Skip to content

Mai mult nu înseamnă mereu mai bine, iar cadourile de Crăciun nu reprezintă o excepție. Cu doar câteva zile rămase până când vine Moș Crăciun, începem să strângem scrisorile cu dorințe de la copii și să ne pregătim să înfruntăm magazinele aglomerate în căutarea cadourilor perfecte pentru cei mici: să fie potrivite pentru vârsta lor, să fie și ce-și doresc, să ne placă și nouă, să fie și stimulative intelectual, dar și creative ș.a.m.d. 

Se întâmplă adesea ca fie din dorința de a le oferi copiilor ce n-am avut noi când eram mici, fie din vinovăția că nu petrecem suficient timp cu ei pe parcursul anului sau din convingerea că aceasta este modalitatea prin care îi putem face fericiți, să le cumpărăm copiilor mai multe cadouri decât sunt necesare pentru o dezvoltare armonioasă.

Prea multe jucării pot fi copleșitoare

Un studiu desfășurat în 2017 în cadrul Universității din Toledo, Ohio, pe un eșantion de 36 de copii cu vârsta între 1 și 3 ani a demonstrat că abundența jucăriilor reduce calitatea jocului la copii și că, pe termen lung, a avea mai puține jucării este în beneficiul copilului. În cadrul studiului, copiii s-au jucat jumătate de oră cu 4 sau 16 jucării. Când aveau doar 4 jucării, aceștia se jucau de două ori mai mult cu fiecare, căutau mai multe moduri de a le folosi și se puteau concentra mai bine în explorarea creativă a jocului, pe când atunci când aveau 16 jucării treceau rapid de la una la alta. Autoarea studiului, dr. Carly Dauch, menționează că „În perioada copilăriei mici, copiii încep să dezvolte niveluri mai ridicate de control al atenției. Atenția acestora și, prin urmare, și joaca lor, poate fi întreruptă de factorii distractori din mediu. Rezultatele studiului prezent sugerează că abundența de jucării poate crea o astfel de distragere.“

Ne propunem de multe ori să le luăm copiilor jucării din care ei să deprindă diverse abilități, însă dacă le oferim prea multe astfel de jocuri deodată există riscul să devină copleșiți și să nu reușească, de fapt, să se concentreze suficient de mult pe un singur joc, astfel încât să poată învăța ceva. 

Cadourile sunt importante, dar e și mai important să ne bucurăm împreună de ele

Kathy Sylva, profesoară de psihologia educației la Universitatea Oxford, a studiat 3.000 de copii de la vârsta de 3 ani până la 5 ani și a concluzionat că „există o relație complexă între progresul copiilor, tipul de jucării pe care le primesc și timpul pe care îl petrec părinții cu aceștia“. Sylva a descoperit că acei copii care au mai puține jucării și ai căror părinți petrec mai mult timp interacționând cu ei au o dezvoltare socială și emoțională mai bună decât copiii care au jucării mai multe și mai scumpe. Așadar, implicarea directă a părinților în joc este mai importantă decât orice jucărie sau orice ecran.

Prea multe cadouri pot contribui la o stimă de sine scăzută

Conform psihoterapeutului Sean Grover, copiii care au mai puține posesiuni materiale, dar relații mai bune cu părinții și egalii lor scorează mai bine pe testele de stimă de sine. Acești copii au și mai puține comportamente de risc și au mai multă reziliență în fața obstacolelor. „Stima de sine își are rădăcinile într-un simț puternic al identității, nu în materialism. Excesul nu este egal cu valorizarea de sine crescută.“ Grover afirmă că studiile nu demonstrează nicio corelație între posesiunile materiale și fericire.

Excesul de cadouri poate duce la comportamente de risc

Un alt studiu de la Universitatea din Missouri demonstrează că acei copii care așteaptă cadouri multe și scumpe pot suferi efecte negative la nivel social și emoțional mai departe de perioada copilăriei. Mai exact, atunci când devin adulți, copiii sunt „predispuși la comportamente adictive, datorii bancare, pariuri și cumpărături compulsive, hrănind o nevoie insațiabilă pentru mai mult“. 

℗PUBLICITATE



Recunoștința și generozitatea se învață de mici copii

Autorii studiului menționat anterior mai precizează că „este normal să dorim să le cumpărăm copiilor cadouri, însă e important să ne amintim să-i încurajăm să fie recunoscători pentru toți oamenii și toate lucrurile pe care le au în viața lor. De fiecare dată când copiii își exprimă recunoștința devin mai conștienți de cât de norocoși sunt, ceea ce pavează drumul către a fi adulți generoși și mai puțin materialiști.“

Studiile din The Journal of Happiness al Harvard arată că oamenii valorizează mai mult cadourile pe care le cumpără pentru alte persoane decât pentru sine. Aceștia au scoruri mai mari pe scalele de satisfacție decât cei care au cumpărat cadourile pentru ei. Așadar, a-i ajuta pe copii să își dezvolte generozitatea contribuie la sentimentul de interconectare și la fericirea personală. Copiii care prețuiesc doar primirea de cadouri pot dezvolta mai greu empatie și tind să fie mai egocentrici.

Mai multe cadouri, mai mulți bani cheltuiți

De multe ori, pentru a ne pregăti pentru cheltuielile din preajma Crăciunului ajungem să muncim mai mult și să nu le oferim copiilor chiar cel mai de preț cadou: timpul nostru. În plus, cheltuirea unor sume mari pe cadouri ne poate îndatora și, astfel, stresa excesiv, devenind mai indisponibili emoțional pentru copiii noștri.

Autorul Joshua Becker listează alte beneficii pentru a avea mai puține jucării, subliniind că „un copil va găsi rareori apreciere pentru jucăria din fața lui dacă sunt nenumărate opțiuni pe raftul din spatele său“.

  • Copiii au abilități sociale mai bune. Aceștia învață să-și dezvolte relațiile, iar studiile arată corelații pozitive între prieteniile din copilărie și succesul academic și social la adulți.
  • Copiii învață să aibă grijă de lucrurile lor. Atunci când copiii au prea multe jucării, aceștia tind să aibă mai puțină grijă de ele, având în vedere că sunt mereu altele în coșul cu jucării.
  • Copiii petrec mai mult timp citind, scriind și creând. Mai puține jucării îi oferă copilului spațiu pentru a căuta și descoperi alte activități.
  • Copiii devin mai descurcăreți. Cu doar câteva materiale disponibile, copiii învață să rezolve probleme – o abilitate cu potențial nelimitat.
  • Copiii se ceartă mai puțin între ei. O jucărie nouă în relație este un alt motiv pentru a disputa teritoriul între copii. Copiii cu mai puține jucării sunt însă mai dornici să împartă, să colaboreze și să coopereze.
  • Copiii învață să persevereze. Copiii cu prea multe jucării renunță rapid la un joc care îi provoacă, înlocuindu-l cu altul mai ușor. În acest proces, pierd oportunitatea de a învăța răbdarea și determinarea.
  • Copiii devin mai puțin egoiști. Copiii care primesc tot ce își doresc consideră că pot avea orice, plantând astfel semințele pentru o viață mai puțin fericită.
  • Copiii petrec mai mult timp afară. Copiii cu mai puține jucării caută să se distreze și în afara casei, fiind mai predispuși să facă mișcare în aer liber.

Câteva idei pentru o experiență plăcută

Publicația Motherly notează într-un articol principalele sugestii pentru a reuși să facem cadouri cu sens copiilor noștri:

  • Gândește-te la semnificația pe care vrei s-o aibă Crăciunul în familia ta și alege cadourile în funcție de asta. Creează tradiții și gândește-te la ce e important pentru tine și familia ta.
  • Alege doar câteva elemente speciale de care știi că se va bucura copilul tău și acum, și mai târziu. Alege și jocuri care nu vor fi date uitării odată ce trendul dispare.
  • Menține tradiția. Pe măsură ce timpul trece și copiii cresc, pot fi expuși la practicile altor familii și e important să ne păstrăm viziunea personală pentru Crăciun și oferirea de cadouri.
  • Îmbrățișează diferențele dintre oameni. Fii pregătit pentru întrebările copiilor despre de ce nu au primit aceleași cadouri sau la fel de multe ca alți copii. Explică-le că nu reprezintă o măsură a iubirii, ci o alegere, asigurându-i că fiecare familie are propriile valori și modul său personal de a face lucrurile. Dr. Lauren Knickerbocker, psiholog pentru copii, îi îndrumă pe părinți să le spună copiilor că „e în regulă dacă sunt dezamăgiți că nu au primit toate cadourile pe care le voiau și să se uite la toate cadourile pe care le-au primit“. Ea mai menționează că e important să nu ne supărăm dacă copiilor nu le place ceva din ce au primit sau nu vor să mulțumească, cei mai mulți copii trec printr-o astfel de fază și vor învăța, pe măsură ce cresc, să fie mai recunoscători.
  • Învață-l pe copil de mic că sărbătoarea de Crăciun este despre a oferi, la fel de mult cum este despre a primi. Cultivă-i copilului tău generozitatea prin a-i oferi șansa de a simți cum e să oferi – caută oportunități în comunitatea ta de a oferi altora, implicându-l pe copil în alegerea și dăruirea cadourilor.

În fiecare zi ne dorim să fim cei mai buni părinți pentru copiii noștri și are foarte mult sens să ne dorim să ne exprimăm iubirea prin a fi cei mai darnici Moși. În final, însă, e important să ne amintim ce își doresc copiii cu adevărat de la noi – timp de calitate neîntrerupt, conectare, joacă împreună, momente de afecțiune și mângâiere. Dacă ar fi să aleagă între acestea și îndeplinirea dorințelor de pe scrisoarea către Moș Crăciun, ce credeți că ar alege? Răspunsul este în acest clip și în fiecare dintre noi, dacă ne întrebăm copiii interiori.

Andra Stoian - Psiholog, consilier de parenting, trainer și facilitator de grupuri de suport pentru adolescenți, cu experiență de 7 ani în activități cu copii și adolescenți și în coordonare de proiecte educaționale într-unul dintre cele mai mari ONG-uri din România. Pasionată de oameni, training și educație, iubește muzica, plimbările și cărțile. Visează la o lume în care drepturile tuturor oamenilor sunt respectate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0