Skip to content

Primăvara aceasta, Editura Pagina de Psihologie a publicat una dintre cele mai importante cărți despre psihotraumatologie, mai exact despre prevenția și intervenția traumei în rândul copiilor și al adolescenților. Despre Trauma prin ochii copilului, Gáspár György spune: „Terapia traumei este de o importanță covârșitoare mai mult pentru viitorul nostru, decât pentru trecut. Dincolo de cele trăite, fiecare copil are dreptul la un prezent eliberator și un viitor strălucitor. Asta fac cei doi autori: îi ajută, deopotrivă, pe părinți, îngrijitori și specialiștii în sănătate să găsească calea de vindecare și prevenire a traumei psihologice. Trauma prin ochii copilului este o lectură utilă fiecărei ființe umane!“

După cum ne confirmă autorii, dr. Peter Levine și Maggie Kline, trauma se întâmplă atunci când orice fel de trăire ne șochează ca un trăsnet venit din senin; ne copleșește, lăsându-ne afectați și deconectați de trupurile noastre. Astfel, sunt subminate toate mecanismele noastre de adaptare, până la ultimul, și ne simțim complet neajutorați și disperați. Simțim că ni se taie picioarele. Din multe puncte de vedere, trauma este opusul împuternicirii, al trezirii forței interioare. Vulnerabilitatea la traumă diferă de la persoană la persoană în funcție de numeroși factori, în special vârsta și istoria personală legată de traumă. Cu cât un copil este mai mic, cu atât e mai probabil ca el să fie copleșit de întâmplări obișnuite care poate nu ar afecta un copil mai mare sau un adult.

Pentru cine este această carte?

Trauma prin ochii copilului este un ghid accesibil, concret, pentru prevenirea și vindecarea traumelor din copilărie. Acest volum ilustrat include instrumente esențiale pentru părinți, persoane care au grijă de copii și specialiști din diverse discipline, care s-au dedicat muncii cu copiii în contexte de zi cu zi, cum ar fi școli spitale, instituții medicale sau cabinete de psihoterapie. Pe lângă sugestii ușor de urmat pentru a face viața puțin mai ușoară și mai sigură pentru toți în aceste vremuri tulburi, sunt incluse și numeroase exemple de cazuri preluate din vasta experiență a ambilor autori.

Cine sunt autorii?

Activitatea lui Peter A. Levine se bazează pe formarea sa profesională în biofizică medicală, psihofiziologie și psihologie, teoriile sale inovatoare provenind din atenta observare a comportamentului instinctiv al animalelor sălbatice în mediul lor natural. Astfel, el a remarcat imunitatea înnăscută a acestora la simptomele traumatice și a petrecut decenii bune dezvoltând și perfecționând o metodă numită Somatic Experiencing® (SE), bazată pe descoperirile sale din natură.

Abordarea unică a traumei realizată de către dr. Levine a primit recunoaștere pe scară largă, la nivel național și internațional, atât în mediile profesionale, cât și de către publicul general. Autor de mai multe cărți ajunse bestseller, cum ar fi volumele Într-o voce nerostită sau Eliberați de durere, dr. Levine este unul dintre pionerii psihologiei somatice și unul dintre reputații psihotraumatologi ai momentului. Dr. Levine este, de asemenea, vorbitor, profesor și consilier foarte solicitat. El îndeplinește funcția de consultant în cadrul The Meadows din Arizona, renumit centru rezidențial pentru tratarea adicțiilor. A oferit leadership în eforturile fundamentale în cadrul unor comunități traumatizate de război și dezastre naturale. Programul său profesional de formare s-a dezvoltat rapid în lumea întreagă.

Maggie Kline, care deține un masterat în Psihoterapia Familiei, este de peste 30 de ani dedicată ajutorării copiilor de toate vârstele, în calitate de profesoară, psihoterapeut și psiholog școlar. Ceea ce a învățat de la dr. Levine cu peste un deceniu în urmă i-a oferit piesa lipsă în puzzle-ul vindecării eficiente, dar blânde, a traumei, care depășește barierele culturale, etnice, religioase și socioeconomice. Ea integrează în mod creativ arta, jocul, poezia și poveștile în Somatic Experiencing®. Maggie folosește cunoștințele dobândite prin SE® în cabinet, în sistemul public de învățământ și cu părinții. Activează, de asemenea, ca formator superior în Somatic Experiencing®, în cadrul Programului de Certificare Profesională al Foundation for Human Enrichment (FHE) a dr. Levine. În plus, Maggie a participat la ușurarea traumelor în operațiunile de salvare din Thailanda, după tsunami-ul devastator din 2004. Ea a colaborat cu Peter Levine la programele lui educaționale audio din cadrul Sounds True, fiind autoarea, împreună cu el, a articolului „It Won’t Hurt Forever – Guiding Your Child Through Trauma“, apărut în numărul din ianuarie/februarie 2002 al revistei Mothering.

Mai multe despre traumele în rândul elevilor

Pentru că trauma este atât de răspândită, dar atât de neînțeleasă, la fel sunt și copiii care adesea trăiesc zilnic într-o stare de teroare. Sau, și mai rău, sunt împietriți și nereceptivi. Deja anxioși, acești elevi consideră că neprevăzutul cerințelor din clasă și al întâmplărilor de la locul de joacă le sporește stimularea până la o stare insuportabilă. Ceea ce poate părea un stres obișnuit pentru un alt elev poate fi perceput ca o luptă pe viață și pe moarte de către un elev traumatizat. Elevii traumatizați pot avea încercări zadarnice de a redobândi un oarecare sentiment de control prin învinuirea celorlalți sau prin accese de furie. Dilema constă în faptul că, pentru cei care suferă de efectele traumei, pragul pentru tolerarea senzațiilor generate în interior a fost compromis. Din această cauză, e posibil să fie nevoie de o foarte mică provocare exterioară pentru a-i tulbura. De fapt, pentru observatorul din exterior, poate părea că antecedentele lipsesc.

℗PUBLICITATE



Cum se prezintă traumele elevilor tăi? În școală, „poveștile“ traumelor elevilor se dezvăluie prin postură, expresie facială și prin nivelul energiei. Hiperstimularea se poate prezenta ca hipervigilență, foială, „picioare neliniștite“, ADHD, vorbit compulsiv, priviri neliniștite, anxietate, agitație, distragerea cu ușurință a atenției, comportamente de genul „nu stă în banca lui“ și „caută bătaie“.

Disocierea se prezintă prin visat cu ochii deschiși, amorțire, distragerea atenției cu ușurință, „capul în nori“, privitul în gol, neatenție, negare a realității și neputința de a se conecta cu ceilalți. Aceasta poate, de asemenea, să obstrucționeze capacitatea de înțelegere a sensului unei lecții orale sau a unui material scris (cu alte cuvinte, rezultate școlare slabe). Sesizările profesorilor cu plângeri precum „Lionel stă în bancă și nu face nimic“ sau „Amy se uită în gol“ sunt la fel de frecvente și, adesea, la fel de frustrante ca acelea referitoare la un comportament perturbator.

Bine de știut!

Trauma este parte din viață, dar nu este o sentință pe viață. Rolul adulților în ajutarea copiilor, spun cei doi autori, este foarte similar cu acela al unui pansament. Acesta nu vindecă rana, dar o protejează, susținând înțelepciunea corpului de a face ceea ce este conceput să facă. Deoarece copiii sunt extrem de receptivi la stările emoționale ale adulților, este foarte important ca adulții să rămână relativ calmi și stăpâniți, astfel încât să poată fi prezenți la nevoile copiilor lor. Această carte descrie pas cu pas proceduri care să le permită părinților să fie „plasturi“ buni.

Autorii cărții recomandă următorii pași atunci când vine vorba despre traumele copiilor.

  • Ai grijă de propriile tale răspunsuri până devenii relativ calm.
  • Menține copilul nemișcat, liniștit și la căldură.
  • Încurajează timp suficient pentru siguranță și odihnă.
  • După ce șocul se disipează, condu atenția către senzații.
  • Acordă un minut sau două pentru tăcere, ca să observi indiciile.
  • Încurajează copilul să se odihnească înainte de a vorbi despre ce s-a întâmplat.
  • Continuă să validezi răspunsurile fizice ale copilului.
  • În cele din urmă, ocupă-te de răspunsurile emoționale ale copilului.

Trauma prin ochii copilului descrie pas cu pas aplicarea practică a „primului ajutor emoțional“ copiilor, în urma accidentărilor și a copleșirii emoționale. Cartea este scrisă pentru publicul larg, având anumite capitole dedicate în mod special părinților, educatorilor și specialiștilor din domeniul medical.

Comandă exemplarul tău cu reducere din librăria online a Paginii de Psihologie și descoperă cum poți trezi miracolul natural al vindecării în copiii și adolescenții din viața ta.


Citește și:

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0