Skip to content

Mănușile parfumate reprezintă întâlnirea reușită dintre modă, lux, utilitate și răsfățul senzorial, simbolizând, totodată, perioada în care parfumul personal era considerat o formă de artă. Multe popoare au dorit să-și revendice meritele pentru inventarea mănușilor parfumate. Unii spun că sunt originare din Spania, alții că ar proveni din fosta Republică Venețiană, iar alte surse creditează fie Franța, fie Italia pentru această idee inedită.

Popularizate în moda Franței de Caterina de’ Medici, italianca născută într-o familie florentină de bancheri, devenită soția tânărului rege Henric al II-lea, mănușile parfumate au ajuns, peste noapte, un accesoriu râvnit în rândul burgheziei franceze. Nobila italiană, care a fost încoronată regină a Franței în 1547, a adus cu ea un parfumier personal, pe René le Florentin, care a început să-i parfumeze mănușile. Brodate și împodobite cu bijuterii, mănușile parfumate au ajuns rapid o modalitate pentru cei bogați de a-și etala atât statutul și rafinamentul, cât și calitatea parfumului lor, cu mirosuri adesea create în acord cu preferințele personale.

Între utilitate și creativitate obscură

La acea vreme, procesul de tăbăcire a pielii implica folosirea excrementelor de animale, care confereau produsului nu doar un finisaj neted, ci și – lesne de imaginat – un miros respingător. Acesta a fost motivul pentru care producătorii de mănuși s-au orientat spre diverse substanțe, pentru a masca, în primul rând, mirosul deloc plăcut al pielii și, mai apoi, spre a crea accesorii parfumate cu arome plăcute, precum cea de trandafir, floare de portocal, mosc sau zibetă.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Dacă inițial parfumarea a fost menită să mascheze mirosurile tăbăcirii, ulterior a servit și unui scop practic, cel de a masca mirosurile din jur, deoarece standardele de igienă de pe atunci nu erau prea riguroase. Există inclusiv povești cu personaje regale care purtau mănuși parfumate, în special în locuri publice, folosind-le drept scuturi olfactive.

℗PUBLICITATE



Dar există și narațiuni care ne spun că mănușile puteau fi utilizate inclusiv pentru a scăpa de inamici, deoarece otrava era infuzată în materialul lor și absorbită prin pielea purtătorului. Această relatare a fost legată tot de Caterina de’ Medici, despre care se zvonește că a folosit astfel de mănuși pentru otrăvirea reginei Jeanne d’Albret, cu speranța încheierii războaielor civile dintre catolici și protestanți. Pe atunci, otrava era un ucigaș comun în Franța, iar imaginea Caterinei ca vrăjitoare, precum și accesul ei la specialiști calificați în domeniile științei i-au determinat pe mulți dintre adversarii ei să pretindă că a fost implicată în moartea subită a lui Jeanne d’Albret.

Tradiția modernă

În secolul al XVIII-lea, meseria de parfumier o ia înaintea celei de mănușar, chiar dacă se vindeau în continuare mănuși în magazinele de parfumuri. Deși era mănușilor parfumate a apus de mult, moștenirea lor supraviețuiește și astăzi în istoria modei și a parfumurilor. Este adevărat că atât fabricarea mănușilor, cât și parfumeria au devenit industrii separate, dar ele par vitale în multe familii cu tradiție, în special în locuri precum Grasse. În plus, tendința de parfumare a textilelor și a articolelor de îmbrăcăminte, popularizată de mănușile parfumate, rămâne un obicei în rândul multora dintre noi.

Iar dacă ajungi la Muzeul Prado din Madrid, vei descoperi o secțiune dedicată acestui vechi și rafinat obicei, unde un dispozitiv inovator îți oferă ocazia să experimentezi mirosul inconfundabil al mănușilor parfumate din secolul al XVII-lea, totul printr-o simplă apăsare de buton.


Citește și:

Perfume Curator este atras de toate formele de artă, orice este frumos și capabil să-i trezească simțurile. Arta olfactivă i-a stârnit interesul încă din adolescență, și a devenit tot mai interesat de simțul mirosului, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor. Își imaginează parfumul drept o extensie a personalității noastre, o modalitate de a comunica ceva, fără să fie nevoie să spunem nimic.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
Livrare gratuită în România la achiziții de peste 149,00 lei
0%