Vaccinurile sunt acea descoperire medicală care a dus la salvarea celor mai multe vieți în lume, de departe; nu antibioticele, nu tehnicile operatorii moderne, nu medicația oncologică, ci vaccinurile – explică medicul primar pediatru Mihai Craiu, doctor în medicină și fondator al Spitalului Virtual pentru Copii. Medicul a vorbit în acest episod BabyCare despre vaccinuri și calendarul național de vaccinare, dar și despre temerile părinților cu privire la vaccinuri și siguranța acestora.

Bolile infectocontagioase nu iartă pe nimeni; inclusiv fiica regelui Ferdinand și-a pierdut viața din cauza scarlatinei! Acum 120 de ani, când speranța de viață era de doar 36 de ani, dintr-o familie cu 5 copii, în medie, 2 mureau din cauza bolilor copilăriei, prevenibile astăzi prin vaccinare – le amintește părinților medicul Mihai Craiu, invitat în cel de-al patrulea episod BabyCare.

Vaccinurile au fost utilizate încă din Evul Mediu, explică medicul. Istoria conține mărturii despre diverși călători prin Imperiul Otoman care practicau așa-numita scarificare (frecarea până apare sângele) și aplicau o pudră obținută din crustele pacienților care mureau de variolă, făcând în felul acesta o formă atenuată de boală și respectiv, obținând imunitate în fața cumplitei maladii care făcea ravagii în orașele Evului Mediu.

Ideea de vaccinare este veche, așadar, și a venit din nevoia noastră de a fi împreună, explică medicul Mihai Craiu. Pentru a ne putea aduna într-un loc în siguranță, ar trebui fie să avem particularități imunologice care ne fac puțin susceptibili sau complet rezistenți în fața unei anumite boli, fie să primim vaccinuri pentru respectiva boală. Vaccinul produce în organismul nostru o reacție imunologică ce mimează la scară mică infecția căreia i se adresează.

Vaccinurile pot fi administrate de-a lungul întregii vieți, subliniază pediatrul Mihai Craiu, și pentru a fi eficiente, multe dintre vaccinuri trebuie repetate.

Medicul le explică părinților care ezită să facă anumite vaccinuri, din cauză că boala nu mai există la noi în țară, că ele sunt necesare în continuare. Lumea noastră a devenit foarte mică, iar virusurile nu au nevoie de alt transportor decât o ființă vie; poate fi un om sau un țânțar și există descrise cazuri de transmitere a unor infecții virale cu ajutorul renumitului țânțar-tigru, explică pediatrul în acest episod BabyCare.

Vaccinurile sunt victima propriului lor succes: mulți nu mai cred în aceste boli, tocmai pentru că nu le-au văzut niciodată! – consideră dr. Mihai Craiu.

Medicul vorbește și despre efectele secundare și reacțiile adverse la vaccinuri, subliniind însă că mărimea, durata și remanența acestor efecte adverse nu se compară nici pe departe cu ravagiile pe care le-ar putea face în acel organism virusul sau bacteria în plină capacitate distructivă.

Un părinte informat nu va alege să-și expună copilul riscului de a face o boală mortală dacă i se explică despre frecvența bolii în România, posibilitățile de tratament, efectele adverse cunoscute și necunoscute încă ale bolii – este de părere medicul Mihai Craiu, care îi sfătuiește pe părinți să ia deciziile despre vaccinare după ce se informează corect, vorbind cu medicul de familie sau cu pediatrul și ferindu-se de reacții emoționale.

Vă invităm să urmăriți mai jos episodul integral BabyCare cu medicul primar pediatru Mihai Craiu.

BabyCare este un proiect dezvoltat de Mozaic Media și Pagina de Psihologie.

Episod susținut de QuixxRegina Maria și Espumisan și filmat la Lente – mulțumim!

Nu ratați următorul episod BabyCare de pe 27 octombrie, de la ora 20, pe pagina de facebook Pagina de psihologie, în care vom vorbi despre depresia postnatală cu Oana Niculae, medic psihiatru și psiholog.

Simona Calancea este jurnalist cu o experiență de 25 de ani în presa scrisă și online. În ultimii ani a coordonat proiecte editoriale de parenting și a colaborat cu mai multe organizații neguvernamentale pe programe de educație și sănătate.