„Sunt un fotograf, sunt un editor de cărți, sunt un creator de modă“ era formula cu care excentricul Karl Lagerfeld se autodescria în ultimii săi ani de viață. Talentul său vizionar s-a extins mult dincolo de modă și fotografie, Lagerfeld fiind și designer de interior, colecționar de artă, un simbol cultural și un prieten loial pentru multe persoane mai mult sau mai puțin publice din jurul lui.
Karl a fost unul dintre designerii cu adevărat remarcabili ai industriei de modă. Cu o carieră de peste șase decenii, Lagerfeld a reinventat piesele iconice create de Gabrielle Chanel, precum rochia neagră, jacheta din tweed sau gențile matlasate, ceea ce a propulsat celebra casă franceză drept unul dintre cele mai profitabile branduri din lumea modei.
Concomitent, a revitalizat și a supravegheat direcția creativă a casei italiene Fendi. Abordarea sa modernă și creativitatea remarcabilă au transformat brandul Fendi într-o adevărată putere în lumea luxului, respectând, în același timp, linia estetică și moștenirea casei. Totodată, Lagerfeld este responsabil pentru salvarea multor ateliere franceze (Lesage, Lemarié, Massaro, Barrie), care au păstrat tradiția și meșteșugul în modă, realizând haine și accesorii într-o manieră artizanală, utilizată adesea în colecțiile haute couture.
ABONARE NEWSLETTER
Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.
- A creat mister în jurul anului său de naștere
Anul real al nașterii lui Lagerfeld a fost mereu un mister, care a stârnit vâlvă atât în presa internațională, cât și în rândul biografilor săi. Născut în Hamburg, pe 10 septembrie, Karl Otto Lagerfeld a ascuns mult timp data nașterii sale, susținând că s-a născut în anul 1938 și „întinerind“ astfel cu cinci ani. Într-o discuție privată cu Gerhard Steidl, designerul a mărturisit adevăratul motiv: „Mi-a fost rușine că m-am născut în anul în care Hitler și-a început proiectul de a ucide populația evreiască din Germania. Și n-am vrut să fiu asociat cu acel an“. Totuși, în aprilie 2015, a revenit asupra acestui aspect și a precizat că s-a născut, de fapt, în 1935, deși registrul de botez din Hamburg consemnează data de 10 septembrie 1933.
- A reinventat rafinamentul casei Chanel
La începutul carierei sale, Lagerfled a migrat de la o casă de modă la alta, până în 1982, când Alain Wertheimer i-a cerut să devină director creativ pentru Chanel. Contrar sfaturilor primite de la cei din jur, un an mai târziu, a preluat cârma casei de modă, unde a și rămas până la moarte. Deși pare greu de crezut, atunci când a ajuns la Chanel, hainele brandului nu mai erau considerate la modă și nici râvnite de pasionatele de modă. Totuși, a făcut ceea ce puțini credeau că este posibil: a reînviat o casă de modă ce părea îngropată în uitare, aducând stilul considerat demodat și învechit la un nou apogeu de strălucire și rafinament.
- A fost un vizionar al marketingului și al inovației
Lagerfeld a înțeles importanța impactului unei imagini cu mult înainte de apariția rețelelor de socializare. Stilul său personal, un brand în sine (părul alb, prins într-o coadă de cal, ochelarii de soare negri, cămășile cu guler înalt și mănușile fără degete), l-a transformat într-una dintre cele mai recognoscibile figuri din lumea modei. Prezentările sale aveau teme și decoruri extrem de elaborate, fiind așteptate cu nerăbdare atât de către clienți, presă și celebritățile invitate să ia parte la prezentare, cât și de către cei care îi urmăreau activitatea pe internet. De exemplu, pentru prezentarea Chanel din sezonul toamnă/iarnă 2010 a fost creat un decor arctic, cu ajutorul unui aisberg care cântărea 265 de tone și avea o lungime de 40 de metri, proiectat și produs în Jukkasjärvi (Suedia) și transportat la Grand Palais din Paris.
- Își masca durerile și suferința prin muncă
Deși avea sarcina de a lansa peste zece colecții anual pentru Chanel și Fendi, Lagerfeld a fost mereu implicat în diverse proiecte, printre care regie de film, crearea de costume de teatru și film, lansarea unei colecții pentru H&M sau chiar realizarea designului unui elicopter. Cu toate acestea, nu-i plăcea să fie etichetat drept „dependent de muncă“, mărturisind într-un interviu pentru The Independent: „Te rog, nu spune că muncesc din greu. Nimeni nu este forțat să facă treaba asta, iar dacă nu-i place, n-are decât să facă alta. Oamenii cumpără rochii pentru a fi fericiți, nu pentru a auzi de cineva care a suferit din cauza unei bucăți de tafta“.
- A ținut o dietă strictă pentru a putea purta haine din linia Dior Homme
A început o dietă strictă pe 1 noiembrie 2000, fiind motivat, în special, de colecțiile Dior Homme: „M-am înțeles bine cu faptul că eram supraponderal și nu aveam probleme de sănătate, dar mi-am dorit brusc să mă îmbrac altfel, să port haine create de Hedi Slimane… dar aceste haine, prezentate de băieți foarte, foarte slabi (și nu de bărbați de vârsta mea), au necesitat să slăbesc cel puțin 35 de kilograme“. Nu numai că a slăbit 40 de kilograme cu o dietă săracă în calorii, ci a lansat și o carte despre dieta sa.
- Choupette a reprezentat un atașament aparte și a primit o moștenire impresionantă
În anul 2011, Lagerfeld a adoptat o pisică birmaneză cu blană albă, de la apropiatul său, modelul Baptiste Giabiconi. Karl a numit-o Choupette („dulceață“ în franceză), la fel cum numea și grupul de fotomodele cu care-i plăcea în mod deosebit să lucreze. De atunci, pisica Choupette a devenit o celebritate, având peste un sfert de milion de urmăritori pe Instagram și câștigând milioane de euro din campaniile de modeling și publicitate. A fost extrem de apropiat de ea, spunând: „Este foarte umană. Uneori, cred că mama mea s-a reîncarnat în Choupette“.
- A avut o pasiune reală pentru cărți și lectură
Lagerfeld era un veritabil bibliofil, cu o pasiune nestăvilită pentru cărți, adorând să se piardă în paginile lor și să descopere lumi și cunoștințe noi. Deținea o bibliotecă cu peste trei sute de mii de volume, așezate orizontal, pentru a le putea citi titlurile mai ușor, colecția sa reflectându-i interesul profund pentru literatură, artă și istorie. Prin urmare, nu este de mirare că în 1999 a deschis în Paris o librărie numită Librairie 7L, iar în 2001 designerul a lansat editura Editions 7L, specializată în cărți de artă vizuală și fotografie. Mai mult decât atât, librăria există și astăzi, pe 7 Rue de Lille, 75007 Paris, Franța.
- S-a bucurat de o atenție intuitivă și surprinzătoare
Una dintre persoanele apropiate de Lagerfeld, modelul Stella Tennant, a observat și o aptitudine surprinzătoare pe care o avea designerul. „Un lucru despre Karl, care este destul de înfricoșător, este că de trei ori a observat că sunt însărcinată, înainte să spun cuiva. Este destul de ciudat, pentru că nu se vedea deloc – doar eu știam că sunt însărcinată și absolut nimeni altcineva“, declara renumitul model Stella Tenannt. Când aceasta l-a întrebat pe Karl cum și-a dat seama, el i-a răspuns: „Există ceva care se schimbă chiar în jurul ochilor“. Poate că acesta este motivul pentru care purta întotdeauna ochelari de soare: să poată citi în ochii oamenilor, dar în același timp să se protejeze de ei.
- A fost adeptul principiului „Ce-i în gușă și-n căpușă“
N-a fost niciodată o persoană care să se abțină sau să evite disputele, preferând să-și facă vocea auzită, chiar și atunci când știa că va stârni controverse. Deși în era cancel culture comentariile legate de forma corpului, de rasă, de orientare sexuală sau politică pot duce la concedierea dintr-o companie de renume și chiar la dispariția din industrie, designerul a creat un mare buzz în presă și în online prin comentariile sale. E drept că multe nu pot fi incluse în acest articol, printre cele mai controversate remarci care au stârnit reacții privind promovarea standardelor de frumusețe nerealiste se numără: „Nimeni nu vrea să vadă femei plinuțe pe podium“, „Pantalonii de trening sunt un semn de înfrângere. Ți-ai pierdut controlul asupra vieții, așa că ți-ai cumpărat niște pantaloni de trening“ sau „(Adele) este puțin cam grasă, dar are o față frumoasă și o voce divină“.
- A avut o copilărie marcată de neglijare emoțională și istoric de abuz
Din interviurile, documentarele și cărțile care fac referire la viața lui Lagerfeld, ne putem da seama că, deși s-a născut într-o familie cu o situație financiară excelentă, a fost un copil singuratic, cu o mamă intruzivă și un tată distant. Designerul a menționat că mama lui, Elisabeth Bahlman, l-a tras la răspundere pentru kilogramele acumulate de aceasta după nașterea sa și l-a învinovățit că i-a furat tinerețea. Elisabeth avea comentarii reci și acide, făcând adesea referire la aspectul fiului ei, spunându-i că nu va fi niciodată la fel de frumos ca ea, că părului lui îi lipsește nuanța de negru intens (așa cum îl avea ea), iar când Lagerfeld a insistat să învețe să cânte la pian, ea i-a spus „du-te la desen, faci mai puțin zgomot“.
În documentarul Lagerfeld Confidențial, designerul menționează că, la vârsta de 11 ani, a fost agresat de către un cuplu (deși nu este menționat exact, din conversație se înțelege că este vorba despre agresiune sexuală). Primul lucru pe care l-a făcut atunci a fost să-i spună mamei sale, iar răspunsul primit de la aceasta a fost „Este vina ta, uită-te la tine!“.
În ciuda tuturor acestor evenimente, nu s-a plâns, s-a autodepășit constant, dar a ales să se izoleze și să evadeze în literatură (mama lui era o cititoare avidă), desen, teatru și film, iar la vârsta de 12 ani cunoștea deja patru limbi (germană, engleză, franceză și italiană).
Nu putem scuza lucrurile pe care Karl Lagerfeld le-a spus de-a lungul vieții sale, dar când înțelegem o parte din copilăria lui și durerile cu care s-a confruntat, cel puțin ne putem explica de ce, uneori, a fost o persoană dificilă. Așa cum ne arată și istoria, fiecare geniu vine și cu aspecte controversate ale personalității și cu toții știm că natura umană este profund imperfectă.
Citește și: