Skip to content

În mod convențional, vorbim despre cicluri școlare – preșcolaritate, ciclul primar, gimnazial, liceal – în formarea unui copil. Totuși, stadiile de dezvoltare cognitivă, emoțională, socială și fizică nu întotdeauna coincid cu ceea ce școala românească a organizat în cicluri – explică Oana Moraru, consilier educațional și fondatoarea școlii private Helikon, în primul episod din noua serie de conferințe EDUCare – Educație pentru succes, un proiect Mozaic Media și Pagina de psihologie, susținut de Synevo și Flying Colours. Specialista îi invită pe părinți să ia în considerare pragul de dezvoltare în care se află copilul lor din punct de vedere biologic și emoțional, dincolo de convenția dată de manuale și programe școlare. 

Există o mare tentație în copilăria timpurie, în intervalul 2-6 ani și chiar 6-10 ani, când creierul e foarte plastic și poate absorbi orice, să ne dorim să dăm copilului cât mai mult (materie școlară sau experiențe de viață diverse), pentru că vedem în creșterea lui rapidă, rezultatele intențiilor noastre – avertizează Oana Moraru.

Din punct de vedere al dezvoltării școlare, primul ciclu este de 2-5 ani, anii grădiniței. Specialiști în pedagogie, psihologie și neuroștiințe au căzut de acord asupra câtorva lucruri pe care trebuie să le facă cei mici până la finalul grădiniței ca predictori, nu numai ai performanței școlare de mai târziu, dar și ai stării de bine, când devin tineri sau adulți. Unul dintre aceștia, la 5 ani, este dezvoltarea jocului tranzacțional. La 5 ani, este foarte important ca un copil să se angajeze în relații de joacă cu ceilalți pentru 20-25 de minute, cu coerență și cu rafinarea rolurilor de tranzacție socială: manipularea, alianța cu cineva, pasul înainte-înapoi – spune Oana Moraru.

O grădiniță îl trimite pe copil în școală cu sentimentul că el poate, că i-au fost multe lucruri dificile și le-a înfrânt, că el este un campion al lucrurilor dificile, că și-a auzit vocea socială în grup, că are un nivel în hărnicie, un rol în grup și știe să interacționeze, și, nu în ultimul rând, o grădiniță formează atenția. Formarea atenției își are fereastra de oportunitate în dezvoltarea copilului până la 6 ani – spune consilierul educațional. Gândirea logic-matematică, auzul fonematic, capacitatea copilului de a desena, controlul motric fin și grosier tot în grădiniță se formează – adaugă Oana Moraru.

℗PUBLICITATE



Următorul ciclu școlar, în ciuda convențiilor noastre, nu este ciclul primar, ci clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, la finalul căreia se închide, iarăși, o fereastră de oportunitate a copilului de a dezvolta anumite competențe. Aceasta este perioada în care copiii își dezvoltă instrumentele cunoașterii: scrisul, cititul, socotitul, deprinderea de ascultare activă, de comunicare în ping-pongul de idei din clasă, învățând să contribuie cu o idee nerepetitivă, deprinderea de a se orienta în pagină, memoria procedurală, abilitatea de a asculta o explicație. 

Acest interval, clasa pregătitoare – clasa I – clasa a II-a, nu trebuie să aibă ca miză aglomerarea copilului sau ridicarea ștachetei pe gândire înaltă sau sofisticată, pentru că aceasta este și perioada în care copiii învață că sunt valoroși prin competențele care se văd: în caiet, la tablă, în privirea învățătoarei. În acest interval, copiii nu trebuie stimulați pe ideea de performanță – explică Oana Moraru. 

Vezi ce îi mai sfătuiește pe părinți consilierul educațional: urmărește întreg episodul EDUCare – Educație pentru succes.

Simona Calancea este jurnalist cu o experiență de 25 de ani în presa scrisă și online. În ultimii ani a coordonat proiecte editoriale de parenting și a colaborat cu mai multe organizații neguvernamentale pe programe de educație și sănătate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0