Skip to content

Ne întâlnim cu relațiile și trăim cu acestea în toate domeniile vieții noastre. Pentru mulți dintre noi, mediul de lucru este spațiul (online sau fizic) în care ne petrecem o parte considerabilă a timpului și facem asta relaționând. Dacă ne ghidăm doar după timpul petrecut la job, cred că este suficient pentru a ne da seama că și această zonă a relațiilor merită atenție și înțelegere din partea fiecăruia dintre noi. 

După cum bine știm, unul din cei mai valoroși factori ai conectării într-o relație este siguranța, iar legăturile și comunicarea − cu membrii echipei, liderul, managerul etc. − au nevoie să beneficieze de siguranță psihologică. Aceasta are un impact semnificativ asupra noastră, de la memorie la productivitate, de la inovație la creativitate. Printre altele, siguranța psihologică este cunoscută pentru reducerea stresului și a burnout-ului. Acest lucru se datorează faptului că atunci când te simți în siguranță în relațiile de la locul de muncă, este mai probabil să îți exprimi preocupările atunci când apar, fără a le mai rumega pe timpul nopții sau în relațiile personale, prevenind problemele minore să te macine și să dospească odată cu trecerea timpului.

Dar ce este, mai exact, această siguranță psihologică în relațiile din mediul de lucru? Una dintre explicațiile care punctează foarte bine acest concept vine din partea Centrului pentru Leadership Creativ, care definește siguranța psihologică ca fiind „convingerea că nu vei fi pedepsit sau umilit pentru că ai luat cuvântul și ți-ai exprimat idei, întrebări, preocupări sau greșeli“. La job, siguranța psihologică este o chestiune deosebit de importantă, una care poate și are capacitatea de a determina dacă o echipă și membrii ei individuali au sau nu succes.

Doar gândește-te cum te-ai simți, sau cum ar arăta o relație (fie ea romantică sau de prietenie) în absența acestei siguranțe. Ce îmi trece mie prin minte este că ne-am simți ca pe ghimpi: nu am împărtăși grijile noastre, nu am avea încredere că suntem apreciați, văzuți sau acceptați, iar acesta e drumul direct spre deconectare. Prin urmare, cred că relațiile și siguranța psihologică la locul de muncă merită câteva #PsihoDescoperiri. Ești pregătit să trecem la treabă? Eu sunt aici, să te ghidez cu alte trei sugestii practice.

Sugestia practică #1

Mai întâi om și apoi coleg! E posibil să nu îți vină în mod natural să întrebi colegii clasicul „Ce faci?“ sau „Cum îți mai merge cu x lucru?“. Totuși, a face o practică din a acest mic check in transmite în mod indirect că ești preocupat și interesat de latura umană a celuilalt. Recomandarea mea este: apreciază-le întregul sine, nu doar munca și rezultatele! Asta te va ajuta să descoperi mai mult decât sarcini la colegii tăi. 

Astfel, începe treptat practica aprecierii, observând comportamentele sau trăsăturile de personalitate. Nu uita că e nevoie să exprimi, nu doar să observi sau să apreciezi în mintea ta.

O apreciere potrivită poate suna cam așa: „Ce apreciez, ce-mi place la tine este umorul. Glumele pe care le faci în pauza de cafea îmi aduc o stare de bine“.

Poți face asta și în timpul unei ședințe. A le mulțumi celorlalți pentru contribuție sau pentru sugestiile cu care au venit va contribui în mare măsură la stabilirea siguranței psihologice.

℗PUBLICITATE



Cei mai pricepuți în practica aprecierilor sunt Harville Hendrix și Helen LaKelly Hunt, pe care te invit să îi asculți în acest podcast, în care explică importanța acestora. 

Sugestia practică #2

Construiește încredere prin transparență. Una dintre cele mai bune modalități de a crește siguranța psihologică este să fii transparent. Fie că este vorba despre feedback, bugete, promovări sau concedieri, oamenilor le place să se simtă auziți și ascultați. Transparența oferă celorlalți răspunsuri la întrebări vagi, care pot provoca anxietate. Astfel, creezi încredere, iar aceasta va genera siguranța psihologică.

Știu că pare complicată ideea transparenței și că discuțiile ce nu țin de muncă pot părea ciudate, dar, uneori, joacă rolul de a-i ajuta pe ceilalți să se simtă conectați. Poți porni pe drumul transparenței, vorbind în cadrul ședințelor de grup despre ce se întâmplă nou la locul de muncă (proiecte, schimbări, nevoi etc.), încurajându-i și pe ceilalți să o facă. O formulă bună de început este: „Ce cred că este important/ valoros să știți înainte să începem este…“.

Te încurajez să îl asculți pe colegul meu, Gáspár György, într-o discuție la Radio Europa FM

Sugestia practică #3

Pune în cuvinte nereușitele. Eșecul poate fi înspăimântător, dar poți reduce această teamă paralizantă pentru mulți dintre colegii tăi, recunoscând greșelile pe care le-ai făcut și sărbătorind eșecurile, ca învățături. În momente dificile, și nu numai, întreabă ce au făcut și ce simt că nu a funcționat conform așteptărilor și ce au învățat din acele experiențe. Acest lucru îi va ajuta pe membrii echipei să recunoască că nu vor fi pedepsiți pentru greșeli, să se simtă mai confortabil să își asume riscuri și să vorbească.

O formulă bună de început sună astfel: „Ce lecție ai învățat din situația asta?“. O altă variantă este să exersezi vulnerabilitatea și să vorbești despre cum a fost pentru tine când te-ai întâlnit cu eșecul și cum te-a ajutat experiența în munca ta apoi. 

Cercetătoarea și autoarea Brené Brown îți poate fi un îndrumător de nădejde în tot acest subiect, cu una dintre cărțile sale cele mai citite, Îndrăznește să conduci. Dar tot la acest capitol merită să citești și Împreună, o carte fenomen care te poate ajuta să-ți înțelegi mai bine relațiile profesionale și să aduci siguranța psihologică în spațiul tău de lucru. 

PS: Miercuri, pe 27 aprilie, de la 20:30, ne întâlnim LIVE pe Instagram Pagina de Psihologie, să dezbatem subiectul în detaliu și să facem și mai multe #PsihoDescoperiri împreună.  

Diana Lupu este psihoterapeut de familie, ghid al relațiilor de cuplu în terapie IMAGO, însoțitor al adolescenților și trainer. Intenția ei este să ajute la construirea relațiilor sănătoase prin știință, conștientizare și puțin umor. O poți cunoaște mai bine pe Diana prin rubrica #PsihoDescoperiri ce apare lunar pe Pagina de Psihologie sau accesând site-ul ei diana-lupu.com.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0