Skip to content

Ce amintiri ai din călătoria cea mai recentă cu avionul? S-a aplaudat la aterizare? Vreo pisică mieuna prin bagaj? Ai nimerit lângă un bebeluș mofturos sau nenea de lângă tine strănuta repetat? Sau poate mersul cu avionul înseamnă pentru tine doar ținut de scaun, Tatăl nostru la decolare și Înger, îngerașul meu la aterizare, iar în timpul călătoriei, deși nu ți-ai dorit, ai reușit să descompui fiecare zgomot în catastrofe posibile. Ah, da… și să transpiri mult, foarte mult.

Sper că introducerea de mai sus nu te aruncă în vreo anxietate, dar ce vreau să subliniez este că, uneori, situațiile cu care ne confruntăm nu sunt cele pe care noi le dorim sau cele cărora suntem pregătiți să le facem față. Viața înseamnă schimbare și neprevăzut, dar viața emoțională poate să însemne o gamă largă de trăiri, unele fericite, altele… mai spre fobii, anxietate și depresie.

Aceste aspecte ale sănătății mintale pot avea un impact semnificativ asupra modului în care ne trăim și ne percepem viața. Așadar, te invit să te așezi comod și să explorăm împreună modul în care analogia cu zborul poate face lumină asupra capacității noastre de a ne menține calmul, în mijlocul furtunilor emoționale.

Autoreglarea emoțională, un demers esențial pentru noi și pentru ceilalți

Munca emoțională, cunoscută și sub denumirea de „travaliu emoțional“, din termenul englezesc de emotional labour, este un concept introdus de sociologul Arlie Hochschild în 1980, care se referea inițial la efortul depus de către angajați pentru a gestiona și pentru a regla propriile emoții, precum și modul în care interacționează cu clienții, colegii și alți factori de mediu.

Acest efort aparent invizibil pe care toți oamenii îl fac pentru a gestiona și influența propriile emoții pare să constituie un element esențial al vieții noastre de zi cu zi. Se pare că abilitatea noastră de a ne gestiona și de a ne regla emoțiile este mai eficientă la locul de muncă, întrucât nu ne putem permite să dezvăluim în mod direct ceea ce simțim. În viața personală, însă, ne confruntăm cu dificultăți în această autoreglare emoțională a exprimării, inclusiv în menținerea asertivității.

Ca și în cazul însoțitorilor de zbor, care rămân calmi în mijlocul turbulențelor, și pe noi ne-ar ajuta să navigăm prin provocările vieții cu echilibru și autoreglare emoțională. Efortul emoțional se desfășoară adesea în culise, dar impactul său este resimțit puternic în tot ceea ce ține de stima de sine, de relațiile cu ceilalți, dar și de relația cu noi înșine.

℗PUBLICITATE



Însoțitorii de zbor sunt adevărați maeștri ai muncii emoționale, iar ceea ce afișează pe chip, în gesturi și în atitudine este parte din fișa postului. În timp ce traversează cerul în mijlocul turbulențelor, ei rămân calmi și centrați, iar echilibrul lor emoțional în fața diverselor situații este crucial în asigurarea unei experiențe de zbor sigure și plăcute pentru pasageri.

Privind analogia cu însoțitorii de zbor, fiecare cititor poate găsi o rezonanță personală. Fie că este vorba despre traversarea unor momente agitate în carieră sau în relații, munca emoțională devine o competență prețioasă.

Așa cum un însoțitor de zbor reușește să rămână calm chiar și atunci când cerul este agitat, fiecare dintre noi poate învăța să-și gestioneze emoțiile pentru a naviga cu succes prin furtunile cotidiene, călătorind prin emoții în siguranță și cu plăcere.

Rolul psihoterapeutului în manevrarea propriului avion emoțional

La finalul acestui zbor captivant prin universul muncii emoționale, te invit la o contemplare asupra rolului psihoterapeutului, acest veritabil însoțitor emoțional al experienței tale de viață. Similar cu însoțitorii de zbor, care asigură pasagerii că vor ajunge în condiții de siguranță la destinație, psihoterapeutul îți oferă încrederea că poți traversa orice provocare și că vei ajunge la un loc de echilibru emoțional.

În acest rol, specialistul ales de tine devine partenerul tău de încredere și te învață cum să-ți manevrezi propriul avion emoțional. Nu te lasă singur în cercurile turbulente ale gândurilor și sentimentelor, ci aduce echilibrul și înțelepciunea necesară pentru ca tu să faci față furtunilor interioare. Îți oferă comunicare deschisă, informare prealabilă cu privire la tot ceea ce ai nevoie, te învață tehnici de relaxare, modalități de gestionare a stresului și abordări personalizate pentru a te ajuta să-ți găsești traiectoria în viață. Te acceptă necondiționat, îți oferă liniște și încurajare. Când trebuie, îți oferă și oglindire, și nu te lasă să privești absent pe geam. Psihoterapeutul te poate ajuta să te antrenezi și să te bucuri de priveliște în siguranță, pregătit cu tot ceea ce ai nevoie! Așadar, îmbarcă-te pentru următoarea destinație! Te așteaptă echilibrul emoțional!


Citește și:

Amalia Cojocaru este psiholog clinician, terapeut specializat în Terapia Schemelor și coach. Cu toate că și-a început cariera formând oameni în vânzări și dezvoltând manageri în corporații multinaționale, s-a întors la pasiunea sa inițială, ajustându-și abordarea pentru a însoți autentic oamenii, în călătoria lor de devenire. Folosind o abordare orientată către rezultate măsurabile, Amalia lucrează online sau în cabinet, însoțind cupluri, adulți și adolescenți. Mai multe pe amaliacojocaru.ro.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0