Psihologia inconștientului (Opere Esențiale, vol. 3)
Prețul inițial a fost: 49,00 lei.30,87 leiPrețul curent este: 30,87 lei.
Autor: Sigmund Freud
Stoc epuizat
Descriere
Până la apariția psihanalizei, psihologia era doar o psihologie a conștiinței, care echivala psihicul cu conștiința și condamna la inexistență psihică toate fenomenele neconștiente. Freud a adăugat inconștientul obiectului de studiu al psihologiei și în felul acesta a întemeiat psihologia inconștientului. Volumul de față include cele mai importante contribuții ale întemeietorului psihanalizei la psihologia inconștientului. Astfel, cititorul are acces atât la prima teorie freudiană despre psihic, cât și la o a doua. În prima teorie (de până la 1920), inconștientul era considerat instanță de sine stătătoare, fiind echivalat cu refulatul pulsional. În a doua teorie despre psihic (de după 1920), inconștientul devine doar un atribut al celor trei instanțe (Eu, Supraeu, Se), ceea ce echivalează cu o importantă restructurare. O altă schimbare majoră de perspectivă o constituie focalizarea atenției asupra Eului, în această privință distingându-se studiul „Eul și Seul“.
„Conținutul inconștientului (Inc) poate fi comparat cu o populație psihică primitivă. Dacă există, la om, formațiuni psihice moștenite, ceva analog instinctului la animale, atunci acestea constituie nucleul Inc. Lor li se adaugă mai târziu ceea ce, în timpul dezvoltării din copilărie, a fost îndepărtat ca fiind nefolositor, iar acesta, conform naturii sale, nu trebuie să fie diferit de ceea ce a fost moștenit. O separare riguroasă și definitivă a conținutului celor două sisteme are loc, de regulă, abia odată cu perioada pubertății. […]
În raporturile sale cu Se-ul, el [Eul] este aidoma călărețului care trebuie să strunească forța superioară a calului, cu diferența că ultimul își domină calul cu propriile forțe, în timp ce Eul se folosește pentru dominarea Se-ului de forțe împrumutate. Această comparație poate fi dusă puțin mai departe: asemenea călărețului căruia, dacă nu vrea să se despartă de cal, nu-i mai rămâne adesea altceva de făcut decât să-i lase acestuia frâu liber pentru a-l duce încotro voiește, Eul traduce de obicei în acțiune voința Se-ului, ca și cum ar fi vorba de propria sa intenție.“ — Sigmund Freud
Informații suplimentare
Nr. pagini: | |
---|---|
Dimensiuni: | |
Format: | |
ISBN: | 978-606-40-0100-9 |
Traducerea: | |
Data publicării: |
Sigmund Freud (născut Sigismund Schlomo Freud la 6 mai 1856, Freiberg, Imperiul Austriac, astăzi Příbor, Republica Cehă – d. 23 septembrie 1939, Londra) a fost cel mai cunoscut medic neuropsihiatru al secolului XX, devenit celebru ca fondator al psihanalizei, ajutat fiind în acele vremuri și de controversele pe care le-a stârnit la începutul secolului trecut teoria sa asupra sexualității umane.
Ideile sale despre ierarhizarea aparatului psihic uman în id, ego, super-ego (sinele sau inconștientul, eul și supraeul), refulare, funcția visului etc., ca și metodele sale de analiză a discursului, actelor ratate și viselor pacienților au reprezentat o contribuție majoră în domeniul psihologiei, psihanaliza reprezentând până în zilele noastre o importantă metodă de psihoterapie. Influența acesteia nu s-a mărginit însă numai la acest domeniu, ci s-a răsfrânt asupra studiului culturii și al artelor, a marcat istoria religiilor și studiul comparat al acestora, antropologia, filosofia și alte domenii umaniste ale cunoașterii.
Opere principale:
- Studien über Hysterie (Studii despre isterie) (împreuna cu Josef Breuer), 1895
- Die Traumdeutung (Interpretarea viselor), 1899
- Zur Psychopathologie des Alltagslebens (Psihopatologia vieții cotidiene), 1904
- Drei Abhandlungen zur Sexultheorie (Trei eseuri despre teoria sexualității), 1905
- Zur Einfuhrung der NarziBmus (Introducere despre narcisism), 1914
- Jenseits des Lustprinzips (Dincolo de principiul plăcerii), 1920
- Das Ich und das Es (Ego și Id), 1923
- Die Zukunft einer Illusion (Viitorul unei iluzii), 1927
- Das Unbehagen in der Kultur (Civilizația și neajunsurile ei), 1929
- Vorlesungen zur Einfuhrung in die Psychoanalyse (Conferințe despre introducerea în psihanaliză), 1933
- Totem und Tabu (Totem și tabu)
- Der Mann Moses und die monotheistische Religion (Moise și monoteismul), 1939
- Abriß der Psychoanalyse (O privire asupra psihanalizei), 1940;
Antonia Maria –
Lectura oferă o incursiune captivantă în straturile adânci ale minții umane. Prin explorarea conceptelor precum refulare, complexul Oedip și interpretarea viselor, Freud dezvăluie complexitatea subconștientului. Cartea provoacă la reflecție și deschide uși către înțelegerea profundă a motivelor ascunse din spatele comportamentului uman