Skip to content

Mirosul este unul dintre cele mai importante dintre cele cinci simțuri de bază (văz, auz, miros, gust și tactil). Psihologia ne arată că noi, oamenii, avem tendința de a asocia unele mirosuri cu un anumit loc, moment, persoană sau ocazie, ba, mai mult decât atât, se pare că avem și o memorie olfactivă care contribuie la procesul de amintire. 

Dacă este să privim dincolo de psihologia cognitivă și să aruncăm o privire către psihologia frumosului, am putea spune că parfumul este cel mai intim mod de a împărtăși câte puțin despre preferințele sau caracterul tău, iar atunci când știi că miroși bine încrederea ta crește instantaneu. Se spune că parfumul este la fel ca orice alt accesoriu pentru o ținută – precum un ceas, un inel sau o eșarfă. Fie că utilizăm parfum pentru a ne înconjura de un miros plăcut, pentru a le face pe plac celorlalți, pentru a lăsa o impresie bună sau pentru a ne aminti de un anumit moment, parfumeria sau arta preparării parfumurilor are în spate o lungă istorie și ascunde multe lucruri interesante. Pentru că la Pagina de Psihologie suntem interesați de istoria psihologică a oamenilor, am vrut să aflăm câteva lucruri și despre istoria parfumurilor, iar mai jos am descris zece curiozități peste care am dat în căutările noastre.

Originea parfumului

Cuvântul parfum provine din latinescul per fumus, însemnând „prin fum“. Din datele istorice, în jurul anului 3000 î. Hr., populația din Egiptul antic a fost prima care a început să folosească practica de parfumare. Parfumul era sub formă de tămâie și era folosit la ceremonii și înmormântări; mai apoi, acesta a pătruns și în viața de zi cu zi a elitei din acele vremuri, ca o compoziție de tămâie, smirnă și diverse flori. Între timp, grecii antici și romanii au rafinat parfumeria într-o formă de artă, ca mai târziu, parfumurile să fie nelipsite din ritualul de îngrijire al nobilimii. Secolul al XVII-lea a fost momentul în care industria parfumurilor a luat amploare în Franța, acolo apărând și o breaslă care a fost fondată special pentru producătorii de parfumuri.

Chanel N°5 împlinește 100 de ani în 2021

În anul 1921 apare Chanel N°5, primul parfum lansat de Coco Chanel, creat cu intenția de a descrie noua femeie modernă pe care o reprezenta în creațiile sale vestimentare de la acea vreme. Parfumierul Ernest Beaux i-a prezentat zece propuneri de parfum, numerotate de la unu la cinci și de la 22 la 24, iar Coco Chanel a ales varianta numărul cinci, afirmând: „Îmi prezint colecțiile de rochii pe 5 mai, a cincea lună a anului și așa că vom lăsa eșantionul cu numărul cinci să păstreze numele pe care îl are deja, îmi va aduce noroc.“

Purtarea a două parfumuri în același timp

Deși majoritatea oamenilor poartă un parfum, este posibil să porți și două parfumuri, fără nici o problemă. Acest procedeu poartă numele de layering (stratificare). Este indicat să verifici rezultatul experimentului înainte de a purta noua combinație în public. Poți combina parfumuri fie din aceeași familie, fie din familii diferite, iar dozajul poate fi și de două-trei pufuri de la un parfum și unul de la celălalt.

Cum faci un parfum să persiste mai mult?

Parfumul rezistă cel mai bine pe pielea curată, lipsită de mirosuri străine. Un truc util pentru persistența unui parfum este utilizarea unui gel de duș din aceeași linie cu parfumul ce urmează a fi aplicat. Un alt truc constă în aplicarea unei loțiuni hidratante pe zonele pe care vei folosi parfumul, deoarece acesta are puterea de rezistență mult mai mare pe o piele hidratată. Este indicat să folosești o loțiune de corp fără miros, pentru a nu se intersecta cu mirosul parfumului sau, o variantă și mai bună, să utilizezi loțiuni din aceeași linie cu parfumul.

Shalimar, primul parfum oriental din istorie

Parfumul Shalimar – de la casa Guerlain – este primul parfum oriental din istorie, apărut în anul 1925. Inspirat de povestea de dragoste pasională dintre un împărat și o prințesă indiană, Shalimar, care înseamnă „templul iubirii“ în sanscrită, simbolizează promisiunea iubirii eterne. Grădinile Shalimar au fost construite la cererea lui Shah Jahan, drept tribut soției sale, Mumtaz Mahal, pentru care a construit și templul Taj Mahal. Parfumul al cărui nas creator este Jacques Guerlain, este o creație densă, gurmandă, construită printr-o cascadă de note precum vanilie, boabe de tonka, iris și bergamotă.

℗PUBLICITATE



Vomă de balenă în parfumerie

Oricât de dezgustător ar suna, ambra gri sau ambergis este unul dintre cele mai scumpe și rare ingrediente folosite în parfumerie, fiind numit și „aurul plutitor“. Ambergrisul se formează dintr-o secreție a căii biliare în intestinele cașalotului și poate fi găsit plutind pe ape sau ajuns la mal. În prezent, ambra gri este folosită de parfumieri artizani, în rest ea fiind înlocuită de ingredientul sintetic ambroxan.

Zece tone de petale de trandafir pentru un litru de ulei de trandafir

Uleiul de trandafir bulgăresc este un alt ingredient extrem de scump de obținut, fiind totodată și unul dintre cele mai populare note din parfumerie. Peste jumătate din cantitatea de ulei de trandafir din industria mondială a parfumurilor provine din Bulgaria, iar pentru un litru de ulei se prelucrează zece tone de petale de trandafir. Perioada de recoltare este în mai-iunie, iar florile se culeg înainte de răsăritul soarelui.

Primul parfum pentru bărbați

Deși atât femeile, cât și bărbații purtau parfum cu mult timp înainte, documentele oficiale arată că Mouchoir de Monsieur de la casa Guerlain, lansat în 1904, este primul parfum destinat exclusiv bărbaților. Traducându-se prin „batista gentlemanului“, numele simbolizează modul discret și rafinat de a folosi parfumul în acele vremuri, prin aplicarea unei mici cantități pe batista nelipsită din buzunarul oricărui gentleman. Se zvonește că acești domni ofereau batista parfumată cuceririlor lor, în semn de amintire până la întâlnirea următoare.

Parfum-semnătură pentru hoteluri de lux

Majoritatea hotelurilor de lux au un parfum-semnătură, realizat la comandă chiar de către cei mai mari parfumieri din lume. Hotelurile apelează la această marcare olfactivă pentru a crea o conexiune vitală și profundă cu oaspeții săi, ajutându-i să asocieze hotelul respectiv cu emoții și amintiri pozitive. Cercetările indică faptul că vizitatorii frecvenți citează adesea mirosul unui hotel ca fiind asemănător sentimentului de „a veni acasă“. Acesta este modul în care un parfum familiar funcționează ca un declanșator al emoțiilor reconfortante.

Genul în parfumerie

Parfumurile de femei și parfumurile de bărbați sunt două variabile ce îl ajută pe producător să vândă mai ușor un anumit parfum, așadar această încadrare poate fi numită instrument de marketing. Deseori în reclame parfumul vine cu o promisiune în spate, promovându-se ideea că acesta întărește puterea de seducție. Fie este promovat bărbatul alfa care poate obține orice își dorește, fie o femeie senzuală și încrezătoare. Dar, oare ne poate ajută un parfum să dobândim sau să intensificăm aceste caracteristici?

În ultimii ani, casele de parfumerie de nișă au devenit tot mai populare printre consumatori, acestea lansând parfumuri conceptuale care estompează liniile de gen. Astfel, consumatorii nu mai aleg în primă faza parfumurile în funcție de gen, ci în funcție de note, familia olfactivă, parfumierul care a creat parfumul, istoria sau valorile brandului.

Așa cum mâncarea ține de gust și de preferințe, la fel este și în cazul parfumului, așa că purtați ce vă place!

Perfume Curator este atras de toate formele de artă, orice este frumos și capabil să-i trezească simțurile. Arta olfactivă i-a stârnit interesul încă din adolescență, și a devenit tot mai interesat de simțul mirosului, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor. Își imaginează parfumul drept o extensie a personalității noastre, o modalitate de a comunica ceva, fără să fie nevoie să spunem nimic.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0