Skip to content

După cum îl definesc specialiștii, optimismul reprezintă tendința oamenilor de a supraestima aspectul pozitiv al evenimentelor, al acțiunilor sau al rezultatelor pe care le experimentează în viața de zi cu zi. Aceiași experți explică însă că optimismul poate fi benefic până într-un anumit punct, iar dacă acesta este depășit, pot apărea anumite riscuri, deloc de neglijat.

Ești o persoană care observă, mai degrabă, partea plină a paharului? În general, vezi situațiile, printr-un filtru roz? Știi sigur că, de fiecare dată, există o luminiță la capătul tunelului și tu vei ajunge la ea? Dacă răspunsul la toate aceste întrebări este afirmativ, înseamnă că ești un optimist prin definiție. Oare este bine sau nu?

Optimismul are scop evolutiv

Se discută foarte mult despre efectele pozitive sau, din contră, despre cele negative ale optimismului. Există teoria conform căreia, de exemplu, un individ extrem de optimist se află în imposibilitatea de a face alegeri raționale. În această situație, desigur, se naște întrebarea: „La ce este bun optimismul?“. Răspunsul este simplu: „Optimismul are scop evolutiv“.

Cu alte cuvinte, un individ optimist va vedea exclusiv oportunitățile, el neavând capacitatea de a identifica obstacolele sau de a crede în posibilitatea apariției eșecurilor pe parcursul traiectoriei sale, fie că vorbim despre cea personală sau profesională. Mai mult decât atât, el se va simți liber să proiecteze obiective mărețe, fără să se teamă de dimensiunea lor. Studiile sugerează că atitudinea optimistă poate fi motivantă și, în plus, ne îmbunătățește starea de sănătate fizică și mintală.

Optimismul poate fi (și) dăunător?

O altă discuție este legată de nivelul de optimism: când devine periculos? Ei bine, aceasta a fost o altă temă studiată, contextul fiind unul financiar.

Practic, a fost urmărit felul în care iau decizii financiare optimiștii moderați și cei extremiști. S-a constatat că optimiștii moderați au făcut alegeri mai bune în materie de investiții decât optimiștii extremiști și au fost mai predispuși să economisească bani pentru viitor. Acest lucru i-a determinat pe autori să concluzioneze că: „Optimismul este ca vinul roșu: prea mult dăunează în mod evident, dar puțin în fiecare zi poate fi bun pentru sănătate“.

℗PUBLICITATE



Optimismul este benefic atunci când vine vorba despre efectele lui asupra stării de sănătatea și a bunăstării indivizilor. Cercetările privind calitatea vieții la pacienții cu cancer au constatat că persoanele cu un nivel ridicat de optimism au avut rezultate mai bune din punctul de vedere al eficienței tratamentului decât ceilalți. Mai mult, studiile arată că, în general, optimiștii au o sănătate fizică mai bună decât persoanele cu atitudini pesimiste.

Beneficiile surprinzătoare ale optimismului asupra sănătății pot fi atribuite unei combinații de motive diferite. În primul rând, persoanele optimiste sunt mai deschise să abordeze acțiuni care vin cu beneficii reale asupra stării lor de sănătate și ne referim aici la exercițiile fizice, la o alimentație sănătoasă. În plus, este probabil ca persoanele optimiste să-și facă mai puține griji cu privire la viitor. Acest lucru ar putea să le reducă nivelul de stres și să le îmbunătățească starea de spirit. În general, s-ar părea că o perspectivă optimistă asupra vieții are multe avantaje, menținându-i pe oameni sănătoși și fericiți mai mult timp.

Ce fel de optimist ești?

Nivelul de optimism al unei persoane poate determina dacă aceasta este motivată să depășească provocările sau dacă urmărește cu naivitate vise care nu se vor împlini vreodată. În timp ce un optimism moderat te poate împinge să fii mai bun, nivelurile extreme te pot împinge în situații limită, în care să-ți asumi riscuri prea mari.

„Prin urmare, să știți unde te situezi pe spectrul optimismului este o idee bună. Oamenii de știință au dezvoltat diferite chestionare pentru măsurarea optimismului, un instrument-cheie fiind așa-numitul Test de orientare în viață. Răspunzând la doar zece întrebări simple, îți vei putea face o idee despre cât de roz sunt lentilele ochelarilor prin care privești viața. Iar dacă nu-ți place rezultatul, nu trebuie să-ți faci griji. Optimismul poate fi învățat și exersat – de exemplu, prin intermediul unui discurs pozitiv despre sine și al unor exerciții care pun la îndoială gândurile pesimiste. A-ți spune că ești puternic și capabil poate fi primul pas pentru a-ți atinge un nou obiectiv în acest an“, explică psihologii citați de Asociația Americană de Psihologie.


Citește și:

Ileana Voicu Ghinea, absolventă a Facultății de Jurnalism, și-a început cariera în presă în 2004 la Revista Apropo și a colaborat cu Revista Pro TV Magazin. A trecut pe online în 2008 la Eva.ro, apoi a preluat conducerea editorială a Unica.ro în 2010. Ulterior, a fost implicată în proiecte precum viva.ro, avantaje.ro și bravonet.ro. În 2018, s-a alăturat echipei Radio ZU ca PR, după o perioadă de redactor online. În prezent, este invitat permanent în emisiunea „Frătzi află tot“ de la Metropola TV.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0