Skip to content

Odată cu venirea verii și a vântului său cald, invitația mea este să-ți permiți să te odihnești și să practici activ această recomandare. Odihna este o nevoie esențială, pe care deseori o poți confunda cu somnul, această „resetare“ naturală de care are nevoie corpul tău, în absența căreia ai claca. Ea reprezintă un act intenționat, pe care se întâmplă adesea să-l ignori, mai ales sub presiune solicitărilor de zi cu zi și a planurilor care se tot adună. Recent, am simțit asta pe propria piele, iar textul de față a fost inspirat de această experiență personală.

Așadar, acest articol este „o ofrandă“ închinată zilelor mult prea pline, corpurilor mult prea obosite și minților mult prea agitate. Liniștea și odihna apar, fără doar și poate, ca actori principali pe scena îmbunătățirii calității vieții noastre.

Cum vara calendaristică este abia la început, ai putea să te lași purtat(ă) de planurile de vacanță și de razele soarelui către mai multă vitalitate interioară. Dar asta nu va însemna că te vei relaxa automat și că te vei simți mai odihnit(ă). Este adevărat că vacanța ajută, dar uneori poate funcționa doar ca un pansament provizoriu pentru nevoi de prea mult timp neglijate.

Într-adevăr, nevoia de odihnă este una profund subiectivă. În afară de o rutină sănătoasă a somnului, este indicat să-ți bazezi ritualul de odihnă pe nevoile pe care le identifici ca fiind neîmplinite de ceva vreme, pe plan fizic, mental, senzorial, emoțional, social, creativ, spiritual. Le voi analiza pe rând, oferind și câteva sugestii pentru fiecare.

Odihna fizică

Trupul nostru obosit, cu multe ore petrecute stând pe scaun, sau mereu în mișcare (uneori nefirească pentru constituția noastră), are nevoie de pauze de la efortul constant pe care-l presupune viața de zi cu zi.

Exemple: în afară de un somn odihnitor, îi poți oferi corpului tău pauze mai dese în poziții confortabile, un pui de somn, o sesiune de yoga nidra, sau un masaj de relaxare. De asemenea, „cuibăritul“ alături de o persoană dragă ajută pe mai multe paliere, relaxându-ți profund atât corpul, cât și sistemul nervos. Așa că nu te feri de îmbrățișări lungi și pline de afecțiune!

Odihna mentală

Zilnic, ne bazăm mult pe mintea noastră, așa că, uneori, vrem doar să fim mai puțin ancorați mental, pe baza principiului conform căruia „orice-i prea mult strică“.

Exemplu: îi poți oferi minții tale odihna benefică, acordându-i o pauză de la sarcinile cognitive și angajându-te în orice activitate repetitivă, lineară și cât se poate de simplă: croșetat, colorat, tricotat, o plimbare fără alte elemente solicitante, cum ar fi audiobookurile ori podcasturile ascultate în căști, sau jucându-te alături de un animal de companie.

Odihna senzorială

Supra-stimularea din mediul înconjurător este la ordinea zilei, prin urmare calmarea simțurilor este un act intenționat foarte important.

Exemplu: petrece-ți timpul în natură, lângă un copac, privind apa, stând culcat(ă) în iarbă, sau acasă, bucurându-te de o baie relaxantă sau stând pe canapea și ascultând muzică liniștitoare. Dacă nu știi de unde să începi, pornește de la oricare simț pe care-l soliciți prea mult în timpul zilei.

Odihna emoțională

Emoțiile se află și ele la intersecția cu lumea înconjurătoare, funcționând ca niște mesageri foarte abili, dacă știi sau dacă înveți să-i asculți cu atenție.

℗PUBLICITATE



Exemplu: îți poți exprima emoțiile prin scris, journaling, prin colorat, prin dans sau alături de o persoană de încredere. De asemenea, poți apela la ajutorul unui specialist, dacă n-ai găsit încă formula potrivită de exprimare a nevoilor tale emoționale, fără vinovăție, sau dacă-ți dorești mai multă susținere. Oricând este un moment bun să te împrietenești cu acești mesageri de nădejde.

Odihna socială

Uneori, îndatoririle sociale pot fi prea solicitante pentru capacitatea ta de acomodare sau pentru resursele tale de energie. Mai ales dacă te afli la intersecția mai multor roluri (de exemplu, de mamă, parteneră, prietenă, angajată, fiică).

De aceea, e necesar și recomandat să iei pauze de la unele interacțiuni sociale sau să petreci ceva timp în solitudine (diferită de singurătate) sau cu persoane în preajma cărora te simți complet în siguranță.

Exemplu: o plimbare de unul (una) singur(ă), un ritual de îngrijire personală, un film ori un serial care-ți place, o conversație profundă și lungă cu un prieten apropiat, care te înțelege și te acceptă, fără judecată.

Odihna creativă

Zilnic ne confruntăm cu probleme și, în mare parte, viața nu este altceva decât o formă prin care rezolvăm aceste probleme, la intersecția cu mediul și cu ceilalți. Așa că, uneori, doar avem nevoie să fim, nu să gonim în căutare de soluții. În felul acesta, putem face loc inspirației.

Exemplu: o plimbare în natură, vizionarea unui spectacol de teatru sau de operă, ori a unui film, scrisul liber, dansul fără indicații. Orice te ajută să te exprimi fără constrângeri și să exiști măcar puțin, fără a performa un rol și fără a fi în căutare de rezolvări.

Odihna spirituală

Este o parte mai profundă a existenței, care diferă pentru fiecare dintre noi, în funcție de cum arată și ce reprezintă relația noastră cu spiritualitatea. Fiecare se conectează la ceva mai important decât sine, în modul în care asta îi servește și poate contribui la un scop mai înalt decât bunăstarea propriei persoane.

Exemple: practicarea meditației, a rugăciunii.

Indiferent cu care invitație și sugestie de odihnă ai rezonat, îți urez să ai parte, în această vară, de cât mai multă practică de acest gen. Mai departe, te încurajez să creezi spațiu odihnei în viața ta constant, căci merităm cu toții să fim odihniți pe tot parcursul anului, și nu doar câteva săptămâni ori zile, cât durează vacanța sau concediul mult așteptat.


Citește și:

Raluca Ene − Psiholog și psihoterapeut în formare, consultant HR și profesor de yoga, cu experiență de peste 10 ani în domeniul resurselor umane, în lucrul cu echipe globale. Pasionată de tot ceea ce înseamnă natura umană și potențialul fiecăruia, neuroștiință, productivitate și mindful living. Ghidată de curiozitatea înnăscută, iubește cafeaua, conversațiile, soarele și crede cu tărie că suntem creatorii propriei vieți − pas cu pas, cu blândețe și conștientizare. Pe Raluca o găsiți pe ralucaene.net.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0