Skip to content

Alimentația este una dintre zonele în care tind să se manifeste emoțiile noastre, atunci când ne este prea greu să le gestionăm. Când încercăm diverse metode comportamentale pentru a ne controla dieta și niciuna nu funcționează, acesta ar putea fi semnul că avem nevoie de o abordare diferită a situației, una care să cuprindă și emoțiile noastre. În cele ce urmează, îți voi oferi o perspectivă care sper să te ajute să înțelegi mai bine de ce nu au funcționat celelalte încercări de până acum și ce poți face în continuare pentru a reuși ce ți-ai propus.

Lipsa de autocontrol față de alimentație: de ce mâncăm excesiv?

Întâi de toate, e important de reținut că mâncatul excesiv este doar un simptom, nu este „problema“ în sine. Atunci când încercăm să tratăm doar simptomele, și nu cauza, adevărata vindecare va întârzia să apară. La fel este posibil să se fi întâmplat și cu încercările precedente de a slăbi. Așadar, un prim pas este acela de a identifica motivul pentru care a apărut lipsa de autocontrol față de alimentație.

Pentru aceasta, îți recomand să te gândești, cu onestitate de sine și cu blândețe, la istoricul alimentației tale. Poți folosi ca întrebări de ajutor:

  • Care a fost relația mea cu mâncarea, pe parcursul vieții? – în copilărie, adolescență și în viața de adult.
  • Când am început să consum alimente compulsiv și de ce? Ce s-a întâmplat atunci? 
  • Cum m-am simțit, ce am gândit, ce am făcut?
  • Există o legătură între evenimentele mele de viață și relația mea cu mâncarea?

Mai apoi, cu aceeași compasiune de sine și sinceritate, te invit să faci o analiză a relației tale cu alimentația din prezent. Încearcă să observi care sunt momentele în care simți că pierzi controlul asupra alimentației, ce evenimente preced și ce gânduri și emoții însoțesc acele momente. Există anumite asemănări cu experiențele din trecut? Mai apoi, gândește-te la care ar fi nevoia din spatele acestui comportament de a mânca excesiv. Ce anume încerci să-ți oferi (la nivel emoțional) prin a mânca mai mult decât ar fi corect din punct de vedere alimentar?

Dacă ți se pare de ajutor, te poți folosi de un jurnal al alimentației, unde să notezi ceea ce ți se pare relevant, precum: la ce ore obișnuiești să mănânci de obicei, cât de des simți nevoia de a mânca sau cât de des te gândești la mâncare pe parcursul zilei, ce alimente consumi etcFăcând asta, s-ar putea să identifici anumite tipare în comportamentul tău alimentar. Spre exemplu, ai putea să observi că ai o preferință mult mai mare pentru anumite alimente sau grupe de alimente, pentru că acelea îți oferă „hrană“  la nivel emoțional, lucru care îți creează un fel de dependență emoțională. În acest caz, pune-ți întrebarea „de ce vreau să consum acest aliment?“, apoi încearcă să reduci treptat consumul și să abordezi nevoia din spate. Sau s-ar putea să observi că ai tendința de a-ți spune că iei doar o bucată din ceva și sfârșești prin a lua zece. În acest caz, pune-ți întrebarea „de ce este important pentru mine să iau această primă bucată din gustare?“ și încearcă să observi, să înțelegi și să tratezi impulsul din spate.

℗PUBLICITATE



De la conștientizare la gestionare

După ce ai trecut prin procesul de a conștientiza ce emoții sunt asociate mâncatului compulsiv și ce nevoi se ascund în spatele lor, următorul pas ar fi să înveți să gestionezi aceste emoții într-un mod mai conștient și sănătos și să-ți hrănești nevoile aferente în alt mod decât mâncatul. Pentru aceasta, un psiholog te poate sprijini, oferindu-ți ghidarea, blândețea și înțelegerea de care vei avea nevoie pe parcurs. De exemplu, o astfel de resursă ar putea fi Programul Sf. Dimitrie (sfdimitrie.ro), specializat în consilierea în adicții, inclusiv cele alimentare. Dacă încă nu ești sigur(ă) că vrei să începi un proces alături de un psiholog, îți recomand să te folosești de resursele care îți sunt cele mai dragi ție, pentru a dobândi ce ai nevoie. Poate fi vorba de sprijinul persoanelor de încredere, de plimbări în natură, rugăciune sau meditație sau diverse pasiuni care te ajută să-ți limpezești gândurile și să-ți gestionezi emoțiile, în loc să apelezi la mâncatul emoțional.

Ține minte că excesul de alimente ne împiedică, de fapt, să simțim și să facem față emoțiilor. Soluția este să observăm, să acceptăm și să lucrăm cu aceste emoțiipentru a le putea gestiona într-un mod sănătos pentru noi înșine.

Articol realizat cu sprijinul Psylife.


Citește și:

Anamaria Andrei este psiholog și consilier în dezvoltare personală, cu interese în zonele de psihologie a mediului, psihologie pozitivă și art-terapie. În practica sa de la cabinet, îi place să se considere mai degrabă un însoțitor de drum empatic decât un îndrumător.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0