fbpx
skip to Main Content

Rubrica de stat puțin… este un program video susținut de Neuro Optimizer ® de la Secom®, prin intermediul căruia psihologul și psihoterapeutul relațional Gáspár György conversează cu diferite persoane despre riscurile epuizării psihologice și evitarea instalării burnoutului emoțional. 

Chiar dacă simțim că, din punct de vedere profesional și personal, ne-am găsit drumul în viață, asta nu înseamnă că am scăpat automat și de provocări. Existența umană, în 2021, este diferită de tot ce-am trăit în anii anteriori, iar dezvoltarea abilităților de autocunoaștere și o bună relaționare cu noi înșine ne pot ajuta să nu deviem prea mult de la drumul nostru și să nu renunțăm la visurile noastre cele mai importante. 

Cu toții avem momente dificile și unele de-a dreptul grele, iar pentru a le face față cu bine și pentru a preveni, astfel, burnoutul… ne sunt necesare atât informațiile științifice, cât și ideile practice. 

În prezent, burnoutul este mai mult decât o simplă etichetă verbală, acesta reprezintă o amenințare majoră pentru fiecare dintre noi. De aceea la Rubrica de stat puțin căutăm să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, să descoperim povești de viață interesante și astfel să învățăm unii de la ceilalți cum ne putem proteja sănătatea. 

La ce să fim atenți atunci când vrem să ne protejăm sănătatea fizică și psihică 

În psihologie se spune că stresul poate fi gestionat mai ușor decât burnoutul, iar stresul crescut reprezintă un risc major pentru epuizarea emoțională. Burnoutul sau epuizarea sunt experiențe care ne pot afecta pe toți, indiferent de vârstă sau gen, de nivelul de educație sau de statutul financiar. 

În zilele noastre, mulți tineri consideră că un consum mai ridicat de cofeină sau de băuturi energizante, mâncatul în fața calculatorului ori weekendurile petrecute cu ochii în ecran îi pot ajuta în procesul de evoluție profesională. Însă realitatea faptică ne arată că aceste obiceiuri nu fac altceva decât să ne apropie periculos de mult de epuizarea emoțională, de tulburările de anxietate, de depresie și de comportamentele de tip adictiv. 

℗PUBLICITATE



Pentru a ne proteja sănătatea, relațiile și pentru a fi eficienți în plan profesional, este indicat să fim atenți la următoarele aspecte ale vieții de zi cu zi: 

  1. Stabilirea unei agende și organizarea activităților în funcție de prioritățile zilnice. Rutina de acest fel ne oferă sentimentul de control și ne asigură structura necesară pentru a nu ne pierde în responsabilitățile mai puțin importante. O agendă eficientă este aceea în care avem și flexibilitatea necesară pentru a ne adapta dacă apar alte urgențe de ultim moment. 
  2. Autodisciplina și limpezirea minții de dimineață reprezintă, de asemenea, un obicei sănătos. Stabilirea de obiective clare și fezabile, alături de câteva exerciții de respirație și de mișcare făcute de dimineață, reprezintă bazele unei bune funcționări pe întreg parcursul zilei. 
  3. Alcoolul, energizantele și substanțele care provoacă dependență merită înlocuite cu un consum generos de apă și ceaiuri. Băuturile alcoolice și cele energizante pot accentua riscul de burnout și depresie. 
  4. Exerciții de conștientizare a propriului corp. Pentru corpul uman, pauzele din timpul zilei sunt la fel de importante ca respirația. Este o dovadă de maturitate psihologică să facem pauze după fiecare 60 sau 90 de minute de muncă, în timpul cărora să ne putem corpul în mișcare, să facem câteva exerciții de relaxare musculară sau să dansăm ori să ne implicăm în posturi de yoga. 
  5. Alimentația sănătoasă este, de asemenea, un aspect non-negociabil. Potrivirea meselor, ingredientele folosite, combinarea acestor ingrediente și conținutul caloric sunt parte din atenția față de propria persoană. Obiceiurile noastre alimentare ne influențează starea de sănătate. 
  6. Mai ales pentru tineri și antreprenori, supra-responsabilizarea cu obiective profesionale și implicarea exagerată în muncă reprezintă un risc major. Însă psihologia ne recomandă ca aceste obiective să fie adaptate în funcție de motivele, posibilitățile și limitele noastre. Dacă reușim să ne revizuim constant obiectivele, acestea vor reprezenta linii călăuzitoare atât pe termen scurt, cât și pentru perioade de viață mai lungi. Energia personală se contorizează pe termen lung, altfel suntem pasibili de burnout.

Strategii practice pentru evitarea burnoutului

Cel de-al treilea invitat la Rubrica de stat puțin este Cristian Dascălu. Acesta este născut la Craiova, se consideră dintotdeauna pasionat de informatică și, chiar dacă adolescența i-a fost marcată de anxietatea socială și de structura sa introvertită, a ajuns atât de departe, încât a lucrat inclusiv pentru Google și Facebook. 

Despre evitarea instalării burnoutului în rândul tinerilor, despre importanța disciplinei de sine, despre inteligența relațională și despre sănătatea emoțională au povestit Cristian Dascălu și Gáspár György. 

Edițiile anterioare din Rubrica de stat puțin (un program video susținut de Neuro Oprimizer® de la Secom®) cu Andreea Mihnea și dr. Victor Miron sunt, de asemenea, disponibile pe platforma Pagina de Psihologie.

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Back To Top
Caută