din virtuozitatea violonistului. Altfel, el devine un funcționar al succesului. Uneori obtuz și sigur pe el că a rămas ultimul geniu din lume. 

Cât de importantă considerați că este lectura pe drumul spre succes?

Este provizia de hrană a unei minți sănătoase pe drumul spre împlinire. Cunosc și analfabeți geniali. Dar ei lecturează cartea lumii prin mijloacele puse la îndemâna lor: intuiție, conectarea la mediu etc. În principiu însă, pentru a putea construi succesiunea de împliniri care te desăvârșesc, ai nevoie să gândești în comuniune cu oamenii, cu lumea din care faci parte și pe care, pe alocuri, trebuie să o ți-o asumi. Actul cititului are ceva din isihia rugăciunii. Cere efort și muncă, smerenie și autocunoaștere. Or toate acestea te ajută pe calea ta și devin provizie la vremuri de încercare. 

Care considerați că sunt cele mai importante trei ingrediente pentru a cultiva moralitatea, toleranța și deschiderea către diversitate în mintea copiilor noștri?

Sinceritatea, echilibrul și bunul-simț. Să fii sincer legat de orice act de moralitate, pentru a nu îndrepta morala spre moralism. Să nu inventezi libertăți care frâng biologicul lor. Să nu creezi un spațiu al diversității în care cine strigă mai tare e mai divers decât celălalt și i se cuvin drepturi în plus. Cred, personal, că ideea de diversitate s-a abătut de mult de la ideea de toleranță și deschidere, afectând creșterea naturală a unor drepturi, grăbind coacerea lor în creuzetul eticii sociale. Lipsindu-se de fundamentul cordialității reale, singurul care poate impune, cu sinceritate, o valoare. Deci un al patrulea ingredient, fie-mi îngăduit, este răbdarea și latura desprinsă din ea: timpul!

℗PUBLICITATE



Ce credeți că le lipsește cel mai mult copiilor de astăzi, când vine vorba de sănătatea lor psihică și spirituală?

Copiilor de astăzi le lipsesc părinții. Nu preocuparea acestora de a-i sufoca prin activități. Nu. Aici suntem campioni. Asezonăm creșterea copiilor cu toate frustrările noastre intelectuale, emoționale și fizice. Părinții ca forță activă, ei lipsesc. Mici sfinți locali, care să lumineze viața copiilor, să le fie odihnă și curaj. Fără colaborarea tati-mami și fără prezența unor bunici sănătoși sufletește – chiar dacă sunt epuizați fizic – în viețile copiilor, aceștia cresc fără aripi portante. Putem teoretiza cât vrem. Câtă vreme avem specialiști care ne spun că pruncii nu aparțin părinților și că educația din afară e mai importantă decât cea dinăuntru suntem o societate bolnavă de lipsă de înțelegere a iubirii. Și, unde iubire nu e, nimic nu e. 

Ce au nevoie să înțeleagă părinții despre succes?

Că subiectul succesului nu este persoana lor, ci împlinirea lor prin toți cei care le alcătuiesc viața. Că orice efort făcut pentru punerea în valoare doar a propriei tale persoane devine un efort egoist și jalnic, dacă nu se trăiește în bucuria comuniunii cu ceilalți.

În concluzie, este important ca adulții și, mai ales, părinții și îngrijitorii să facă diferența între succesul autentic și falsul succes. Potrivit autoarei cărții Parenting pentru succes: „Atunci când succesul nu se simte autentic, «sindromul impostorului», pe care îl simțim cu toții din când în când, devine o stare permanentă pentru copiii noștri.“ Tot dr. Levine este cea care ne ajută să înțelegem ce presupune, din punct de vedere psihologic, succesul autentic: „Acesta [succesul autentic] presupune să acceptăm că orice copil este o lucrare în curs de desfășurare. În plus, pornește de la ideea că toți copiii trebuie să aibă timp și energie pentru a se putea angaja, cu adevărat, în procesul de învățare, de explorare și dezvoltare a propriilor interese, în consolidarea mecanismelor de adaptare și în construirea identității de sine reale, entuziaste și cuprinzătoare.“

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Back To Top
Caută