fbpx
skip to Main Content

De cele mai multe ori, odată ajunși la vârsta senioratului, apare automat nostalgia tinereții. Ea își face simțită prezența, fără doar și poate, în viața fiecăruia – fie că o conștientizăm mai des, fie mai rar.

Înaintarea în vârstă este un prilej de a trage linie sub realizările înregistrate până în prezent și a ne contoriza regretele, inevitabil strânse de-a lungul timpului.

Nu de puține ori, auzim expresia „bătrânețe, haine grele“. Într-adevăr, senectutea oferă, pe de-o parte, înțelepciune și o reală detașare de lucrurile total insignifiante; pe de altă parte, înseamnă și o limitare a activităților ce odinioară păreau facile. Americanii spun că „vârsta este doar un număr“, însă realitatea ne arată că putem aprecia această sintagmă cu adevărat doar în contextul în care ne îngrijim (atât fizic, cât și psihic) și transmitem această stare bună și celor din jurul nostru. Nu putem lăsa totul pe mâna geneticii și nici nu putem da vina pe alimentația ce nu mai este la fel de nutritivă ca în alte timpuri. Este înțelept să fim în acord cu ceea ce proiectăm asupra propriei persoane și să luptăm pentru a deveni pe zi ce trece o variantă mai bună a sinelui.

Aproape orice persoană în vârstă are o arhivă de fotografii, fie că sunt împânzite prin casă, înrămate, fie înghesuite în albume ce întregesc amintiri memorabile.

Fotograful Tom Hussey a realizat pe această temă o campanie intitulată „Reflexii ale trecutului“, în care diverse persoane aflate la o vârstă venerabilă își privesc în oglindă varianta lor tânără. Inspirația i-a venit fotografului după ce un veteran din cel de-al Doilea Război Mondial a realizat că urma să împlinească 80 de ani și i s-a confesat, spunând că nu-i venea să creadă cum ajunsese la acea vârstă și că, atunci când se privea în oglindă, în suflet se simțea ca și cum abia s-ar fi întors de pe front, deși în oglindă se reflecta imaginea bătrânului care era el astăzi.

Fotografiile realizate de Hussey au fost folosite de către o companie farmaceutică, pentru o campanie de marketing dedicată tratamentelor aplicate în cazul persoanelor suferinde de Alzheimer. Totodată, Federația Americană de Publicitate a apreciat proiectul și a oferit un premiu important pentru această campanie.

Poate că nu este neapărat nevoie să atingem un anumit prag al maturității pentru a face acest exercițiu. Din când în când, să fim sinceri cu noi înșine și, oricât de dificil ne-ar fi, să ne privim în oglindă și să vedem cum arată propria reflexie. Încă mai putem face ceva pentru a ne îndrepta situația. Puterea se află în noi înșine și în ceea ce ne dorim de la propria persoană.

Funcționăm automat aproape în fiecare clipă și doar anumite situații reușesc să ne trezească la realitate, punându-ne frână. Abia atunci ajungem să apreciem lucrurile care contează cu adevărat. Nu de puține ori, auzim în ultima perioadă despre mindfulness. La o privire mai atentă, vom observa că este una dintre „salvările“ noastre. Mai multe despre acest concept care își poate găsi locul în viețile noastre vom găsi în lucrarea Mindfulness urban, scrisă de Gáspár György.

Suntem neputincioși în fața destinului, însă, înainte de a ne complace într-o situație care nu ne place, ar fi înțelept să facem tot ce putem pentru a nu ajunge la o vârstă guvernată de regrete și de multe întrebări care încep cu „Ce-ar fi fost, dacă?…“

℗PUBLICITATE



Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Back To Top
Caută