Skip to content

Perioada pandemică și așa-numitul „nou normal“ au atras popularizarea și, în anumite tipuri de job-uri, industrii și sectoare, normalizarea telemuncii − muncitul de acasă. Accesul la un laptop și internet a mutat munca de anumite tipuri, din spațiile de birouri, la birourile, uneori improvizate, de acasă. Cum această nouă realitate pare că a venit să stea, modul în care gestionăm lucratul de acasă are nevoie de mai multă atenție conștientă din partea noastră. De la modul în care ne mișcăm pe parcursul programului de lucru, la numărul de pauze pe care le luăm și orice înconjoară spațiul nostru de lucru, totul pare să aibă un sens, în această realitate post-pandemică. 

Sugestiile prezentate mai jos sunt documentate și testate atent pe propriul corp și program de lucru de la distanță, din spațiul locuinței mele. Ele pot să se dovedească a fi de ajutor, atunci când pare că nu mai avem stare, ne doare spatele și pauzele de masă devin momente de mâncat în fața unei conferințe video. Menținerea motivației și a energiei se pot dovedi adevărate provocări, însă există câteva moduri de a le gestiona eficient și în mod conștient (în engleză − mindful), ca la finalul zilei să ne simțim mai puțin tensionați, încărcați și mult mai împliniți și liniștiți. 

De ce să ții cont atunci când constanți că nu mai ai randament sau că munca de acasă devine prea dificilă:

1. Compasiunea de sine 

Prima sugestie aduce în plan prioritar propria persoană. Atunci când ne simțim depășiți și copleșiți de programul de lucru, rigiditatea posturii de la birou sau orice altceva din zona telemuncii, este important să ne luăm puțin timp pentru noi. O scurtă pauză, în care să ne amintim că empatia și compasiunea ajută mult mai mult decât presiunea și rigiditatea. O mână pe piept și una pe abdomen sunt binevenite atunci când rostim cuvinte de blândețe iubitoare către sine. Câteva sugestii interesante de exerciții din psihologia somatică găsiți și în cartea scrisă de dr. Peter Levine, Într-o voce nerostită.

2. Ore fixe de culcare și trezire

Pe cât posibil, ajută să menținem orele de culcare și trezire fixe, astfel încât organismul nostru să știe la ce să se aștepte. De asemenea, rutinele sănătoase și conștiente (de dimineață și înainte de culcare) previn supraîncărcarea și ajută la menținerea unei productivități stabile și a unui tonus bun pe timpul zilei. Aici vă recomand Timp ca să crești, o carte care ne prezintă știința micropașilor și prevenirea burnout-ului.  

3. Timp pentru mișcare 

Înainte de programul de lucru, în pauza de prânz sau după terminarea programului, este minunat dacă reușim să facem timp și pentru ceva mișcare. Orice tip de mișcare ne face plăcere și oricât timp putem (de la 5, la 50 de minute) ajută și cu gestionarea eficientă a lucratului de acasă. Corpul și mintea noastră se vor simți revigorate și, cum lucrul la birou este prin natura sa static, este indicat să îi oferim corpului nostru diferite ocazii să facă ceva mai dinamic, pentru a se putea simți diferit. Pentru mine, funcționează sesiunile de yoga înainte de începerea programului de muncă, pe care aleg să le fac într-o zonă desemnată din casă sau, atunci când vremea permite, în parc. 

4. Ținuta contează 

℗PUBLICITATE



Pe cât de simpatic și ademenitor pare să rămânem doar în pijamale, asocierea acestora cu somnul este destul de mare și nu ne va ajuta cu productivitatea și nivelul de energie. Dacă alegem să rămânem doar în haine comode, aranjarea părului, puțin machiaj sau parfum sau orice altceva asociem cu încrederea de sine și ne facem să ne simțim ca atunci când părăsim zona casei, este binevenit. Poate punem o cămașă care ne place sau poate alegem să stăm în colanții preferați − important este să identificăm ceea ce ne face să ne simțim încrezători și eficienți. Pentru mine ajută, uneori, un machiaj minimal aplicat în timp ce ascult o melodie veselă. Pentru mai multe idei, vezi rubrica Minte flexibilă în corp îngrijit

5. Pauze, postură și hidratare

Da, chiar contează ambele. Oricât de tare pare să stăm cu laptopul în pat, coloana noastră nu va fi foarte fericită la finalul mai multor zile, săptămâni, luni de postură neadecvată. O postură corectă la birou/masă și mișcarea frecventă la nivelul coloanei pe parcursul programului de lucru ne vor menține mobili și sănătoși postural. Ajută să ne ridicăm de la birou frecvent (ideal, la un interval de 40-50 minute) și să efectuăm câteva mișcări ușoare, să mobilizăm coloana și tot corpul, într-un mod simplu și natural. Pauzele frecvente, care ajută corpul, sunt cu atât mai bune − experiența și cercetarea pentru acest articol îmi arată − dacă sunt însoțite de hidratare și privit în zare, ideal, pe geam, pentru a oferi o pauză și ochilor. 

6. Spațiul de lucru 

Ne ajută să avem același spațiu desemnat de lucru, în fiecare zi. Dacă nu avem un birou sau un colț special desemnat pentru asta, putem improviza cu ceva care să semnaleze că acum începem să lucrăm. De exemplu, dacă utilizăm masa din bucătărie, putem întinde o bucată de material și să ne aducem o cană „specială“, care să îi indice creierului că acum începe munca. Sau putem utiliza căști care anulează zgomotele de fundal, pentru a contura un spațiu cât mai puțin perturbator. Lumina naturală sau ceva care o mimează este de mare ajutor. După cum am mai punctat, creierului îi place predictibilitatea și orice putem face ca lui să îi fie mai ușor ne va ajuta să rămânem mai concentrați și mai eficienți. 

7. Timp pentru muncă și timp pentru relaxare

Granițele difuze între muncă și viața de familie/personală au potențialul de a genera multă confuzie și de a ne scădea capacitatea de concentrare și nivelul productivității și al satisfacției față de viață. Atunci când ne simțim prinși între cererile, responsabilitățile tuturor aspectelor din viața noastră, poate fi dificil să găsim momente de echilibru. De aceea, pentru a ne ajuta noi pe noi, ajută să fim focusați, atunci când trebuie, și deconectați, atunci când este nevoie. Telemunca a schimbat destul de tare modul în care gestionăm aceste aspecte, munca fiind doar la câteva clicuri distanță. Tocmai acest context necesită o atenție mai mare asupra limitelor noastre personale, aducându-le în prim-plan. Mai jos sunt două sugestii care au funcționat pentru mine:

  1. menținerea unui program de lucru stabil și, pe cât posibil, predictibil, care să răspundă atât nevoilor profesionale cât și personale;
  2. programarea activităților de relaxare după programul de lucru, care să ofere spațiu de conectare și socializare. 

Tot ce-i mult (poate că) strică

De cele mai multe ori, munca de acasă este un privilegiu pentru anumite tipuri de muncă, însă pe cât de multă flexibilitate și spațiu mental oferă, pe atât de multe provocări poate aduce. Telemunca poate deveni și copleșitoare, să avem munca și viața de familie în același loc: acasă. De aceea, atenția și efortul pe care le acordăm în direcția gestionării acestei realități devin relevante. 

Îmi doresc ca sugestiile de mai sus să ajute cât mai multe minți și trupuri să muncească conștient, productiv și satisfăcător în spațiul de acasă.

Raluca Ene − Psiholog și psihoterapeut în formare, consultant HR și profesor de yoga, cu experiență de peste 10 ani în domeniul resurselor umane, în lucrul cu echipe globale. Pasionată de tot ceea ce înseamnă natura umană și potențialul fiecăruia, neuroștiință, productivitate și mindful living. Ghidată de curiozitatea înnăscută, iubește cafeaua, conversațiile, soarele și crede cu tărie că suntem creatorii propriei vieți − pas cu pas, cu blândețe și conștientizare. Pe Raluca o găsiți pe ralucaene.net.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0