fbpx
skip to Main Content
Putem Transforma Orice Activitate Umană într-o Practică Meditativă Care Să Ne Cultive Starea De Mindfulness – Interviu Cu Mihai Popa-Radu

Mihai Popa-Radu este fondatorul Mindfulness Institute și al Centrului Spiritual Seeds for Happiness. A descoperit coachingul din postura de client în 2003, la Londra, unde, după spusele lui, se afla într-o perioadă de debusolare. A lăsat în spate o carieră strălucită în lumea publicităţii şi s-a aplecat înspre coaching, meserie în care s-a format la şcoală Noble Manhattan

Cu ce-ai vrea să rămâi în amintirea oamenilor?

Să spună cu un zâmbet nostalgic pe buze: „Mă bucur că l-am cunoscut, n-a făcut umbră Pământului degeaba“.

Cum ai descoperit practica mindfulness?

În timpul unui weekend de mindfulness facilitat la București de un instructor din Statele Unite, în august 2007, după care mi-am aprofundat înțelegerea și practica în numeroase retreat-uri (perioade mai lungi de practică meditativă) în diferite colțuri ale lumii și cu diferiți maeștri de meditație, precum Allan B. Wallace, Stephen Batchelor, Dalai Lama, ven Gonsar Rinpoche.

Cum ai defini cel mai simplu practica mindfulness?

Starea mentală caracterizată de capacitatea de a observa ceea ce gândesc în timp ce gândesc, ceea ce simt în timp ce simt și toate acestea fără a judeca și fără a mă lăsa dominat de propriile gânduri și emoții.

Care sunt acele exemple de exerciții de mindfulness pe care le putem integra cel mai ușor în viața de zi cu zi?

Așa cum spune Alan Watts, putem transforma orice activitate umană într-o practică meditativă care să ne cultive starea de mindfulness, câtă vreme ne dedicam ei cu întreaga atenție și stare de Prezență. Astfel, activități cotidiene precum mersul, mâncatul, curățenia, conversațiile cu semenii și activitățile pe care le facem la locul de muncă pot deveni prilejuri de practică, perfect capabile să completeze practica meditativă propriu-zisă.

După cât timp de practică… devine mindfulness un stil de viață?

Depinde de determinarea fiecăruia de a prelua „frâiele“ propriei minți și de a-și trăi viața într-un mod conștient și plenar. Ca de fiecare dată când vrem să integrăm un obicei nou în viața noastră sau când vrem să învățăm ceva (să vorbim o limbă străină, să cântăm la un instrument muzical etc.), cu cât investim mai mult timp, cu atât rezultatele se vor vedea mai repede și vor fi mai de durată.

Ce efecte poate avea practica mindfulness asupra creierului uman?

Efectele documentate științific sunt multiple: creșterea capacității de atenție și concentrare; creșterea rezilienței la distres; cultivarea inteligenței emoționale prin creșterea nivelului de conștientizare de sine (self-awareness) și gestionare a emoțiilor (self management); antrenarea compasiunii, generozității și non-judecării propriei persoane și a celorlalți; obținerea unei stări de fericire sustenabile și de durată, independentă de factori externi (așa cum este fericirea hedonică);

Cum poate modifica practica mindfulness structura organizațională?

Mindfulness-ul este deja prezent, în diferite forme, în multe organizații din lume și își face încet-încet simțită prezența și în România. Prin programele oferite de Mindfulness Institute, pe care l-am fondat în 2014, oferim programe prin care angajații să-și cultive starea de bine. Ei învață cum să-și gestioneze emoțiile nedorite și să-și crească reziliența la distres, scopul final fiind acela de a putea avea grijă de ei înșiși pe toate planurile (psihic, fizic și emoțional). Și astfel, cu cât oamenii se simt mai bine și se bucură mai mult (și mai autentic) de cine sunt și de ceea ce fac, beneficiile se răsfrâng și asupra organizațiilor.

De la ce vârstă pot copiii să practice mindfulness?

Sunt școli și grădinițe în care elemente de practică mindfulness sunt folosite cu copii începând de la vârsta de 4-5 ani.

Care este diferența între mindfulness-ul informal și practica formală?

Practica „formală“ constă în sesiuni de meditație cu diferite durate (de la câteva minute până la 1 oră), care pot fi făcute în poziție așezată (sitting meditation) sau în mișcare (walking meditation), în care practicanții meditează concentrându-și atenția pe diferite „obiecte“, cum ar fi respirația, modul în care pășesc etc. Practica „informală“ include activități precum cele descrise la întrebarea 4.

℗PUBLICITATE


Existe efecte adverse ale practicii mindfulness?

Efecte adverse provocate de meditația mindfulness nu știu să existe, însă anumite condiții mentale pre-existente pot face ca această practică să nu fie indicată pentru unii oameni.

Ca în orice alt caz, nu vorbim despre un „panaceu universal“ și este important ca orice persoană care vrea să experimenteze acest tip de „antrenament mental“ (căci asta este meditația) să se asigure că o face la început în prezența unui instructor experimentat, nu „după ureche“.

Ce înseamnă mindful parenting?

Pentru a găsi răspunsuri la această întrebare, eu recomand cartea Mindfulness pentru părinți. Când fiecare zi este o binecuvântare, scrisă de Myla și Jon Kabat-Zinn (una dintre figurile marcante ale acestui domeniu) și apărută la Editura Herald.

Care sunt beneficiile practicii mindfulness în perioada adolescenței?

Fiind vorba despre o perioadă turbulentă a evoluției umane, practicile mindfulness îi ajută pe adolescenții care își fac curaj să-l practice cu oarecare regularitate să fie mai centrați, mai concentrați și să-și poată gestiona roller-coaster-ul emoțional într-un mod mai eficient. Ceea ce îi poate susține pe adolescenți în practică este să li se ofere astfel de contexte în școli (deja în SUA și Marea Britanie există din ce în ce mai multe școli și licee unde aceste lucruri se întâmplă). Și, evident, exemplul personal al părinților este important.

Cum poate contribui practica mindfulness la îmbunătățirea procesului de învățare în rândul elevilor și studenților?

Prin antrenarea atenției, creșterea concentrării, diminuarea dependenței de stimuli (inclusiv social media) și prin antrenarea capacității de a se dedica unei anumite activități mai mult de 2-3 minute.

Câte minute de practică a stării de prezență conștientă sunt necesare într-o zi?

Un lucru important de reținut este că, în special la început, este important să ne concentrăm mai mult pe frecvență și mai puțin pe durată. Astfel, e mai benefic să facem în fiecare zi câte 5-10 minute de meditație, decât de două ori pe săptămână câte 15 minute. Combinația care funcționează pentru unii oameni este să alterneze 5-10 minute de meditație „formală“ cu 10-15 minute de practică „informală“ (cum ar fi 2-3 minute de mâncat mindful cu 4-5 minute de mers mindful etc.).

Cine este expertul internațional în promovarea stării de mindfulness pe care-l urmărești în mod constant?

Sam Harris, autorul volumului Trezirea, apărut la Editura Herald, care are un program numit „Waking Up“.

Prin ce se aseamănă și prin ce diferă practica mindfulness de exercițiile de relaxare?

Asemănările sunt doar superficiale, întrucât scopul practicilor de mindfulness nu este acela de a ne ajuta să ne relaxăm (acesta este un efect secundar, o rezultantă), ci acela de a ne ajuta să preluăm controlul asupra propriei minți, care altfel ne domină. Este foarte importantă înțelegerea acestei distincții și, ca în orice altă activitate, este esențial să avem o înțelegere clară a ceea ce ne dorim să obținem, iar apoi să căutăm căile prin care putem reuși. De aceea, personal, nu recomand asocierea practicii meditației mindfulness cu muzica și nici legarea ei de odihnă etc.

Ești unul dintre oamenii emblematici ai mindfulness-ului, în România. Cum au primit românii această practică?  

Ca orice chestie nouă, a existat (și încă mai există) reținere, inclusiv datorită unei oarecare confuzii legate de originile orientale ale acestor practici – origini care îi determină pe unii oameni să le asocieze în mod eronat tot felul de conotații religioase. În ultimii ani, însă, observ că din ce în ce mai mulți oameni vorbesc despre acest subiect, deși nu întotdeauna în cunoștință de cauză, ci mai mult din ceea ce au auzit și înțeles de la alții. Sunt convins că vorbim însă mai mult decât despre o „modă“. Mindfulness-ul este și va rămâne parte din viața noastră. Încet-încet, lucrurile se așază și, așa cum se întâmplă de fiecare dată, practicile mindfulness își vor găsi locul în viețile oamenilor care sunt pregătiți să beneficieze de multiplele lor efecte benefice. La fel s-a întâmplat cu fitness-ul, cu igiena fizică și cu mâncatul sănătos.

Pagina de Psihologie

Informații utile, articole de psihologie, o agendă a activităților și evenimentelor din sfera psihologiei, magazin virtual. Împarte informația - sănătatea relațiilor noastre este cea mai importantă resursă pe care o avem.

Close search

Coș

Back To Top
×Close search
Caută