fbpx
skip to Main Content
Secretul Vacanței De Vară Constă într-o Bună Planificare și Organizare

Vacanta este privită, de către majoritatea adulților și copiilor, ca fiind acel moment mult așteptat în care ne relaxăm, ne detașăm de cotidian și ne reîncărcăm bateriile pentru o perioadă de timp. 

Pentru elevii de toate vârstele, vacanța mare este bucuria imensă a verii – din nenumărate motive. În primul rând, vacanța cea mai lungă din an este un prilej de repaus, fără îndatoriri școlare, ceea ce determină o relaxare pe plan afectiv și are un rol benefic asupra funcționării firești a organismului. Fără teme și fișe de descărcat, clase online și statul la masa din sufragerie la fel ca în bancă, viața pare să capete un dram de normalitate, iar stresul se mai evaporă pentru o vreme.    

Dar oricât ar părea de ciudat, această perioadă a vacanței de vară nu este doar despre joacă, dimineți pierdute în pat sau zile petrecute exclusiv în natură. Știm cu toții că există și perioade ale vacanței în care copiii și adolescenții au de petrecut timp pentru studiu, în lecturile de vară sau cu nelipsitele teme.  

La capitolul „studiu și activități educaționale“, unii profesori și părinți ar spune că elevii au nevoie de această vacanță de vară pentru a se odihni, a se distra și, practic, a se bucura din nou de copilărie; în timp ce alții ar spune că ei petrec prea mult timp departe de activitatea școlară, iar unele procese ale învățării ar trebui să aibă loc în continuare. 

Din punctul meu de vedere, vacanța care „vine cu trenul din Franța“ (după cum spunea hitul copilăriei noastre) poate fi folosită într-un mod inteligent, atât pentru relaxare și regenerarea creierului, chiar și pentru momente de dulce plictiseală, cât și pentru recuperarea unor lipsuri sau întârzieri în asimilarea unor informații și deprinderi cognitive.

Și fiindcă orice proiect de succes necesită o bună pregătire, iată câteva recomandări de care ar fi bine să ținem cont, atunci când vine vorba despre agenda de activități a vacanței de vară: 

Recomandarea #1 – pentru elevii care urmează să intre în anii terminali

Pentru elevii aflați în vacanța ce precedă anul în care ei vor da Evaluarea Națională sau examenul de BAC, lunile de non-școală pot să se transforme într-o benefică perioadă în care ei să revizuiască diverse concepte și secvențe din programa școlară, pe care nu le stăpânesc foarte bine. Astfel, se poate stabili un program lejer, prin care să se urmărească în principal consolidarea unor concepte-cheie, precum elemente de limbă și comunicare, noțiuni matematice sau detalii de studiu ale limbilor străine.

Se poate realiza o broșură cu note și întrebări, care să acopere un subiect pe care elevii încă nu-l stăpânesc în întregime. Această broșură poate să conțină pașii pe care de urmat pentru a consolida și a parcurge elementele lipsă din bagajul lor de cunoștințe. Când revin la școală după vacanța de vară, broșurile se colectează și se verifică dacă sunt completate. Evaluarea lor este importantă, deoarece se va păstra o evidență a persoanelor care nu și-au notat bine conținutul și au intervenit acolo unde este necesar.

La începutul anului școlar, li se pot aplica teste de evaluare elevilor, pe un subiect pe care l-au învățat în timpul verii. Se pot oferi note sau recomandări, pentru ca elevii să revizuiască acel conținut. Este importantă analiza notelor, pentru a se interveni în cazul elevilor care nu au parcurs întreg conținutul.

Atunci când prezentarea unor informații este bine susținută și urmată de o evaluare a cunoștințelor, putem spune că o învățare profundă și de durată poate avea loc peste vară. Iar aceste perioade de recuperare, însoțite și de dozele sănătoase de relaxare și distracție, le pot crea elevilor un început de an mai ușor, oferindu-le șansa de a-și îndrepta energia spre noile conținuturi care se vor preda.

Recomandarea  #2 – pentru elevi cu înclinații aparte față de unele materii (cei pe care-i numim și „dotați“ ori „talentați“)

Toți elevii au nevoie de sprijin pentru a-și depăși limitele. Dar sunt și situații în care copiii sunt atât de pasionați de o materie, încât aleg de bunăvoie ca, în vacanța de vară, să-și ocupe agenda și cu studiu. Chiar dacă vacanța de vară este total diferită de educația formală, nu ne dorim ca acești elevi să-și piardă din dorința sau interesul ce îi caracterizează. De aceea este bine ca ei să aibă la îndemână variate materiale de lucru și cât mai multe surse de inspirație. O conversație cu profesorul vă poate oferi câteva idei cu privire la ce culegeri, teste, cărți sau fișe de lucru merită plasate la îndemâna elevului.

℗PUBLICITATE


Experiența din clasă îmi arată că munca în echipă sau realizarea unor proiecte comune este deosebit de utilă pentru elevii care împărtășesc aceeași pasiune față de învățătură. Se pot stabili diverse tehnici de abordare, pe baza următoarei proceduri:

  •  Este bine să începem – indiferent că suntem învățători, diriginți sau părinți – adresându-ne întrebarea: „De ce este interesat, într-adevăr, elevul? Pentru care domeniu al științei are o pasiune?“ (De exemplu: studiul matematicii, al fizicii, al limbilor străine etc.)
  • Gândiți-vă la modalități prin care puteți conecta zona dumneavoastră de specializare cu zona de interes a elevului. (De exemplu: un proiect despre matematica vectorială, ca model pentru mișcarea unui dansator de hip-hop, în timpul unei rutine.)
  • Discutați proiectul cu elevul. Asigurați-vă că este relevant și aplicabil, în același timp. Rugați elevul să prezinte modalități de prelucrare a informațiilor și să transmită rezultatul final.
  • Oferiți un fel de recompensă semnificativă, dar și recunoaștere pentru efortul depus. Discutați despre beneficii. (De exemplu: modul în care acest proiect va îmbunătăți cunoștințele copilului într-o anumită zonă.)
  • Urmăriți-vă și păstrați-vă promisiunile. Trebuie să ne asigurăm că ne respectăm promisiunile față de acești elevi. Dacă am promis o recompensă, atunci trebuie să ne asigurăm că elevul primește acea recompensă.

Recomandarea  #3 – pentru elevii care au nevoie să recupereze materia

Fiecare cadru didactic admite în mod sigur faptul că nu poate permite performanțelor slabe să treacă neobservate sau nesprijinite. Acești elevi au nevoie de suport, de încurajare continuă și, nu în ultimul rând, de exersare constantă.

Pentru elevii care nu au avut performanțe bune, o întâlnire, o discuție cu ei și părinții lor este un lucru esențial înainte de vacanța de vară; este un moment important, prin care se pot trasa direcții noi spre viitor.

Dacă unii elevi și-au însușit parțial anumite noțiuni, iar pe timpul anului școlar nu au reușit să obțină rezultate mulțumitoare, este de datoria noastră să ne asigurăm că aceste concepte vor fi asimilate pe timpul verii. Elevul va avea mai mult timp la dispoziție pentru a parcurge anumite conținuturi și pentru a exersa, cu condiția ca și părinții să fie conștienți și să se implice. Acest lucru ar trebui să conducă la o revizuire periodică productivă și la o extindere a cunoștințelor subiectului.

Se pot aplica diverse tehnici care să funcționeze cât mai eficient, pentru elevii care au nevoie de recuperare:

  • Analizați datele de evaluare pentru întregul an școlar. Identificați zona sau zonele în care elevul are performanțe slabe.
  • Urmăriți toate lucrările, testele, evaluările elevului pe care le aveți la îndemână sau care se regăsesc în portofoliul său personal. Cu siguranță, cunoscând elevul, ați identificat un element la care acesta e cu adevărat bun. (De exemplu: crearea unui site web, desenarea diagramelor, realizarea unor lucrări plastice etc.)
  • Stabiliți o întâlnire cu elevul și cu părinții săi. Discutați înainte să înceapă vacanța despre creionarea unui drum care să implice elevul în a finaliza o muncă semnificativă pe noțiunile pe care nu le stăpânește foarte bine și pe care le poate consolida prin intermediul stilului său preferat de învățare.
  • Verificați dacă este optimă cantitatea de muncă.
  • Decideți o modalitate de a-i evalua munca.
  • Planificați în mod corespunzător activitățile din vacanța de vară, iar aceasta poate deveni o perioadă în care elevii se redescoperă și obțin un sentiment reînnoit de încredere în forțele proprii.

Vacanța de vară oferă un interval eficient pentru noi toți de a-i determina pe elevi să progreseze, să acopere anumite goluri de cunoștințe prin parcurgerea unor materiale suplimentare și să-și consolideze punctele slabe.

Orice activitate le veți propune sau la orice modalitate de realizare a acestora veți recurge, oferiți-le elevilor sprijinul și suportul necesar. Fiți alături de ei și, astfel, veți reuși să îmbinați cu succes activitățile suplimentare cu cele relaxante, de care au mare nevoie.

Dincolo de activitățile școlare – atât pentru părinți, cât și pentru cadrele didactice – este important de știut că timpul de non-studiu este la fel de important ca cel de învățare. Călătoriile și excursiile merită programate din timp, așa cum și agenda de studiu merită stabilită de la începutul verii (pentru ca elevii să aibă predictibilitate și să știe cum arată săptămânile din vacanța mare). Un grafic îi poate ajuta atât pe părinți, cât și pe copii și adolescenți – pentru a se respecta și timpul de joacă și distracție, dar și cel de recuperare sau aprofundare.

Vacanță frumoasă să avem!  

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
×Close search
Caută