fbpx
skip to Main Content

Fenomenul bullying este cu adevărat îngrijorător pentru întreaga lume. În ultimele trei decenii, studiile ne arată că acesta a devenit o problemă nu doar în școli, în comunitățile populate de copii sau în mediul online, ci și în cercurile de copii care sunt prieteni între ei. Potrivit unor statistici internaționale: 1 din 3 copii ajunge să fie hărțuit prin comportamente de bullying, tot 1 din 3 copii exercită acte de acest tip, iar aproximativ 9 din 10 copii au fost martorii unor astfel de forme de agresivitate. 

În general, se vorbește mai mult despre copiii care exercită acțiuni de bullying și despre cei care suferă în mod direct de pe urma unor astfel de fapte de violență – din păcate, adesea avem tendința de a-i ignora pe cei care sunt martori sau spectatori ai fenomenului. În rolul de spectator se înscrie orice copil care vede astfel de comportamente violente sau știe despre existența unor incidente de acest tip. Psihologia relațiilor ne arată că, în fapt, copilul-spectator suferă la fel de mult de pe urma fenomenului precum cel agresat. Copiii care sunt martori la hărțuirea de tip bullying se confruntă cu un nivel ridicat de stres, încep să manifeste îngrijorare mai mare și se pot simți tot mai nesiguri în contexte sociale. Conform studiilor recente, acești copii prezintă adesea comportamente de refuz școlar, dar și rezultate academice mai slabe. 

Nu este nimic cool sau amuzat în a manifesta acte de bullying; este însă cool și inteligent, din punct de vedere relațional, să-i ajutăm pe cei din jur, să fim empatici, să-i tratăm pe semenii noștri cu respect. Copiii merită crescuți în așa fel încât să se ajute unii pe alții la nevoie, dar și să simtă că împreună sunt mai puternici. Copiii-spectatori au puterea de-a opri actele de bullying. Copiii care dau dovadă de curaj le dau, totodată, celor din jur un exemplu bun. Curajul lor este contagios. 

℗PUBLICITATE



Iată ce putem face ca adulți, indiferent că suntem părinți, îngrijitori, profesori sau psihologi: 

  1. să le vorbim copiilor despre bullying, ca să poată recunoaște aceste comportamente agresive și să le transmitem că atitudinea pasivă nu este sănătoasă; 
  2. să-i încurajăm să intervină prin stabilirea de limite și prin a solicita ajutor din partea adulților;
  3. să le citim celor mici povești despre violența de tip bullying și să-i încurajăm la dialog pe marginea celor citite, în așa fel încât să transformăm totul într-un context de învățare; 
  4. să urmărim împreună cu ei mărturiile altor copii care au fost ținta hărțuirii și să dezbatem ce ar fi de făcut în situații ipotetice de tip bullying; 
  5. să adoptăm la nivel de familie și de clasă o politică relațională anti-bullying, încurajându-i pe copii să vină cu idei, să propună soluții și să-și dezvolte spiritul civic;
  6. să stabilim reguli anti-violență, să existe consecințe naturale și, mai presus de orice, să-i ajutăm pe copii să-și transpună emoțiile dificile în cuvinte, și nu să le exprime prin hărțuire sau abuz. 

Despre toate acestea a vorbit psihologul Gáspár György, la #PsihologiaRelațiilor, luni seară, pe frecvențele Radio Europa FM.

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Back To Top
Caută