fbpx
skip to Main Content

Să ne comparăm în permanență cu cei din jurul nostru a devenit o practică atât de bine înrădăcinată, încât aproape inconștient ajungem să facem asta. Fie că ne raportăm la volumul de muncă al colegului de birou, fie că ne uităm cu jind la noile achiziții ale prietenilor, sau ne dorim locul de parcare al vecinului, ne aflăm într-o continuă comparație, care ne îndreaptă de cele mai multe ori către frustrare sau autocompătimire.

Din nefericire, am ajuns să facem la fel și cu ai noștri copii. Deși devenim îndrăgostiți iremediabil de propriul bebeluș, pe care îl considerăm din prima clipă unic, cel mai adorabil și drăgălaș pui de om, realizăm cumva că în cadrul oricărei discuții cu alți părinți, sfârșim prin a compara copiii. De cele mai multe ori, începem un dialog inocent, pornind de la vârstă, și, abrupt, ajungem să chestionăm cât mănâncă, câte ore doarme sau cât de des plânge copilul interlocutorului nostru. Oare de ce? Pentru că ne interesează într-adevăr cât de bine se odihnește celălalt bebeluș, sau care este aportul de nutrienți primiți zilnic? Nu! Vrem doar să avem un etalon de comparație pentru propriul copil, ca să ne confirmăm singuri că ne situăm în același grafic. Dar singurul adevăr deplin pe care îl uităm cu lejeritate este acela că fiecare copil este fără doar și poate, unic. Mai mult decât atât, și nevoile sale sunt unice. Ceea ce este potrivit unuia poate fi nepotrivit bebelușului nostru, iar ceea ce funcționează pentru noi este posibil să fie sortit eșecului pentru altcineva. Deși este dificil să ne gestionăm aceste impulsuri, prin comparație ajungem doar să creionăm niște granițe, posibil inadecvate, copilului.

Nevoile de somn sunt și ele unice

Există numeroase tabele privind numărul optim de ore de somn necesare bebelușilor, iar noi facem tot posibilul să ne încadrăm copilul în acele norme. Să nu uităm, totuși, că acestea ne oferă fluctuații de 2-3 ore, așadar, destul de largi, încât să putem încadra și bebelușii cu nevoi scăzute de somn, dar și pe cei care necesită peste 12 ore de somn noaptea.

Ceea ce trebuie să reținem este să nu cădem pradă capcanei comparației, pentru că nu vom face altceva decât să ne hrănim frustrarea și posibil să încercăm să modelăm comportamentul propriului copil după un mulaj total greșit. Pentru a putea înțelege nevoia de somn proprie copilului, este de ajuns să privim starea acestuia. Un copil care adoarme ușor (în 20 de minute), care se trezește vesel și rămâne binedispus întreaga perioadă de veghe specifică vârstei, atunci cu siguranță și-a atins orele de somn necesare. Recomandarea mea este să privim nu doar ceasul, cât mai ales semnele date de copilul nostru. Acesta ne va transmite, câteodată mai subtil, într-adevăr, nevoile punctuale și modul în care îl putem ajuta să și le satisfacă. Copiii au temperamente diferite, care dictează într-o proporție covârșitoare modalitatea în care trebuie adormiți, durata de adormire, maniera în care se vor trezi și starea pe care o vor avea în perioadele active. Este zadarnic să ne dorim plasarea în același interval a doi copii cu temperamente diferite.

Cum depistăm necesarul de somn al propriului copil?

Nu există o formulă magică sau o rețetă ce poate fi urmată, pas cu pas, pentru a descoperi numărul exact de ore de somn de care are nevoie copilul nostru, dar următoarele sugestii ajută:

℗PUBLICITATE



  • Țineți un jurnal de somn pentru minim o săptămână, pentru a concluziona cât doarme natural bebelușul, atât la reprizele de somn de zi, cât și noaptea. Notați orele de culcare și de trezire, pentru a putem remarca corelația dintre durata reprizelor de somn. De regulă, bebelușii tind să aibă același necesar în 24 ore, dar depinde și cum gestionează perioadele de veghe.
  • Observați starea pe care o are cel mic la trezire. Dacă este încă mârâit, foarte posibil să nu își fi atins numărul necesar de ore de somn, iar dacă se trezește extrem de activ și binedispus, atunci scopul odihnei a fost atins.

Sugestii de soluții practice

Putem depista un copil cu nevoi crescute de somn ca fiind cel care este smiorcăit în perioada activă, sau care adoarme rapid, dar pentru o perioadă scurtă, neputând să lege mai multe cicluri de somn. Totodată, aici se încadrează și acei copii care au nopți foarte întrerupte, sau care ne transmit indicii de somn mai devreme decât ar trebui. În acest caz, pentru a ne ajuta micuțul să întrunească numărul optim de ore de somn, putem să îi alocăm câteva zile în care să îi oferim reprize de somn asistate (la sân, în căruț, în brațe, în mașină etc.) încât să îi dăm un restart. Important este să îl învățăm ulterior să lege ciclurile de somn, pentru a nu se adânci deficitul de somn.

La polul opus, putem întâlni bebeluși cu nevoi mai scăzute de somn, decât media. Vorbim astfel de acei copii care par în permanență energici, care atunci când se trezesc sunt deja în picioare, gata de joacă, sau care se lasă cu greu adormiți. Ne putem confrunta astfel cu treziri matinale, sau cu câteva ore noaptea în care preferă să stea treji (așa-numitele night-parties), din simplul motiv că în timpul zilei li s-a permis deja prea mult somn. Pentru a veni în sprijinul acestor micuți, putem diminua treptat somnul de zi cu intervale de 15-20 minute, sau putem mări (la fel, gradual) perioada activă.

Indiferent de situația în care ne aflăm, esențial este să ne permitem să cunoaștem copilul, să îi înțelegem nevoile și să i le respectăm, fără a cădea pradă impulsului de a face comparații. Să îi admitem unicitatea și îi oferim sprijinul nostru necondiționat. Doar noi suntem experți în propriul copil!

Sunt de două ori mamă, consultant certificat în somnul bebelușilor și al copiilor de până în 6 ani, pasionată de parenting și relații interumane. Mă preocupă odihna celor mici și liniștea celor mari, având ca misiune să îndrum părinții spre un somn calitativ și o relație armonioasă cu copiii.

Caută
Coșul de cumpărături
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0