Skip to content

Se spune că fiecare generație își are propriile valori, obiective, atitudini, provocări și modele. Caracteristicile unei generații se definesc prin expunerea la experiențe și influențe comune. Cu siguranță, influențele dintr-un anumit spațiu geografic (să spunem SUA) sunt diferite de cele din țara noastră. În consecință, atunci când vorbim despre caracteristicile unei generații, ar trebui să avem în vedere un spațiu cultural specific.

De regulă, studiile asupra specificităților unor generații sunt raportate la realitatea culturală din SUA și descrierea specifică nu se potrivește în totalitate cu realitatea din țara noastră sau din alte țări. Să spunem că le putem considera niște repere, care să ne ajute să înțelegem mai bine anumite caracteristici generaționale, fără a pierde însă din vedere rolul important al diversității umane.

Care sunt, de fapt, aceste generații despre care se tot vorbește:

  • Matures / Lost (persoanele născute între anii 1925–1945)
  • Baby Boomers (1946–1964)
  • Gen X (1965–1980)
  • Millenials / Gen Y (1981–1995)
  • Gen Z (1996–2010)

Nu există date precise pentru începutul sau sfârșitul unei generații, însă aceste intervale sunt folosite de demografi și cercetători atunci când se încearcă o încadrare pe generații.

Cea mai controversată dintre generații, în termeni de abordare a fericirii, este cu siguranță Millennials. Sunt păreri conform cărora fericirea, din perspectiva acestei generații, are mai degrabă caracter individual. Educația, stabilitatea financiară, cariera și urmărirea propriilor visuri și pasiuni sunt definitorii pentru atingerea fericirii. În ceea ce privește iubirea, se pare ca această generație are o legătură complicată cu iubirea și, în special, cu căsătoria. Ei doresc să-și întemeieze o familie, la fel ca și generațiile precedente, însă există și unele diferențe în modul în care aceștia văd lumea, și anume că au tendința să fie mai centrați pe sine și mai puțin centrați pe ceea ce este în afara lor.

℗PUBLICITATE



Așa cum spuneam, depinde foarte mult de geografie și cultură, fiindcă această tendință este mai accentuată în SUA, de exemplu, decât în Japonia, unde normele sociale sunt mai rigide și deschiderea către ceilalți este mai mare. Cu toate acestea, se observă o creștere a individualismului, nu numai în rândul acestei generații. Studii recente au arătat că, de-a lungul timpului, utilizarea termenilor „eu“, „mine“ și „a mea“ a crescut, în timp ce utilizarea cuvintelor „noi“ și „al nostru“ a scăzut.

Se spune că cei din generația Millennials le vor pe toate, adică vor un partener care să le îndeplinească toate nevoile: erotice, financiare, de prietenie, de viitor bun părinte. Iar înainte de a găsi toate aceste lucruri într-un partener, oricât ar dura să-l întâlnească, vor să se bucure de avantajele libertății individuale, să călătorească, să evolueze în carieră și să acumuleze cât mai multe experiențe de viață. Vor un partener, dar în același timp vor să-și urmărească și obiectivele proprii, să-și păstreze grupul de prieteni și hobby-urile. „Ei cred în succesul unui cuplu, pentru că sunt încrezători în succesul individual!“ Pentru această generație, e posibil ca o asemenea cale să fie o alegere bună – înainte de a intra într-o relație și de a-și întemeia propria familie, să afle în primă fază cine sunt, ce își doresc să devină și cum pot construi o bază solidă pentru familia pe care și-o vor întemeia.

Aceasta ar fi doar o perspectivă, însă o altă perspectivă ar putea fi că își doresc să facă loc iubirii în viața lor, însă nu își doresc neapărat să se căsătorească din perspectivă legală; ba din contră, căsătoria poate fi percepută ca mai degrabă complicând lucrurile, mai ales pentru aceia care au crescut în familii destrămate. În acest sens, constrângerile religioase, culturale și sociale, în ceea ce privește căsătoria, nu mai sunt la fel de apăsătoare ca pentru generațiile anterioare; achiziționarea unei case nu mai este un scop în sine; iar implicarea accentuată în câmpul muncii a femeilor clatină echilibrul din trecut. În prezent, în familiile cuplurilor Millennials, ambii parteneri au grijă de carierele lor și ambii sunt implicați în treburile casnice și îngrijirea copiilor.

„Din perspectiva acestei generații, căsătoria nu este văzută ca o necesitate, ci mai degrabă ca o opțiune!“Din punctul de vedere al relațiilor, cei din această generație nu vor rămâne într-o relație care nu-i împlinește. Sunt convinși că există o mulțime de persoane care ar putea să le satisfacă nevoile și standardele, mai ales într-o lume în care rețelele de socializare au o mare importanță pentru stilul lor de viață, iar tehnologia le oferă o multitudine de aplicații pentru întâlniri.

Cu toate acestea, se pare că, pe măsură ce generația Millennials își acordă timp pentru creștere – timp în care să experimenteze, timp pentru sine și pentru educație – câștigă, de fapt, timp dedicat creării unei fundații solide pentru intimidate și parteneriat egal!

Psiholog şi psihoterapeut de familie, educator parental certificat și autorizat Circle of Security, cu o experienţă de mai bine de 10 ani în diverse arii ale Resurselor Umane în diferite companii multinaţionale. Psihoterapeut în formare în metoda Somatic Experiencing (Experiențierea Somatică), o metodă psiho-biologică eficientă pentru identificarea și rezolvarea traumelor. Voluntar în proiectul „Dăruieşte viaţă“, pentru susţinerea familiilor cu copii diagnosticaţi de cancer.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0