Skip to content

Banii au un fel aparte de a ne influența simțurile, adesea în moduri pe care nu le conștientizăm pe deplin. Unii oameni asociază mirosul banilor cu un sentiment al valorii sau al bogăției, ceea ce le poate spori percepția asupra mirosului lor. Fie că este vorba despre parfumul bancnotelor proaspăt tipărite sau de aspectul învechit al unei monede cu o încărcătură istorică, banii par să aibă o aură care le depășește forma fizică. În acest articol, vom explora psihologia din spatele acestui fenomen și de ce, pentru mulți dintre noi, mirosul banilor este legat de sentimentele de putere, succes și ambiție.

Mirosul banilor încapsulat de Francis Kurkdjian

În 2003, artista Sophie Calle a decis să lanseze un parfum cu miros de bani, oferind carte blanche (libertate creativă) parfumierului Francis Kurkdjian. Acesta, inspirat de o bancnotă de un dolar puternic uzată, și-a prezentat rezultatul în cadrul evenimentului Soirées Nomades, la Fundația Cartier pentru artă contemporană. Oferit invitaților în mod gratuit, într-o sticlă prețioasă, Odeur de l’argent era un parfum animalic, ce amintea de hârtia, culoarea și murdăria unei bancnote ce trece din mână în mână.

Au banii miros?!

Într-un studiu al unor cercetători germani, au fost aduse clarificări în legătură cu mirosul banilor, mai exact cu cel al monedelor de metal. Chiar dacă monedele păreau inodore, cercetătorii au analizat mirosul emis atunci când o persoană le atinge. În ciuda unui miros metalic caracteristic, analiza a arătat că nu există, de fapt, nicio moleculă propriu-zis metalică în acest miros care, prin urmare, e doar o iluzie creată de reacțiile chimice ale elementelor organice prezente pe piele (sebum, transpirație etc.) la contactul cu metalul. Într-un limbaj specific teoriei dezvoltate de neurocercetătoarea Lisa Feldman Barrett, era doar mirosul de epidermă, asociat de creierul uman metalului.

Bancnotele de hârtie, inclusiv dolarii americani, sunt realizate dintr-un amestec de bumbac și in, ceea ce le conferă textură și durabilitate, contribuind și la parfumul lor. Cernelurile folosite pentru imprimare și diferitele substanțe cu care sunt tratate bancnotele pentru a le face mai durabile și mai greu de contrafăcut au, de asemenea, un miros specific, asemănător chimicului, ușor metalic.

Bancnotele din plastic, inclusiv cele românești, sunt realizate dintr-un polimer special, care este greu de falsificat și oferă posibilitatea inserării unor elemente de siguranță superioare hârtiei. Deși plasticul este asociat cu un miros strident, aceste bancnote nu au acel miros caracteristic, ba chiar mirosul le lipsește în totalitate. Totuși, de-a lungul timpului, atât bancnotele din plastic, cât și cele din hârtie absorb mirosurile din mediul înconjurător, inclusiv cel de transpirație, uleiurile, murdăria sau chiar parfumurile din portofelul ori din locul în care sunt păstrate.

℗PUBLICITATE



Iluzii olfactive

Dr. Marilyn Jones-Gotman, profesor în cadrul Departamentului de Neurologie și Neurochirurgie al Universității McGill din Montreal, a fost întrebată de ce unii canadieni simt miros de sirop de arțar atunci când miros banii. Aceasta a declarat că este foarte posibil ca oamenii să simtă un miros care nu este, de fapt, acolo. Aceste iluzii olfactive sunt, de obicei, declanșate de stimuli emoționali, în cazul canadienilor putând avea legătură cu relația emoțională puternică pe care o au cu siropul de arțar, un produs fabricat exclusiv la ei în țară.

Astfel, în timp ce banii ar putea mirosi ca o combinație de metal, cerneală și substanțe chimice, mirosul banilor este adesea o experiență subiectivă legată de asocierile individuale cu bogăția, valoarea materială sau chiar cu planurile de viitor, dorințele și visele personale.

Iar dacă tot am vorbit despre mirosul lor specific, aruncă un ochi și peste volumul Sufletul banilor de Lynne Twist. Este genul de lectură care-ți va schimba definitiv percepția asupra banilor, păstrându-ți intactă iubirea față de miresmele diverse ale vieții.


Citește și:

Perfume Curator este atras de toate formele de artă, orice este frumos și capabil să-i trezească simțurile. Arta olfactivă i-a stârnit interesul încă din adolescență, și a devenit tot mai interesat de simțul mirosului, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor. Își imaginează parfumul drept o extensie a personalității noastre, o modalitate de a comunica ceva, fără să fie nevoie să spunem nimic.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0