În urmă cu mai bine de doi ani (așadar, raportându-ne la perioada anterioară pandemiei COVID-19), făceam tot posibilul, în calitate de părinți și îngrijitori, să ținem copiii cât mai puțin conectați la gadgeturi și ecrane albastre, căutând tot felul de experiențe offline, activități care mai de care mai atractive, menite să-i conecteze cu lumea exterioară, reală, pregătindu-i pentru viață.
În tot acest periplu, date fiind vremurile trăite, am fost nevoiți să „dăm“ mâna cu școala online și, automat, cu fel și fel de aplicații din lumea cyber. Dincolo de orele propriu-zis dedicate școlii, „bătăliile“ s-au dat asupra liniei fine între firescul zilelor noastre și excesul consumului de online, iar conflictele domestice au devenit din ce în ce mai prezente în căminele noastre.
Astfel, părinții (care la rândul lor, în marea majoritate, au lucrat în sistem remote) au fost conectați în intervalul 9-17 (dacă au avut suficientă audodisciplină), iar cei mici au devenit ușor, ușor, mai „apropiați“ de diverse platforme, adulților fiindu-le mult mai greu să-i desprindă pe copii din mrejele atractivității navigării online.
Din păcate, în prezent, nu mai avem o delimitare clară a timpului petrecut pe calculator, lucru ce îngreunează munca adulților, indiferent de vârsta celor mici. Desigur, soluții există, acolo unde chiar se dorește acest lucru (prin crearea unor sisteme de supraveghere parentală, prin crearea unor timpi ficși, aleși în anumite intervale etc.), însă implică, în egală măsură, un consum mai mare de energie, dar și un strop de inteligență emoțională, menită să ne ajute în dialogul intergenerațional, care nu a fost niciodată unul ușor digerabil.
Instagram Kids
Și totuși, mulți dintre noi ne bazăm și pe corectitudinea copilului și pe faptul că acesta își cunoaște coordonatele la care ar avea voie, însă aceste detalii pot deveni o iluzie în timp, cu atât mai mult în perioada adolescenței (iar tiparul anilor precedenți nu mai poate fi folosit).
Periculos este faptul că anumite site-uri permit accesarea lor prin simpla tastare a vârstei, lucru ce nu face decât să creeze bariere între normalitatea anumitor vârste și dezvoltarea lor emoțională armonioasă.
În acest sens, se dorește crearea opțiunii Instagram Kids, care, potrivit site-ului instagram.com, va fi o experiență Instagram pentru persoanele care au sub treisprezece ani, unde părinții pot supraveghea, precum și controla practicile online ale copiilor, fără a mai lăsa această responsabilitate doar în baza unor algoritmi ce nu verifică existența unui act de identitate pentru anumite servicii.
Intenția dezvoltatorilor este ca părinții să ofere copiilor permisiunea de a se alătura, aplicația având conținut, precum și funcții adecvate vârstei. Reprezentantul principal al Instagram, Adam Mosseri, subliniază că oricum copiii sunt deja activi pe platforma care a devenit tot mai populară, însă, în mod cert, au nevoie de monitorizare și ghidaj din partea adulților. De asemenea, părinții pot observa timpul petrecut în această aplicație, precum și conturile pe care le urmăresc copiii lor sau pe cei care-i urmăresc pe copiii lor. Pe scurt, adulții vor putea monitoriza, în mod mai concret, experiența copiilor lor din spațiul virtual.
Totodată, Restrict, Hidden Words, ori Limits, precum și crearea conturilor implicit private pentru cei care au peste șaisprezece ani sunt alte noutăți pe care Instagram Kids le pregătește în următoarele luni, după ce părinții, experții, factorii de decizie politică, precum și autoritățile de reglementare reușesc să ajungă la un consens asupra importanței, dar și a relevanței pe care o astfel de aplicație ar avea-o asupra generațiilor de copii de astăzi.
Un alt obiectiv extrem de bine venit al reprezentanților Instagram este lupta împotriva discriminării pe baza imaginii corporale. Recunoscută în special pentru conținutul vizual, platforma urmărește să stopeze și partea de rușinare corporală și, mai ales, comparațiile între oameni.
Astfel, Instagram încearcă să oprească și mai mult comportamentele de bullying online, căutând să-și îmbunătățească constant serviciile.
Încă o schimbare în planul platformei ar urma să fie și aceea de management al timpul petrecut de micii și marii utilizatori în fața ecranelor și, în acest sens, o noutate ar fi opțiunea Ia o pauză, precum și încurajarea persoanelor din online să se orienteze spre alte subiecte și părți importante din viața reală.
Tot Adam Mosseri ne punctează faptul că, pentru o vreme, proiectul Instagram kids a fost oprit din implementare, continuând după ce se vor contura câteva perspective mai clare în echipele multidisciplinare, formate pentru a vedea utilitatea proiectului.
Avem nevoie de un spațiu sigur și în online
Revenind la ceea ce trăim, siguranța în mediul cyber este o prioritate, indiferent de vârstă, însă merită pus accent pe copiii care nu reușesc să facă distincția între realitate și himeră. Aici, ca părinți și îngrijitori, avem nevoie de informații și îndrumare, drept urmare vă recomand cu încredere volumele Părinții și tehnologia digitală și Părinte în era digitală.
Totodată, pentru dezvoltarea lor fizică și emoțională adecvată, copiii și adolescenții au nevoie să contrabalanseze mediul virtual cu mediul real, iar aici rolul adulților este crucial, chiar și în vremuri de restriște, prin găsirea unui echilibru și prin a le arăta că online-ul ne poate ajuta, însă el nu reprezintă „lentila“ cu dioptria clară a realității.
Merită să ne reamintim și să transmitem mai departe generațiilor ce vin din urmă că, deși trăim mai mult în mediul cyber, nimic nu poate compara experiența vieții din afara ecranelor, iar pentru a fi cât mai convingători în acest sens, contează să fim conștienți de puterea exemplului.
Poate parcurgând acest text, veți spune că timpul ne cam împiedică să punem planul anterior în aplicare, însă, dacă în această clipă am intra în setările aplicațiilor și am observa timpul petrecut astăzi în mediul virtual scrollând, am realiza că, de fapt, mulți dintre noi avem nevoie de o mai mare disciplină la gestionarea comportamentului online și poate ne-ar ajuta să punem mâna pe cartea Demența digitală.