Skip to content

Încheiam articolul anterior cu vorbele lui David Siegel: „Suntem creaturi sociale în mod fundamental, așa că a vorbi cu oamenii poate fi o adevărată sursă de sprijin și ajutor. Dar nu se va întâmpla, dacă nu încercați.“ Și mi-am spus că ar fi bine să continui în această lună tot cu un text despre… vorbire.

Îndrăznesc să afirm că puterea cuvântului rostit este cu mult peste cea a cuvântului scris. De ce? Simplu: poartă în sine și transmite emoțiile, creativitatea, vulnerabilitatea celui care îți vorbește.

„Emoția este vectorul de comunicare cel mai rapid din lume“, ne spunea Oana Pellea, la TEDx Cluj, în iunie 2019.

Nu știu câți dintre voi intenționează să vorbească, într-o bună zi, în cadrul unui eveniment de tip TED. Dar vă mărturisesc că eu îmi doresc și o astfel de experiență! Așadar, am început să mă pregătesc, pentru a fi „în formă“ când oportunitatea o să-mi bată la ușă!

Pentru a susține un discurs, trebuie doar… să te ridici și să spui ceva. Destul de ușor la prima vedere, nu-i așa? Dar ce te faci cu teama de a te afla pe o scenă și de a fi privit(ă) de sute de perechi de ochi? Believe it or not (vorba englezului), studiile arată că frica de a vorbi în public depășește ca intensitate frica de înălțimi, frica de șerpi și, uneori, chiar frica de moarte. De ce? Pentru că – fiind „animale sociale“ – ne pasă (uneori prea mult, zic eu) de părerea pe care o au ceilalți despre noi.

Frica, însă, ca și vulnerabilitatea, pot fi transformate în elementele mobilizatoare ale unui discurs. Consider că este fundamental să fii autentic, să îți găsești propriul stil de adresare, să vorbești din inimă, cu deschidere și convingere. „Scopul tău nu este să fii Winston Churchill sau Nelson Mandela. Scopul tău este să fii tu însuți!“, spunea directorul TED, Chris Anderson.

℗PUBLICITATE



Să ne imaginăm că ți-ai făcut curaj și te simți pregătit(ă) să intri pe scenă. Excelent! Dar știi ce idee vrei să transmiți? Nu trebuie să fie vorba despre ceva ieșit din comun și nici să alegi o temă despre care nu s-a mai vorbit vreodată. Dar trebuie să fie ceva ce merită împărtășit, care generează atât emoții, cât și întrebări în mintea și sufletul auditoriului. Principala sarcină a vorbitorului este aceea de a oferi ceva publicului și nu de a-i lua. Așa că, dacă ți-ai propus să-ți faci reclamă prin intermediul unui discurs, uită de asta! Îți vei face o favoare – în primul rând ție! Oamenii vor aprecia autenticitatea și curajul. Și vor sancționa falsitatea, aroganța și mândria.

Elizabeth Gilbert ne recomandă: „Vorbește despre ceva ce știi și iubești din toată inima. Arată-mi pasiunea ta tocită de decenii, nu vreo șmecherie proaspătă și radicală. Și crede-mă… voi fi captivată!“ Doar așa, zic eu, vei stabili o conexiune de calitate cu oamenii cărora li te adresezi. Iar pentru a transmite ceea ce ți-ai propus, bine-ar fi să acorzi o atenție sporită limbajului non- și paraverbal. Dar cred că recomandarea asta ai mai auzit-o!

Prin aceste câteva rânduri, nu mi-am propus să „vând“ rețeta discursului perfect, ci să vă încurajez să fiți autentici și să vă acceptați vulnerabilitatea, să vă jucați cu puterea creativității, a talentului de a spune povești – când veți avea ocazia să vă adresați unei audiențe.

Bine mai spunea Chris Anderson: „În secolul XXI, arta prezentării ar trebui predată în fiecare școală, pe lângă scriere, citire, matematică.“

Și … a propos, pentru voi ce înseamnă „un bun comunicator“?

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, Gabriela a colaborat îndeaproape cu oameni și echipe din întreaga lume. Este autoarea cărții „VUCA² – Accesează Puterea Din Tine“, cartea și sistemul de carduri bazate pe conceptul ei unic de a trăi într-o lume plină de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0