Skip to content

Pe 14 mai, Kate Winslet a câștigat premiul BAFTA pentru cea mai bună actriță într-un film de televiziune. În discursul de acceptare a premiului, printre lacrimi, actrița a făcut apel la crearea unor reguli pentru social media, astfel încât mesajele propagate de rețelele de socializare să nu mai afecteze mental copiii. În filmul pentru care a fost premiată – I am Ruth, Kate Winslet interpretează o mamă a cărei fiică este afectată emoțional de presiunea social media, adolescenta din film fiind interpretată de Mia Threapleton, nimeni alta decât fiica actriței în viața reală. Filmul este o dramă care urmărește povestea unei mame ce are o relație tensionată cu fiica ei, în timp ce aceasta devine copleșită de standardele imposibil de atins vehiculate în social media: „Pentru tinerii care ne ascultă și care se simt prinși într-o lume nesănătoasă: vă rugăm să cereți ajutor, nu este nici o rușine să recunoașteți că aveți nevoie de sprijin: acesta va fi acolo, doar cereți-l!“, a spus Kate Winslet în discursul ei.

Viața bate filmul: cifrele vorbesc de la sine

Din păcate, mesajele toxice propagate de social media nu sunt doar subiectul unui film de ficțiune. Ele sunt aici, cu noi și cu copiii noștri, zi de zi, minut de minut. Îi însoțesc la școală, în timpul liber, iar copiii noștri le descoperă ori de câte ori pun mâna pe telefonul mobil. Cifrele vorbesc de la sine. Conform raportului realizat de Dove – „Dove Ai încredere în tine și social media“, coordonat de Edelman DXI în parteneriat cu profesorul Phillipa Diedrichs, datele arată cam așa:

  • una din două fete afirmă că sfaturile toxice din social media îi afectează încrederea în sine;
  • 80% dintre fete și-ar dori să vorbească cu părinții despre gestionarea sfaturilor toxice din social media;
  • șapte din zece fete s-au simțit mai bine după ce n-au mai urmărit sfaturi toxice pe rețelele sociale;
  • una din două fete spune că social media este primul loc în care caută sfaturi de frumusețe;
  • șase din zece fete spun că au încercat sau ar încerca un trend de frumusețe pe care l-au văzut pe rețelele de socializare;
  • 64% dintre mame afirmă că „tipul de conținut care idealizează frumusețea“ poate avea un impact negativ asupra stimei de sine a tinerelor fete.

Tocmai pentru că aceste cifre nu au cum să ne lase indiferenți, începând din anul 2021, Dove a implementat în România programul educațional Dove – Ai încredere în tine, care-și propune să crească și să consolideze încrederea în sine a copiilor și adolescenților. Acesta este în al treilea an de implementare și a ajuns la aproape 40.000 de adolescenți din țară, cu ajutorul partenerilor World Vision și Wellbeing Institute. Programul este sprijinit de Ministerul Educației, pentru a putea fi implementat la nivel național, peste 3.600 de profesori beneficiind de resursele programului Dove – Ai încredere în tine până în prezent. În cadrul programului sunt realizate training-uri periodice pentru profesorii din toată țara, încurajându-i pe cât mai mulți dintre cei care predau la gimnaziu să includă în discuțiile lor cu adolescenții și temele din program, astfel încât să contribuie la creșterea încrederii în sine a acestora.

Toate resursele programului și mai multe detalii despre acesta sunt disponibile gratuit pe site-ul Dove, în secțiunea Programul Dove – Ai încredere în tine (), astfel încât toți cei interesați, profesori, părinți și tineri, să le poată accesa și descărca. 

#FărăSfaturiToxice

Anul acesta, în cadrul programului Ai încredere în tine, Dove lansează campania #FărăSfaturiToxice pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la sfaturile toxice din rețelele sociale și impactul pe care-l au asupra stimei de sine a fetelor tinere. Dove știe cât de importantă este construirea stimei de sine încă din adolescență, de aceea, prin campania #FărăSfaturiToxice își propune să combată sfaturile toxice din social media, extrem de nocive pentru adolescenți. Totodată, încurajează adolescenții să-și definească propriile standarde de frumusețe și să-și aleagă sursele de influență și inspirație, invitându-i să nu mai urmărească în mediul online tipuri de conținut care le scad stima de sine și care-i fac să nu se simtă bine cu ei înșiși.

℗PUBLICITATE



Stima de sine se învață (și) în familie

Atunci când te urci în avion, în instrucțiunile furnizate de însoțitorii de zbor înainte de decolare, ești sfătuit să-ți pui tu primul masca de oxigen în cazul unui incident, pentru ca mai apoi să te poți ocupa și de cei mai vulnerabili decât tine. La fel stau lucrurile și cu stima de sine. Dacă vrei ca fiica sau fiul tău să crească având încredere în aspectul său fizic, nu trebuie să faci decât un singur lucru: acceptă-te în primul rând pe tine și apreciază-ți corpul. Apreciindu-te pe tine, îți vei învăța (și) copilul să facă asta.

Cu toții știm că autocritica este des întâlnită în rândul tinerilor: de câte ori nu i-ai spus copilului tău să nu se mai subestimeze? Dar, uneori, chiar și tu, ca adult, te confrunți cu probleme de stimă de sine și este posibil ca adolescentul din familie să preia fix de la tine, fără să-ți dai seama, obiceiuri dăunătoare, prin exemplul pe care i-l dai, criticându-te mereu. Te-ai surprins vreodată uitându-te în oglindă nemulțumit(ă) sau plângându-te de modul în care arăți? Poate nici nu ți-ai dat seama că faci asta, dar copilul tău a fost martorul tăcut al nemulțumirii tale.

Este îngrijorător ce ne arată studiile: copiii ai căror părinți, profesori sau membrii ai familiei sunt nemulțumiți de cum arată sunt predispuși să aibă, la rândul lor, probleme legate de neîncredere în aspectul fizic. Mai mult, nu mai ai parte de beneficiile pe care ți le aduce încrederea în aspectul fizic, și anume o mai bună sănătate fizică și mentală, relații armonioase și mai multă încredere acasă și la locul de muncă. Nu e ușor să-ți schimbi modul în care-ți privești corpul, dar vestea bună este că accesând acest link vei găsi un ghid practic, alcătuit de specialiști în parenting și sănătate mintală, care-ți va arăta în patru pași simpli cum poți vorbi cu copilul tău despre sfaturile toxice vehiculate în social media cu privire la frumusețe și aspect exterior.

În loc de concluzie

Deși am început acest articol, amintind discursul recent al unei actrițe celebre pe scena premiilor BAFTA, sfatul nostru este: nu te compara nici un moment cu imaginile postate de celebrități sau influenceri! (Și asta spune și Kate Winslet în discursul ei). Nu uita că fotografiile pe care le vezi pe rețelele sociale și în reclame sunt adesea prelucrate digital, folosind filtre și alte metode de retușare. Aceste imagini nu reflectă realitatea, de aceea nu este corect să le iei ca etalon, nici tu, nici copilul tău. Corpul tău a trăit, a muncit și a trecut prin viață. Ai avut grijă de copii, de cei in familia ta, ai înfruntat diverse lupte. Este firesc ca trupurile noastre să se schimbe pe măsură ce înaintăm în vârstă. Corpul tău este chiar uimitor și, dacă-i oferi un moment de recunoștință pentru tot ce a făcut, încrederea în aspectul tău fizic va crește cu siguranță. Iar tu ești primul exemplu pentru copilul tău.

Despre importanța blândeții în relațiile cu ceilalți, dar mai ales în raport cu noi înșine, ne vorbește și Gáspár György, psihoterapeut relațional și autor de carte: Mulți dintre adulții României au auzit de stima de sine, din fericire. Cred, însă, că avem de vorbit mai mult despre compasiunea de sine – acel proces prin care, atunci când ne este greu, conștientizăm trăirea, realizăm că este parte din viață și facem ceva pentru a aduce alinare. În ceea ce privește relațiile dintre părinți și copii, dar și antidotul pentru lipsa de respect din online, compasiunea reprezintă cheia sănătății mintale și emoționale. Avem nevoie de familii, școli și comunități în care să existe mai multe dovezi de empatie și de conversații în care să punem mai mult accent pe compasiune. Un copil sau adolescent echipat cu autocompasiune va fi un adult conștient atât de vulnerabilitatea sa, cât și de resursele inepuizabile de care dispune“.

După 17 ani ca jurnalistă la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie, și în care a intervievat mulți oameni interesanți, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită și s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, platforma de wellbeing inițiată de Arianna Huffington.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0