Skip to content

Am auzit cu toții în ultima perioadă vorbindu-se despre comunicare eficientă, sănătoasă sau asertivă. Am auzit și replici de genul „Ar trebui să comunici mai asertiv“. Dar știm oare exact la ce se referă această asertivitate?

Marele dicționar al psihologiei definește asertivitatea drept „caracteristică a unei persoane care își exprimă cu ușurință punctul de vedere și interesele, fără anxietate și fără să le nege pe cele ale altora“. Mai simplu spus, un mod respectuos în care îți transmiți opinia aspirând la propriul adevăr, la propriile idei, fără a-l răni, îngrădi sau deranja pe celălalt.

Asertivitatea are deci niște componente. Acestea sunt comunicarea eficientă; exprimarea sentimentelor și a emoțiilor; critica pe care o definim ca fiind constructivă. Acum haideți să le luăm pe rând:

Comunicarea eficientă include, la rândul ei, ascultarea activă, empatie și soluționarea conflictelor. Când ascultăm activ, nu doar auzim interlocutorul sau așteptăm să răspundem, ci arătăm interes, acordăm timp și ne abținem să întrerupem. Încercăm să ne punem în locul lui, să ne imaginăm cum am reacționa noi. Faptul că vorbitorul se simte ascultat și înțeles îl liniștește și-l ajută să-și stăpânească emoțiile, echilibrându-le, într-un final ajungând la soluționarea conflictului.

Exprimarea sentimentelor și a emoțiilor este un pas important în comunicarea asertivă. Verbalizând cum ne simțim, ne ajutăm interlocutorul să înțeleagă mai ușor stările prin care trecem, acesta ajungând astfel să empatizeze cu noi.

Critica pe care o definim ca fiind constructivă se referă la transmiterea nemulțumirilor, făcând apel la comportamentul persoanei și nu la persoană.

Prin urmare, comunicarea asertivă poate fi o abilitate utilă pentru a te exprima într-un mod direct și onest, fără a-i jigni pe ceilalți sau fără a-ți compromite propriile nevoi și dorințe.

Iată câțiva pași pentru a comunica într-un mod asertiv cu colegii tăi

  1. Identifică problemele: începe prin a înțelege ce anume te frustrează la colegii tăi.
  2. Păstrează un ton pozitiv: evită să vorbești într-un mod acuzator sau defensiv.
  3. Exprimă-ți sentimentele: spune-le colegilor tăi cum te simți atunci când acționează într-un anumit fel.
  4. Concentrează-te pe comportamente, nu pe persoane: este mai productiv să vorbești despre comportamente specifice decât să generalizezi și să critici persoanele.
  5. Încearcă să găsești soluții: discută cu colegii tăi despre modalități în care puteți aborda problemele împreună, găsind soluții care să vă mulțumească pe toți.

Un mod simplu în care să-ți transmiți frustrarea poate fi

„Atunci când tu faci (transmit comportamentul)

℗PUBLICITATE



„Eu mă simt…“ (transmit emoția)

„Pentru că mă gândesc că…“ (comunic interpretarea)

„Și aș prefera, dacă ai putea să faci…“ (ofer soluții)

„Ce spui, crezi că ai putea? Dacă nu, tu ce soluție ai în minte?“

Un exemplu ar putea fi: „Atunci când tu întârzii la ședință, eu mă frustrez, pentru că mă gândesc că nu mă respecți. Oare crezi că te-ar ajuta dacă am stabili întâlnirea cu 15 minute mai târziu? În felul acesta, aș avea și eu timp să rezolv câte ceva din alte sarcini pe care le am de pregătit după, iar tu ai parte de o pauză între ședințe.“

Într-adevăr, comunicarea asertivă poate fi o abilitate care necesită exercițiu și îmbunătățire continuă. Dar, în pofida efortului depus, ea poate fi un instrument valoros pentru a te ajuta să te exprimi într-un mod direct și onest în relațiile cu colegii tăi.

Articol realizat cu sprijinul PsyLife.

Mădălina Bogdan este un „om al oamenilor“ și a ajuns în lumea psihologiei din drag pentru oameni și mintea noastră. Din dorința de a descoperi și înțelege cât mai bine cine suntem, urmează formări complementare în acest sens, iar pasiunea pe care o are pentru scris reprezintă o piesă importantă din puzzle-ul vieții sale.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0