Skip to content

Cu toții am auzit, de nenumărate ori în viață, că banii nu pot cumpăra fericirea. Nu doar că ni s-a spus asta, încă de când eram copii, dar cei mai mulți dintre noi simt o oarecare stânjeneală atunci când vorbesc despre bani sau când sunt nevoiți să asocieze într-un context aceste două cuvinte. Cu toate astea, trebuie să recunoaștem că, pentru cei mai mulți oameni, banii sunt o resursă limitată, pe care o folosim nu doar pentru a ne satisface nevoile de bază, ci și pentru a avea parte de lucruri și experiențe care… ne fac fericiți. Însă pentru a înțelege legătura dintre bani și fericire, ar trebui să înțelegem mai întâi…

Ce este fericirea

Cercetătorii de la Happiness Research Institute (da, există și așa ceva!) au găsit o metodă de a grupa componentele fericirii în trei categorii: satisfacția generală la nivelul vieții; fericirea de zi cu zi, caracterizată de emoții pozitive (deși aceasta este o formă mai volatilă și mai inconstantă de fericire); și o a treia dimensiune: abordarea eudaimonică a fericirii. Iar dacă te întrebi ce o mai fi și asta, află că Eudaimonia este un concept folosit pentru prima dată de Aristotel și care reprezintă opusul hedonismului.

Din punct de vedere etimologic, cuvântul eudaimonia este format din compunerea altor două cuvinte: eu (care înseamnă bun) și daimon, care înseamnă spirit. În opera aristoteliană, Eudaimonia era folosită pentru a desemna cel mai prețios bun al oamenilor: ceea ce azi am numi fericire.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Fericirea eudaimonică este caracterizată de urmărirea scopului și a unui sens mai larg și mai profund în viață. Sau, cu alte cuvinte, bucuriile pe termen scurt și plăcerea imediată sunt mai puțin importante comparativ cu împlinirea acelor lucruri care te fac să te dezvolți, să evoluezi, să crești. Ei bine, se pare că banii pot cumpăra fericirea, atâta timp cât sunt cheltuiți pe lucruri corelate cu această versiune eudaimonică a fericirii. Un studiu realizat în urmă cu șapte ani de Universitatea Cambridge a scos la iveală faptul că oamenii care au avut libertatea de a cheltui mai mult pe lucruri care sunt în acord cu personalitatea lor sunt mai fericiți pe termen lung. De exemplu, dacă ești genul extrovertit și căruia îi place să socializeze, investirea banilor în călătorii și în experiențe (adică lucruri care te pot ajuta să-ți dezvolți trăsăturile de personalitate) îți poate fi de ajutor în dobândirea unei stări emoționale pozitive. Și pe cei generoși banii îi pot ajuta să fie mai fericiți, dacă se implică în acțiuni caritabile sau în diverse cauze umanitare.

Cercetătorii și-au susținut descoperirile printr-un experiment, în care le-au oferit participanților la studiu un voucher pe care să-l cheltuiască fie într-o librărie, fie într-un bar. Extrovertiții care au fost obligați să-și folosească voucher-ul într-un bar s-au declarat mai fericiți decât introvertiții forțați să-și cheltuiască suma în același loc, în timp ce introvertiții obligați să-și cheltuiască banii într-o librărie s-au declarat mai fericiți decât extrovertiții forțați să-și cheltuiască suma pe cărți. Acest experiment demonstrează că, atunci când investești bani în lucruri care se potrivesc cu personalitatea ta, vei fi mai fericit.

Banii nu te fac fericit, dar e mai drăguț să plângi într-un Ferrari

https://twitter.com/JanJKaminski/status/1633158139678961669

Fraza de mai sus nu este un vers dintr-o piesă hip-hop, ci un tweet aparținându-i lui Jan Kaminsky, descoperit atunci când mă documentam pentru acest articol. Dincolo de sarcasmul evident, Jan face referire la un studiu publicat recent de doi cercetători de marcă: Daniel Kahneman, economist și psiholog, câștigător al premiului Nobel pentru economie, și Matthew Killingsworth, cercetător în domeniul fericirii la Universitatea din Pennsylvania. Cei doi au publicat chiar la începutul lunii martie în Proceedings of the National Academy of Sciences un articol intitulat Income and emotional well-being: A conflict resolved (Veniturile și starea de bine emoțională: Un conflict rezolvat). Acest studiu vine ca urmare a unei teorii diferite, avansate de Kahneman în 2010, atunci când a publicat un alt studiu conform căruia veniturile mari îmbunătățesc modul în care ne evaluăm viața, dar nu contribuie și la bunăstarea noastră emoțională. Concluzia, vehiculată de atunci de multe ori în media și nu numai, a fost că: „Nivelul bunăstării emoționale crește, de asemenea, odată cu veniturile, dar nu există progrese semnificative dincolo de un prag anual de aproximativ 75.000 de dolari americani“. (Cercetarea s-a desfășurat în Statele Unite și a analizat peste 450.000 de răspunsuri, fiind realizată de Gallup).

În 2021, Killingsworth a descoperit că nivelul de fericire raportat continuă să crească chiar și după atingerea pragului anual de 75.000 de dolari (identificat inițial de Kahneman), ba mai mult: „bunăstarea experimentată poate continua să crească chiar și după pragul de 200.000 de dolari“.

℗PUBLICITATE



În studiul lor, Kahneman și Killingsworth au chestionat 33.391 de adulți cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani, care locuiesc în Statele Unite, sunt angajați și raportează un venit pe gospodărie de cel puțin 10.000 de dolari pe an. (Autorii au spus că le lipsesc date semnificative despre cei care câștigă peste jumătate de milion de dolari). Pentru a-și măsura nivelul de fericire, participanții au fost rugați să raporteze despre sentimentele lor la momente aleatorii din zi, prin intermediul unei aplicații pentru smartphone dezvoltată de Killingsworth, numită Track Your Happiness. Mai exact, respondenții au fost întrebați: „Cum vă simțiți acum?“, iar opțiunile de răspuns au variat pe o scară de la „foarte rău“ la „foarte bine“.

Studiul a ajuns la două mari concluzii: în primul rând, pentru majoritatea oamenilor, „nivelul fericirii continuă să crească odată cu nivelul veniturilor, chiar și în liga celor cu venituri mari“, arătând că, în medie, pentru mulți dintre noi, mai mulți bani înseamnă mai multă fericire.

Studiul a mai constatat și că există o „minoritate nefericită“, aproximativ 20% dintre participanți, „a căror nefericire se diminuează odată cu creșterea veniturilor până la un prag, dincolo de care nu mai apar progrese“. Aceste persoane sunt cele care au trăit, de obicei,  experiențe negative, care nu pot fi atenuate câștigând mai mulți bani; raportul citează printre cauzele acestor experiențe despărțirile, pierderea unui apropiat sau depresia clinică. În cazul acestor persoane, suferința se poate diminua pe măsură ce venitul anual le crește la aproximativ 100.000 de dolari, dar „foarte puțin dincolo de această sumă“, spune studiul.

Ca să-l cităm pe Killingsworth, „banii nu sunt secretul fericirii, dar probabil ajută un pic“. 

În loc de concluzie

Cred că suntem cu toții de acord cu Killingsworth că doar banii nu-ți garantează fericirea. Să ai bani nu înseamnă, automat, că vei fi fericit. Am auzit cu toții poveștile triste ale câștigătorilor la loto care au ajuns în mizerie la doar câțiva ani după ce au câștigat milioane sau dramele unor oameni bogați care au moștenit averi și n-au făcut altceva decât să-și alimenteze cu ele dependențele și un stil de viață nesănătos. Banii n-au puteri magice și nu pot, ca prin minune, să aducă fericire celor care-i dețin. Dar ceea ce faci cu banii și cum îi folosești ca să-ți îmbunătățești viața – iată ce te ajută pe drumul către atingerea fericirii.

Pentru mai multe informații și sfaturi despre educația financiară puteți accesa cursurile online gratuite de la Școala de Bani.

După 17 ani ca jurnalistă la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie, și în care a intervievat mulți oameni interesanți, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită și s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, platforma de wellbeing inițiată de Arianna Huffington.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
Livrare gratuită în România la achiziții de peste 149,00 lei
0%