skip to Main Content
Trei Pași Pentru A Face Față Mai Ușor Situațiilor De Criză

Trei pași pentru a face față mai ușor situațiilor de criză

Oricând ne confruntăm cu un moment de criză, simțim că suntem prinși într-o furtună a gândurilor și emoțiilor dificile. Dacă ne propunem să reacționăm cât mai eficient pentru a ieși din această furtună este important să identificăm câteva lucruri care să ne ancoreze în prezent. Cu alte cuvinte, este important să ne ridicăm la momentul prezent. Odată ce am făcut asta putem analiza ce opțiuni avem aici și acum.

Primul pas este conectarea cu mediul: notează cinci lucruri pe care poți să le vezi, cinci pe care poți să le auzi, cinci pe care poți să le atingi sau să le simți tactil. Următorul pas este să-ți poziționezi picioarele cât mai stabil pe pământ și să dobândești un sentiment de conectare. Odată revenit în prezent continuă să respiri cât mai conștient, acest tip de respirație este și o ancoră care te susține până când furtuna emoțiilor se mai liniștește.

Pasul doi este scanarea propriului corp și a emoțiilor simțite. Identifică cea mai dureroasă emoție (stare), manifestă curiozitate față de aceasta utilizând observația și oferindu-i spațiu pentru expandare. Mai apoi fă un pas înapoi și notează toate gândurile care îți invadează mintea.

Pasul trei este asumarea propriei stări: Ok, aici mă aflu în prezent și aceasta este situația. Este important să-i fac față acestei crize. Emoțiile pe care le trăiesc chiar acum sunt X, Y, Z. Gândurile care-mi vin în minte chiar acum sunt: D, E, F. Și acțiunea cea mai potrivită pentru această situație este: G, H, I.

Mai apoi revin-o din nou și din nou la efectuarea celor trei pași până când criza se rezolvă. Și reține: orice criză, indiferent de cât de dureroasă este, reprezintă o posibilitate de creștere și de expandare a flexibilității psihologice. Oricând ai un moment, merită să te întrebi: Cum pot să cresc din această situație? Ce pot să învăț din această situație? Ce abilități, cunoștințe sau resurse îmi pot dezvolta prin această situație de criză?

Și amintește-ți: viața le oferă cel mai mult celor care fac cel mai mult cu ceea ce le oferă viața. 

Adaptare dupa Russ HARRIS
Fotocredit Cosmin Tuduran

György Gáspár

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Această postare are un comentariu
  1. consult un psiholog de ceva timp si constat ca nici constientizarea si verbalizarea gandurilor negative ,nici “expunerea” nu m-au ajutat in vreun fel . Am inteles ca psihologul nu da solutii ci doar ci doar te ajuta sa le gasesti, dar ma gandesc ca daca as fi fost capabila sa monitorizez in vreu fel anxietatea n-as mai fi apelat la un ajutor de specialitate . Psihologul e convins ca , confesandu-ma ttrebuie sa ma simt mai bine . Nu functioneaza . ce trebuie facut . ? Mentionez ca nu am voie sa iau niciun fel de antidepresiv .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close search
Back To Top
×Close search
Caută