Câteva colecții prezentate în ianuarie la săptămâna modei Haute Couture au făcut înconjurul internetului și nu într-o manieră glam. Kylie Jenner, mezina milionară a klanului Kardashian (cum este supranumită pe internet celebra familie) a apărut la prezentarea Schiaparelli purtând pe umăr un cap gigantic de leu, iar de aici să te ții: zeci de meme-uri, zeci de colaje, controverse și tot ce mai poate fi aparent funny au curs timp de o săptămână pe profilurile de Instagram. Cum a ajuns moda, din nou, un subiect trivial și de luat în derâdere în social media?
Cele nouă cercuri ale podiumului
Din păcate acesta nu e unicul exemplu, dar este unul grăitor. Inițial, când am văzut primele poze din prezentarea Schiaparelli, o senzație de uimire m-a lovit și pe mine și am stat puțin să mă gândesc dacă îmi place sau nu ce văd. Apoi mi-am adus aminte de studiile mele din domeniul artei vizuale și am ajuns la concluzia că îmi place, chiar foarte mult. Există o teorie conform căreia dacă o operă de artă trezește în tine o senzație, fie ea de neliniște sau de nehotărâre, și dacă te ține blocat în subiect pentru mai mult de 30 secunde, e artă de-a dreptul. Apoi am citit cronica oficială și m-am îndrăgostit. E musai să vezi câteva poze cu ținutele prezentate pe podium ca să înțelegi la ce mă refer. Există acolo o serie de elemente anapoda, care par să spună o poveste totuși. Capete masive de animale, leu, leopard, lup. Apoi vine un bust din bronz într-o reprezentare semicubistă. Există și o coadă de păun din alamă, cu cristale verzi aplicate. Chiar și niște corsete colțuroase, care ajung până în dreptul urechilor modelelor. Nu mai vorbesc despre platoșa aurie. Trebuie să recunosc că mie nu mi-a picat fisa deloc, dar odată decodificate toate aceste elemente de către însuși cel care a pus la cale toată treaba, aproape că am trăit o epifanie, cu toate că subiectul colecției este legat de etajul de jos, de foarte jos, cel mai de jos. Daniel Roseberry, directorul de creație Schiaparelli, a fost inspirat de Infernul lui Dante, pe care îmi închipui că l-a trăit exact ca pe o călătorie în cele nouă cercuri după ce a văzut reacțiile flușturatice ale publicului. Cum e posibil ca un subiect atât de greu, pentru care omenirea a îndurat atâtea, să fie tratat așa? Frică sau ignoranță? Ignoranță din frică?
Nu știu dacă intenționat i s-a dat lui Kylie Jenner să poarte capul de leu (apropo, pentru iubitorii de animale protestatari, vorbim despre o butaforie spectaculoasă lucrată în atelierele casei de modă). În universul dantesc, leul simbolizează păcatul mândriei. Mie mi se pare o decizie fabuloasă care presupune mult curaj. Iar legat de mândrie – internetul cade dizgrațios în păcat când o face pe Kylie să pară geloasă pe momentul în care Irina Shayk (supermodel, fostă iubită a lui Cristiano Ronaldo, mama fetiței lui Bradley Cooper) apare în prezentare purtând aceeași rochie. Acum sincer, ce motive ar putea avea cineva să o invidieze pe frumoasa Irina Shayk? Doar ținuta făcea parte din prezentare, nu-i așa?
Mă întorc puțin la frică pentru că eu cred că asta e cheia prin care trebuie citită moda în 2023. Frica de a fi irelevant. Viktor & Rolf, sculptorii tulle-ului, au prezentat o colecție cu iz suprarealist în care, drept vorbind, și-au demonstrat și de data aceasta măiestria în treburi de izometrie, volumetrie și, desigur, cusături fine. Din nou, ca să înțelegi, trebuie să vezi câteva poze. Am citit și aici cronica oficială ca să înțeleg bine înainte să judec. Unul dintre fondatorii brandului afirmă că a fost nevoie de „altceva“ pentru această colecție. După ce asistai la câteva ținute de basm, cu rochii lungi din tulle, elemente din catifea și din cristale, tocuri kitten și cocuri de prințesă, era momentul să vezi și o rochie pusă invers, cu corsetul pe cap și cu crinolina pe post de coroană, o rochie purtată pe lângă corp, una transversal și tot așa. Ce era de concluzionat, în viziunea lui Rolf Snoeren? Citez: „Wow!“, „ Oops!“ și că, practic, această colecție nu e nimic altceva decât oglindirea societății actuale, de o absurditate rară. Iar asta cică a fost „fun“ de redat.
Cine râde la urmă
Am ales să mă refer la aceste două colecții pentru că sunt cam cele mai comentate din ultimul deceniu. Au mai fost colecții wow, chiar și în sezonul din discuția curentă, dar, vezi tu, acelea-s doar superbe. Schiaparelli și Viktor & Rolf au șocat. Ca să mai atragi atenția în 2023, nu mai ai altă cale decât șocul. Nu, greșesc, nu ca să mai atragi atenția, ca să menții un pic mai mult interesul, mai mult de un scroll pe Instagram. Dior a postat un filmuleț din atelier, în care o doamnă drăguță cu o voce poetică, explică tehnica milimetrică de construcție a unui material pentru o jachetă. Vorbim despre sute de ore de muncă manuală, pentru că asta, de fapt, înseamnă Haute Couture. Pe vremuri, aceste creații nu vizau nici infernul, nici absurdul. Vizau elita. Adevărata elită. În anii ’90 încă exista un grup de aproximativ 200 de oameni care aveau acces la piesele Haute Couture după prezentare. Prinți, ducese, șeici, nobili, cam de calibrul ăsta. Două sute de oameni din toată lumea. Ținutele erau prezentate unui public larg, uneori erau împrumutate unor celebrități pentru evenimente cu covor roșu, iar alteori erau expuse în muzee. Dar de cumpărat, doar 200 de eroi. Acum, dacă surorile Kardashian au acces la Haute Couture, e clar că lumea o ia la vale. Deci de ce n-ar râde Viktor & Rolf cu un ochi, ca să nu plângă public de tot cu celălalt? Nu mai bine porți o rochie pe dos ca să șochezi?
Este incredibil cum social media a ajuns factorul de autentificare al adevăraților experți, exact ca un cerber. Mereu am simțit că e mai bine, mai sigur și mai curat să faci parte dintr-o microindustrie decât să fii printre titani în cazul modei. De exemplu, în România, când au început pandemia și războiul, aproape că niciun mic designer nu a rămas indiferent și ori a donat încasări, ori au făcut măști, ori halate, ori lucruri pentru refugiați. Caselor mari le-a luat foarte mult timp să posteze câte un mesaj de solidaritate, apoi să strângă niște fonduri. De ce, când sumele sunt, categoric, incomparabile? Pentru că miza acolo, departe, printre stele, este mult prea mare. Îți amintești povestea capului de leu Schiaparelli? În zodia modei ascendentul este întotdeauna legat de cifre, de obicei de la patru încolo.