fbpx
skip to Main Content
Jurnalul Ca Tehnică De Autocunoaștere și Instrument Terapeutic

Pentru mulți dintre noi, expresia „dragă jurnalule…“ ne trimite direct în copilărie și adolescență, când jurnalul era unul dintre cei mai buni confidenți ai noștri. Lipsit de prejudecăți sau păreri contradictorii, el ne aștepta cu lacătul și cheița bine ascunsă, ca să ne înșirăm gândurile de peste zi, secretele sau momentele dificile. Astfel, în prezent asociem păstrarea unui jurnal cu un obicei copilăresc. Oare, așa să fie? Ei bine, dacă te-ai întâlnit cu practica terapeutică și ai pășit în cabinetul unui psihoterapeut, cu siguranță jurnalul nu îți este necunoscut. Însă, dacă ești în căutarea unor metode care să contribuie la dezvoltarea ta personală sau la îmbunătățirea stării generale, iată care sunt beneficiile unui astfel de obicei în viața noastră și ce tipuri de jurnal poți încerca.

În primul rând, jurnalul este o modalitate de a-ți înregistra gândurile și sentimentele. Te ajută să-ți pui ordine cele mai profunde gânduri și temeri și-ți permite să înveți de la persoana care te cunoaște cel mai bine: tu.

De-a lungul timpului, studiile ne-au demonstrat importanța prezenței unui astfel de obicei în viața noastră – nu numai că jurnalul contribuie la starea generală de bine, dar consemnarea micilor detalii din viața de zi cu zi te poate ajuta să fii mai prezent și mai conectat cu propria viață și, în final, chiar să-ți îmbunătățești memoria. Unele cercetări menționează jurnalul drept un contributor ce sporește sănătatea fizică, prin stimularea sistemului imunitar. Prin intermediul său, reușim să gestionăm evenimente și experiențe stresante, reducând daunele pe care stresul le poate cauza în corpul nostru. Într-un studiu dedicat pacienților cu astm, notarea unor evenimente stresante de viață, timp de 20 de minute pe zi, a condus la îmbunătățiri semnificative ale sănătății, în doar 4 luni. De asemenea, psihoterapeuții au înregistrat diminuări ale anxietății, depresiei și chiar ale frustrării. Timpul pentru reflecție face minuni pentru psihic.

De ce este sănătos să avem un jurnal?

Scrisul într-un jurnal și introducerea lui în viața și programul nostru poate să pară o „sarcină“ extrem de greu de realizat, iar pentru unii dintre noi chiar imposibilă. Însă, înainte să-ți spui că nu ai timp sau că nu te pricepi la cuvinte, te invit să găsim câteva modalități care să te motiveze și să-ți vină în ajutor.

O să încep prin a spune că scrisul într-un jurnal nu trebuie să se întâmple în fiecare zi. Factorul esențial pentru a transforma jurnalul într-un obicei e structura. Găsește modalități adaptate programului tău. Așadar, poți să stabilești trei zile în care să scrii în jurnal – timp de 5, 15 sau chiar 30 de minute. Important este să identifici structura și varianta care funcționează cel mai bine pentru tine și să o aplici.

Sugestia de mai sus mă duce cu gândul la un alt aspect important: managementul. Oricât de mult ne-am dori să avem timp doar pentru noi, viața e mult mai complexă de atât. Gestionarea timpului este un aspect de care merită să ții cont. Cinci minute de trei ori pe săptămână reprezintă un plan gestionabil. Câteva ore pe zi, nu (cu excepția cazului în care ești scriitor).

Acum, că am prestabilit cele câteva zile pentru a scrie în jurnal, suntem cu foaia în față și cu pixul în mână… Apar grijile că nu am făcut nimic notabil sau că nu vom lăsa în urmă vreun citat semnificativ. Nu-ți face griji și nu te preocupa de modul în care te exprimi sau de faptul că nu ai făcut nimic interesant în ziua respectivă. Pur și simplu, consemnează un mic detaliu despre ceva ce ai făcut, ai gândit, ai auzit sau ai văzut în acea zi.

Un ultim aspect important: nu te judeca, pentru ceea ce notezi în jurnal. Este important să avem compasiune față de propria persoană, de sentimentele și de trăirile noastre, așa că nu te transforma în propriu tău critic. După ce obiceiul de a scrie în jurnal s-a sedimentat, du-te înapoi și răsfoiește paginile scrise. S-ar putea să descoperi că îți place atât de mult, încât să fii inspirat să continui.

℗PUBLICITATE


Cum să-ți faci propriul jurnal?

Unul dintre cele mai încurajatoare aspecte legate de metoda jurnalului este faptul că nu există un mod greșit de a face acest lucru. Prin externalizarea gândurilor și sentimentelor tale, reușești să te eliberezi de bagajul psihologic cauzat de gânduri. Creierul tău îți va fi recunoscător. De asemenea, un jurnal îți oferă capacitatea unică de a privi înapoi și de a vedea cât de mult ai crescut – atât emoțional, cât și spiritual.

Pentru a-ți elibera gândurile pe hârtie, iată câteva metode și tipuri de jurnal utilizate în practica psihologică:

  • Jurnalul recunoștinței

De cele mai multe ori, tindem să ne focalizăm atenția asupra aspectelor care sunt negative sau a lucrurilor ce ne provoacă nemulțumire. Într-un jurnal al recunoștinței, poți scrie lucruri din viața ta pentru care ești recunoscător sau experiențe care ți-au adus fericire și mulțumire. Astfel, ai ocazia să exersezi și să-ți obișnuiești creierul să pună accent pe aspectele pozitive. Poți să începi prin a nota 5 lucruri pentru care ești recunoscător, să reflectezi asupra lor, iar apoi să precizezi de ce îți aduc bucurie și recunoștință.

  • Scrisoarea netrimisă

Cu toții avem lucruri pe care am dori să le spunem cuiva, dar nu suntem capabili – din diferite motive. În această formă de jurnal, poți include tot ceea ce dorești să-i transmiți unei anumite persoane. Poate fi vorba despre orice, având în vedere că nu vei expedia această scrisoare. Poți să scrii despre cât de mult apreciezi pe cineva, cât de mult te-a supărat cineva sau despre cum nu dorești să ierți pe cineva. O astfel de experiență te poate ajuta să te eliberezi de anumite sentimente și gânduri – doar prin simplul fapt că ai scos-o din mintea ta, pentru a o așterne pe hârtie.

  • Jurnalul veștilor bune

În acest tip de jurnal, e recomandat să inserezi ce-a mers bine în timpul zilei. Asta s-ar putea face printr-o simplă enumerare sau prin relatarea evenimentelor. Care este diferența între acest gen de jurnal și jurnalul recunoștinței? Ei bine, jurnalul recunoștinței tinde să se concentreze asupra aspectelor existente în general în viața ta, în vreme ce jurnalul veștilor bune se concentrează asupra evenimentelor cotidiene sau a experiențelor din acea zi.

De asemenea, poți crea o varietate de stiluri de jurnal. Nimeni nu spune că trebuie să alegi doar o singură metodă. De fapt, schimbarea și alternarea modului în care scrii în jurnal îți poate oferi o nouă cunoaștere a propriei persoane. Nu-ți fie teamă să încerci ori să combini mai multe stiluri.

În concluzie, ideea că jurnalul aparține vremurilor trecute este un stereotip ce merită schimbat, datorită beneficiilor pe care ni le aduce la nivelul sănătății mentale și al cunoașterii de sine. Chiar dacă pare o metodă ce ne consumă timp, în programul nostru deja încărcat, odată ce se transformă într-un obicei, vom începe să observăm beneficiile.

Diana Lupu

Diana Lupu este absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napca și Masterandă în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației Universitatea din București în cadrul programului de master Formarea Formatorilor. De asemenea este colaboratoare Social Media pentru publicația A List Magazine.

Back To Top
×Close search
Caută