fbpx
skip to Main Content

În ultima vreme, cuvântul anxietate și-a făcut locul în tot mai multe conversații cu prietenii, cu cei apropiați și, nu în ultimul rând, în articole și discuții din mediul online. Prin urmare, nu mai este o tematică atât de ușor de ignorat pe cât ar fi fost în trecut. Însă am observat faptul că anxietatea este adesea confundată cu stresul, în condițiile în care, în psihologia științifică, ele sunt două concepte destul de diferite. Astfel că vă propun să facem o nouă „psihodescoperire“, pentru a înțelege aceste diferențe.

Invităm anxietatea în viața noastră atunci când ne gândim la evenimente din trecut sau din viitorul imaginar, iar corpul nostru încearcă să se conecteze cu aceste gânduri (pentru că mintea umană nu face diferența între realitate și imaginație). Pe de altă parte, stresul este un răspuns specific instinctului de supraviețuire, care transmite adrenalină în corp pentru a ne pregăti pentru acțiunea de tipul „luptă sau fugă“, atunci când apare o amenințare față de siguranța noastră fizică. Mai exact, deoarece facem anticipări asupra unui viitor sumbru, corpul își poate activa sistemele de apărare – și noi să ne simțim stresați, nu doar îngrijorați sau anxioși. 

Acum, că am înțeles distincția și conexiunea dintre stres și anxietate, vă invit să mai facem câteva descoperiri, pentru a învăța cum să-i facem față anxietății.

Sugestie practică #1

În starea de anxietate, mintea nu este conștientă de momentul prezent, ci trăiește, retrăiește sau își imaginează un moment în care te-ai simțit sau te-ai putea simți în pericol, iar corpul se conectează cu acel moment, confirmându-i creierului că acel pericol există. Îndreaptă-ți mintea spre momentul prezent și concentrează-ți atenția spre plămâni, respirație și senzațiile corpului. Trezește-ți toate simțurile pe care corpul tău le experimentează acum: sunete, mirosuri, spațiul în care te afli și momentul din zi. Astfel, îi transmiți creierului că nu are motive de anxietate, atunci când mintea ta este în prezent și se află conectată cu corpul tău.

Acest exercițiu de respirație conștientă te va ajuta să te conectezi cu corpul, el fiind cea mai bună resursă prin care poți lucra cu anxietatea. De asemenea, puterea atenției față de prezent ne vorbește despre „a fi aici și acum“Adu-ți, din nou și din nou, mintea ce călătorește în timp în prezentul real, alături de corpul tău.

℗PUBLICITATE



Sugestia practică #2

Îți propun ca și pentru cea de-a doua sugestie să păstrezi atenția tot asupra senzațiilor din corpul tău. Inspiră, ține-ți respirația, încordează-ți mușchii timp de cinci secunde, după care expiră și eliberează toată tensiunea musculară. Continuă să repeți acest stil de a respira încă de trei-patru ori, până când simți că mintea ta este conectată cu corpul și gândurile din trecut sau viitor nu mai sunt atât de gălăgioase. 

Amintește-ți că prezentul este acest moment în care poți lua atitudine și poți găsi soluții pentru a te pregăti de orice problemă reală sau imaginară din viitor.

Sugestia practică #3

Imaginează-ți că trupul încearcă să urmeze mintea printr-un perete spre o problemă viitoare. Mintea are capacitatea de a trece prin acest perete imaginar, însă corpul nu. Astfel, gândește-te la anxietate ca la o energie blocată, care nu poate fi folosită acum. Când îți îndrepți atenția către momentul prezent, energia este deblocată și poate fi folosită eficient. Apoi, întreabă-te: „Ce pot face acum ca să mă pregătesc pentru acea problemă viitoare?“ Înainte de toate, să fii conștient de momentul prezent, apoi să-ți dozezi timpul pentru a construi un plan care te va ajuta să ajungi acolo unde îți propui. Anxietatea poate fi prietena ta cea mai bună, atât timp cât o accepți și înveți să-i faci față într-un mod matur și constructiv. 

Atât pentru astăzi, iar joia viitoare vă dau întâlnire tot aici, pe Pagina de Psihologie, pentru a face împreună noi psihodescoperiri.

Diana Lupu

Diana Lupu este absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napca și Masterandă în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației Universitatea din București în cadrul programului de master Formarea Formatorilor. De asemenea este colaboratoare Social Media pentru publicația A List Magazine.

Back To Top
Caută