Skip to content

Multe persoane sunt deranjate de cum reacționează în anumite contexte, însă nu cred că au posibilitatea de a face ceva diferit. Altele nici măcar nu-și pun problema că ar fi ceva în neregulă cu modul lor de funcționare și rămân astfel blocate în haosul emoțional. Dar întotdeauna există soluții!

O modalitate de a naviga prin meandrele complexe ale vieții cu încredere și stăpânire de sine este să cunoști funcțiile diferitelor componente ale creierului. Pornind de la teoria creierului triun – trunchi cerebral responsabil cu procesele automate; sistem limbic responsabil cu declanșarea reacției „îngheață, luptă sau fugi“; și neocortex responsabil cu procesele raționale, creative, înțelepte – dr. Daniel J. Siegel a identificat nouă funcții ale cortexului prefrontal care contribuie la calmarea sistemului limbic și ajută să ieși de pe pilotul automat.

În momentul în care ești activat emoțional, pare că îți pierzi mințile (de aceea, de multe ori, ne spunem „simt că înnebunesc“), aceste nouă funcții sunt scurtcircuitate parțial, ceea ce implică faptul că, dacă vei reuși să readuci o singură funcție dintre cele nouă la un nivel optim, toate celelalte își vor reveni rapid, permițându-ți astfel să faci alegeri mai înțelepte.

  1. Reglarea corporală sau reglarea nivelului de excitabilitate

Cortexul prefrontal coordonează activitatea funcțiilor organelor – inimă, respirație, digestie, dar și motricitatea – echilibrează excitabilitatea cu capacitatea de inhibare.

Astfel, dacă respiri abdominal, îți miști corpul sau faci o practică somatică, vei reuși rapid să deblochezi această funcție.

  1. Comunicarea racordată sau integrarea informațiilor

Termenul de „racordat“ vine din muzică și se referă la acțiunea de armonizare a unui instrument cu un diapazon sau într-o orchestră, în funcție de celelalte. Această funcție se referă la capacitatea cortexului prefrontal de a armoniza comunicarea dintre sine și celălalt (ne „racordăm“ la ceilalți, îi simțim), dar și la nevoia de conectare și siguranță, precum și focalizarea atenției asupra vieții mentale interioare.

Astfel, cea mai rapidă modalitate de a reactiva această funcție este să te uiți în ochii unei persoane dragi timp de minim 30 de secunde sau să te lași ținut în brațe (sau orice altă formă de mângâiere sau contact fizic) minim un minut.

  1. Reglarea emoțională sau reglarea stării de spirit

Această funcție are scopul de a ne menține în fereastra de toleranță sau în echilibru – nici supra-activați, nici sub-activați.

Abilitatea de a rămâne atent și concentrat facilitează echilibrul emoțional, astfel că o modalitate bună este să dezamorsezi distorsiunile cognitive – să identifici gândul negativ dezadaptativ și să-l înlocuiești cu unul mai realist sau constructiv. Acesta este motivul pentru care practicile mindfulness sunt importante pentru creșterea abilității mindsight.

  1. Flexibilitatea răspunsului sau flexibilitatea mentală

Reacția flexibilă este dată de capacitatea de a face o pauză fie doar și de câteva secunde între stimul și răspuns, înainte de a avea un comportament. Flexibilitatea poate proveni și din capacitatea de a schimba rapid perspectiva sau strategia de a face față, în funcție de circumstanțele prezente.

O modalitate simplă este să-ți reamintești în momentele tensionate că AI TIMP! De multe ori, această funcție este afectată de faptul că ținem morțiș să facem lucrurile cât mai repede, când, în realitate, cel mai adesea, „graba strică treaba“. Mantra mea personală pentru această funcție este „Șezi blând, Nora!“, preluată de pe vremea când mergeam des la Cluj.

  1. Modularea fricii sau reziliența în context de adversitate

Această funcție inhibă și modulează amigdala (acea formațiune din creier care dă alarma, atunci când credem că urmează să ne confruntăm cu un pericol), prin eliberarea unui neurotransmițător numit GABA – acid gama-aminobutiric.

℗PUBLICITATE



Pentru calmarea reacțiilor insuflate de frică, încearcă în cât mai multe contexte să-ți reamintești că „ce nu te omoară te face mai puternic“. Pe mine m-a ajutat să-mi spun This too shall pass! („O să treacă și asta!“ sau „Totul trece!“), după ce am citit o poveste metaforică despre regele Solomon care, indiferent că trecea prin evenimente bune sau mai puțin bune, le vedea ca fiind toate trecătoare.

  1. Insight sau capacitatea de introspecție

Este funcția care ne ajută să reflectăm asupra propriei experiențe și să identificăm motivațiile, dorințele. În unele traduceri, această funcție apare ca „discernământ“, capacitatea de a face o legătură între două aspecte diferite, cum ar fi „cauza și efectul“ sau „costuri și beneficii“, sau „puntea între trecut, prezent și viitor“, dând dovadă de înțelegere de sine.

În această privință, ajută de multe ori să-ți pui întrebarea „De ce fac asta?“ sau „Ce obțin făcând asta?“. O modalitate bună pentru a ne dezvolta această funcție a prefrontalului, astfel încât în momentele tensionate să avem rapid la îndemână niște pârghii, este jurnalizarea.

  1. Empatia

În momentul în care suntem activați emoțional, devenim foarte egocentrici și ne pierdem capacitatea de a ne reprezenta mintea celorlalți, de a citi viața interioară a unei alte persoane, de a simți emoțiile celeilalte persoane sau perspectivele sale.

Începe să te uiți la celălalt cu mai multă bunăvoință, ca la un copil care este vulnerabil, care nu poate încă. În relația cu sine, este important să lași de-o parte criticul interior și să te privești cu mai multă autocompasiune.

  1. Moralitatea sau integrarea moravurilor sociale

Din punctul meu de vedere, aceasta este funcția care pică prima (e un mod de a spune, căci evident că procesele în creier sunt concomitente), în realitate cred că este funcția prefrontalului despre care se vorbește cel mai puțin, adică e un fel de Cenușăreasă. Este funcția care ne permite să înțelegem și să aplicăm normele sociale și valorile umane.

Pentru a reabilita această funcție, ajută să pui în surdină egocentrismul și să te vezi ca făcând parte dintr-un întreg mai mare, mai cuprinzător față de sinele fizic, personal. În mindsight, este modalitatea de a ne crește EuNoi-ul (în engleză Mwe), despre care o să-ți povestesc mai multe într-un articol viitor.

  1. Intuiția sau autoreglarea impulsurilor

Intuiția este adesea supranumită „înțelepciunea corpului“, permițându-ne să luăm decizii înțelepte, nu doar logice. Poate părea paradoxal ca prefrontalul să aibă această funcție și, totuși, partea înțeleaptă din creierul nostru ne permite să dăm o semnificație semnalelor primite dinlăuntrul organismului.

Această funcție este cea care ne dă cel mai mult de furcă, în situații specifice adicțiilor sau tulburărilor de comportament alimentar. Personal, în situațiile în care dorim rapid să trecem de la haos la calm nu recomand ca aceasta să fie funcția pe care să o folosim pentru a ne exersa reancorarea, căci din punct de vedere cultural mai degrabă am fost încurajați să nu ne ascultăm corpul, și reîmprietenirea cu acesta implică o intervenție de mai lungă durată.

Pentru a vedea și tu cum poți să repui în funcțiune cele nouă funcții ale prefrontalului tău, te invit să faci următorul exercițiu: amintește-ți o situație recentă (ultima oară) când ți-a fost frică sau te-ai simțit furios(oasă) și te-ai comportat într-un mod de care ulterior nu ai fost foarte mândru. Ia fiecare din cele nouă funcții ale cortexului prefrontal și notează-ți în ce mod aceasta nu s-a manifestat (de exemplu, funcția moralității este scrutcircuitată atunci când suntem în trafic și înjurăm un alt coparticipant). Apoi, caută modalități prin care ai putea în situații similare să faci ceva care ar reinstaura fiecare din aceste funcții și ar conduce la un rezultat diferit.


Citește și:

Nora Neghină este președinte și membru fondator al Asociației Mindsight România și expert în modelul de neurobiologie interpersonală dezvoltat de dr. Daniel J. Siegel.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0