Skip to content

Tocmai te-ai întors din concediu și încă mai păstrezi vii în minte momentele plăcute din vacanță, imaginea apusului scufundat în mare, liniștea serii, senzația apei sărate pe piele, poate, zborul cu parapanta sau serile petrecute împreună cu prietenii? Te gândești cu teamă la momentul în care îți vei deschide e-mailul și vei vedea cum curg sutele de mesaje pe care trebuie să le parcurgi, dosarele care s-au adunat în lipsa ta și toate sarcinile de serviciu pe care le-ai amânat pentru după vacanță? Ai devenit brusc mai irascibil, ți-ai pierdut apetitul, ai dificultăți de concentrare, stări de somnolență sau insomnie, transpirații sau palpitații? Dacă acest scenariu îți sună cunoscut… Respiră profund, apoi gândește-te că nu ești singurul care se simte așa.

Rândurile următoare te pot ajuta să scapi de capcanele mentale în care fiecare dintre noi poate pica în această situație și să identifici resursele necesare pentru ca începerea activității profesionale să fie cât mai lină și mai gestionabilă.

Nevoia de deconectare este resimțită de fiecare dintre noi, însă atunci când în sfârșit reușim să ajungem la așteptata perioadă de vacanță, din păcate, nu putem să ne deconectăm așa cum ar trebui sau nu imediat. Reușim să facem decuplajul de serviciu abia după câteva zile de concediu, iar unii dintre noi nu reușesc chiar deloc (sunt persoane care își verifică smart phone-ul pe toată durata concediului). Din acest motiv, s-a observat că sentimentul de încântare vizavi de concediu este resimțit la cote maxime înainte de începerea concediului și nu neapărat în timpul acestuia, când nu reușim să ne relaxăm în mod autentic. De asemenea, s-a observat că mulți dintre noi evită să-și rezerve pe parcursul anului mai multe perioade de vacanță, în încercarea de a evita sentimentul de anxietate trăit la reînceperea activității profesionale. Dacă încă ai mai rămas cu sold neefectuat de concediu de odihnă din anii precedenți, acesta este un semnal de alarmă că, poate, mai ai de lucrat pentru a învăța să te deconectezi, să-ți aloci perioade de timp de pauză în activitate, perioade în care nu trebuie să pleci undeva sau să depui mari eforturi în planificarea concediului, ci doar  să-ți aloci timp pentru tine și familie.

Pentru o tranziție mai ușoară între perioada de concediu și cea de activitate profesională, regăsești mai jos câteva informații care să te ajute să te organizezi:

℗PUBLICITATE



Ce faci înainte de a intra în concediu, pentru a pregăti terenul?

  • Finalizează pe cât posibil sarcinile pe care le ai de rezolvat, pentru a nu le duce cu tine în concediu.
  • Fă-ți o listă cu ce ai lăsat nerezolvat, pentru a continua treburile mai ordonat după vacanță.
  • Asigură-te că persoanele cu care colaborezi frecvent știu că urmează să intri în concediu.
  • Nu uita de mesajul de „out of office“, în care specifici dacă ai sau nu acces la e-mailuri pe perioada vacanței, dacă poți fi contactat telefonic, cine este persoana care te înlocuiește și care e data revenirii la serviciu. 

Ce faci în timpul vacanței, ca să te poți bucura de relaxare?

  • Dezactivează notificările telefonului mobil și nu-l lua cu tine când mergi la cină sau întreprinzi diferite activități, pentru a nu te simți tentat să accesezi e-mailul.
  • Dacă nu te poți deconecta de la sarcinile de serviciu și implicarea ta este necesară în permanență pentru continuitatea afacerii, programează-ți 30 minute dimineața și 30 minute seara, pe care să le aloci pentru rezolvarea diferitelor probleme profesionale, astfel încât să te poți bucura de restul timpului liber, fară a simți presiunea jobului.

Ce faci la revenirea din concediu, pentru ca acomodarea să fie mai ușoară?

În primul rând, trebuie să înțelegi că nu poți rezolva pe loc sarcini care s-au adunat în una sau două săptămâni, cât ai lipsit. Setează-ți așteptări realiste!

Este normal ca, la reluarea activității, nivelul tău de stres și anxietate să crească, pentru că reintri într-o rutină în care nivelul tău de control este unul mai scăzut față de controlul pe care îl aveai în vacanță, asupra organizării propriului timp. Regăsești mai jos câteva strategii care să te ajute să recâștigi controlul asupra timpului tău și să-ți diminuezi anxietatea:

  • Este recomandat ca revenirea acasă să se facă cu 2 zile înainte de reînceperea serviciului, pentru ca să poți rezolva sarcinile administrative (despachetarea bagajului, cumpărături pentru următoarele zile etc.) și pentru a te reacomoda cu rutina de acasă.
  • Este indicat ca revenirea la serviciu să se facă în mijlocul săptămânii, ca să fii cât mai aproape de weekend, astfel încât trecerea să nu fie resimțită brusc. Cercetările au arătat că persoanele ce revin la serviciu într-o zi de luni se simt mai angoasate decât cele care se întorc în mijlocul săptămânii.
  • Setează așteptările pe care ți le transmit colegii și familia, informându-i pe cei interesați: „Abia am revenit din concediu. Aș avea nevoie de puțin timp pentru acomodare și organizare, înainte de a răspunde întrebărilor adresate, sarcinilor trimise etc.“
  • În prima zi de serviciu, poartă ceva care să te facă să te simți bine și încrezător în tine (haine, accesorii).
  • Poate că și alți colegi trec prin aceeași situație; petrece un timp cu ei și discutați într-o pauză de cafea despre cum vă simțiți după revenirea din concediu și ce anume îl ajută pe fiecare dintre voi să se organizeze.
  • Nu uita să respiri zilnic în mod conștient, în câteva reprize, pentru a reduce din anxietate. Inspiră aerul pe nas timp de 3 secunde, ține-l în plămâni alte 5 secunde și expiră lent pe gură, timp de încă 3 secunde. Repetă exercițiul de 4-5 ori, în câte 3 reprize zilnice. Trebuie să inspiri/expiri lent și să-ți concentrezi atenția asupra mușchilor abdominali.
  • Organizează e-mailurile primite în 3 foldere: „De rezolvat urgent“, „De rezolvat în următoarele zile“ și „De citit ulterior“.
  • Dacă îți este foarte greu să te organizezi, setează-ți prioritățile împreună cu managerul tău.
  • Nu-ți stabili întâlniri de lucru în prima zi; alocă-ți timp pentru organizare.
  • Setează-ți obiective realizabile și măsurabile, apoi începe cu sarcini ușoare, la care poți vedea finalitatea imediată, redobândindu-ți astfel sentimentul de control și de realizare.
  • Nu amâna la nesfârșit sarcinile primite; evitarea duce la creșterea anxietății.
  • În prima săptămână de lucru, ai grijă să te odihnești, pentru a-ți regla ritmul între somn și activitate, conform rutinei de acasă.
  • Adu cu tine la birou ceva din vacanță, pentru a păstra vie amintirea călătoriei.
  • Planifică-ți următoarele pauze profesionale; vacanțele scurte de pe parcursul anului sunt recomandate ca un stimul suplimentar de energie, fiindcă îți readuc periodic starea de bine și de relaxare. În plus, numărul zilelor libere legale a crescut și în Romania, așa că putem să profităm de acest lucru stabilind pauze mai dese în cadrul activităților profesionale. Creștem astfel sentimentul de control asupra organizării propriului timp și avem șansa să trăim mai des încântarea de dinainte de vacanță și frenezia planurilor de distracție.

Deci, nu mai ezita – caută deja poze cu locuri noi, pe care ți-ai dori (și ți-ai permite) să le vizitezi!

Psiholog şi psihoterapeut de familie, educator parental certificat și autorizat Circle of Security, cu o experienţă de mai bine de 10 ani în diverse arii ale Resurselor Umane în diferite companii multinaţionale. Psihoterapeut în formare în metoda Somatic Experiencing (Experiențierea Somatică), o metodă psiho-biologică eficientă pentru identificarea și rezolvarea traumelor. Voluntar în proiectul „Dăruieşte viaţă“, pentru susţinerea familiilor cu copii diagnosticaţi de cancer.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0