fbpx
skip to Main Content

Nu știu și nu cred că există persoane care să nu cunoască senzația de blocaj în propria minte. Acea stare în care pare că suntem prizonierii gândurilor noastre, iar ceea ce credem ne determină emoțiile, comportamentele și raportarea la viitor. În ciuda faptului că sunt pasionat de psihologie și de mecanismele de funcționare ale psihicului uman, niciodată nu m-am identificat prea mult cu gândirea pozitivă. Îi apreciez pe cei care pot face asta, dar, în ceea ce mă privește, această tactică nu funcționează. Edith Eva Eger (psiholog în vârstă de 93 de ani, supraviețuitoare a Holocaustului și autoarea cărții Alegerea), cu care am avut ocazia de-a purta, de curând, o conversație adevărată, îmi spunea că mintea noastră este cea mai grea pușcărie. Dar, cu toate acestea, fiecare dintre noi are harul de-a alege iubirea și speranța; iubirea de sine, iubirea față de celălalt și speranța că se poate trăi și altfel. Nu știu dacă Edith este o optimistă, dar știu că este extrem de curioasă, că și-a exersat capacitatea de-a risca (chiar foarte mult!) și că, mai presus de toate, crede în faptul că tot rău poate duce și spre bine. 

Atunci când evadăm din prizonieratul propriei minți, nu doar că devenim cu adevărat liberi, dar dobândim și capacitatea de-a ne exercita liberul arbitru. Dacă mă uit cu atenție atât în interiorul meu, cât și la lumea din jur, gardienii cei mai drastici din mintea umană sunt anxietatea și depresia; anxietatea, care ne induce lipsă de încredere în propriile forțe; și depresia, care ne repetă fără oprire cele mai mari minciuni despre cât de neputincioși și de neajutorați suntem. Psihologia științifică dovedește că putem scăpa din gheara anxietății, dacă riscăm să facem lucruri grele și complicate; iar depresia își pierde din putere, dacă îndrăznim să nu mai credem tot ce gândim și alegem să ne trăim viața diferit. Schimbarea este un proces de durată, deoarece presupune, înainte de toate, divorțul de obiceiurile și tiparele comportamentale care nu ne mai sunt de folos, laolaltă cu angajamentul pentru comportamente mult mai benefice și sănătoase. 

În cartea Cum să bagi depresia în depresie, autorul James Withey ne arată cum a ieșit el din temnița depresiei și cum a băgat-o pe aceasta în locul lui; nu este un fandosit care să se laude cu cât de ușor i-a fost sau cât de simplu este ce-a învățat să facă. Este, mai degrabă, genul de om care își scoate zbuciumul la vedere, fără să se identifice cu rolul de victimă. În cartea sa, propune 40 de modalități prin care să redevenim stăpâni pe propria viață, iar dintre acestea am ales să exemplific câteva care au rezonat cel mai mult cu mine: 

  1. Cere ajutor atunci când n-ai chef de ajutoare!
  2. Fă lucrurile pe dos!
  3. Acceptă că nu poți lupta cu fantomele!
  4. Poartă-te frumos cu tine, pentru că depresia n-o face!
  5. Vorbește, vorbește, vorbește! Și apoi mai vorbește încă puțin
  6. Identifică-ți punctele forte!
  7. Celebrează victoriile mici; de fapt, sunt uriașe!
  8. Află și poveștile altora!
  9. Află cum să depășești fobia de sine
  10. Găsește rostul din „ce rost are?“
  11. Dormi!
  12. Găsește-ți un hobby!
  13. Renunță la prietenii de doi bani!
  14. Ocupă-te cum poți tu de mindfulness
  15. Fii mândru că supraviețuiești!

Toate acestea și alte 25 de modalități sunt descrise pe larg, cu exemple personale și o porție sănătoasă de umor negru, în cartea lui James Withey, care nu este psiholog sau terapeut, dar care îmi pare că a înțeles depresia mai bine ca mulți dintre noi, psihologii. Cum să bagi depresia în depresie este prima recomandare de lectură pentru clubul nostru de carte din luna iunie. Vă rog să mă credeți că autorul nu bate câmpii și nici nu vinde castraveți; pe alocuri, este cutremurător de sincer și emoționant de autentic.

℗PUBLICITATE



A doua recomandare de lectură este cartea lui Franz Ruppert despre psihotrauma sexuală și calea către o identitate sexuală sănătoasă. Îmi imaginez că puțini dintre cei care urmăriți Pagina de Psihologie ați ratat celebra serie a lui Gabor Maté pe subiectul traumei, cu titlul The Wisdom of Trauma. Celebrul expert în sănătate mintală a vorbit cu mulți alți lideri de opinie, precum Daniel SiegelEsther Perel sau Peter Levine, despre teme pe care nu le abordăm cu ușurință, și anume durerile noastre interioare. Revenind la Iubire, dorință și traumă, cartea lui Ruppert, aceasta este un alt ghid care ne ajută să ieșim din prizonieratul minții. Este revelatoare, practică și plină de exemple. 

Religia pentru atei, de Alain de Botton, s-ar putea să fie o surpriză pentru cititorii clubului nostru de carte. Mai ales pentru aceia care știu că sunt un suflet credincios și că îmi cultiv cu atenție relația cu divinitatea. Dar cartea aceasta este o călătorie fascinantă în istoria omenirii, care ne arată de ce avem nevoie de câteva dintre practicile creștine, de ce este comunitatea atât de importantă și de ce ar merita să creadă în miracole chiar și aceia care nu cred. Sunt mare fan al lui Botton, iar faptul că a crescut într-o familie de atei convinși, mă face să apreciez și mai mult curajul lui de-a scrie pe acest subiect.

Până luna viitoare, vă doresc lectură plăcută și vacanță ușoară, dacă sunteți deja în acest punct al verii; și nu uitați să mai aruncați câte un ochi la toate reducerile de carte de pe shop-ul online al Paginii de Psihologie, întrucât #CeeaCeCitimContează, #LecturaNeFaceBine și, adesea, #IubimAceeașiCarte.

Gáspár György

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Back To Top
Caută