Skip to content

Azi, îmi amintesc cu drag și mândrie de perioada tezelor, a examenelor de bacalaureat și admitere, de sesiunile de la facultate și master sau de alte examene pe care le-am susținut de-a lungul timpului. Pe atunci, însă, nu priveam cu aceiași ochi. Experimentam multă frică, agitație, stres, procrastinam și, adesea, intram în panică. Nu știam cum să învăț eficient. Cum să mă verific și cum să îmi mențin cunoștințele pe termen lung. Dar experiența practică, de peste cinci ani, cu elevii de clasa a XII-a mi-a permis să observ diferite obstacole care se pun în calea unei învățări de succes.

Mi-am propus să vă prezint în continuare câteva sugestii practice pe care fiecare elev le poate testa, în perioada premergătoare examenelor din vara lui 2023.

Află care este motivația ta

Putem obține performanțele dorite atunci când există nevoie, imbold, susținere, direcționare și declanșarea acțiunii. Toate acestea sunt elemente și funcții absolut esențiale atunci când vorbim de motivație. Orice comportament este precedat de nevoi nesatisfăcute, astfel că, primul pas este să ne adresăm întrebarea: „De ce învăț?“. Este important ca nevoia să ne aparțină, deoarece avem mai multă energie atunci când impulsul vine din interior, din motivație intrinsecă. De-a lungul timpului am auzit elevi care îmi spuneau:

  • Învăț pentru că îmi place.
  • Învăț pentru că am nevoie să trec în etapa următoare de dezvoltare academică.
  • Învăț pentru că vreau să depășesc condiția familiei mele.
  • Învăț pentru că am aspirații mari.

În unele dintre aceste răspunsuri identificăm și motivația externă, ceea ce înseamnă că este posibil să nu ne placă atât de mult ceea ce studiem sau ce tip de examen urmează să susținem, dar cu toate acestea știm că acele rezultate contează. De aceea, este important să ne folosim calitățile voinței pentru a depăși obstacolele și a ne atinge scopul: perseverența, puterea voinței, hotărârea, disciplina.

Asigură-te că ai combustibil

Nevoia cognitivă (de a ști, a cunoaște, a descoperi) este o nevoie psihologică de bază și poate fi îndeplinită eficient dacă dispunem de suficient combustibil. Există studii de specialitate care ne arată că mintea funcționează mai bine, dacă avem în vedere următoarele aspecte:

  • cel puțin 7 ore de somn/noapte;
  • un pahar de apă/oră;
  • mese consistente, servite regulat;
  • 30 de minute de mișcare, zilnic;
  • antrenament mintal, tot zilnic (exemplu: înmulțiri sau împărțiri complexe – 678 x 876); 
  • siguranță acasă și în relații;
  • timp limitat petrecut în fața ecranelor (televizor, telefon, tabletă, laptop etc.).

Știu, nu sună chiar simplu, mai ales partea cu ecranele, dar acestea consumă mare parte din energia noastră, chiar dacă ni se pare că doar ne relaxăm.

Află programa examenului și modalitățile de evaluare

Este important să afli care este bibliografia necesară susținerii examenului și care este modalitatea de evaluare. Vei găsi toate aceste informații în documentele oficiale constituite de instituția care organizează concursul sau examenul. Mintea umană iubește predictibilitatea, asta o ajută să se simtă în siguranță. Drept urmare, acel dram de anxietate pe care-l simțim cu câteva luni înainte de examene este tocmai bun pentru a începe pregătirile.

Decide ce modalitate de pregătire alegi

În România există, pe lângă pregătirea asigurată de instituțiile de învățământ, opțiunea pregătirii individuale sau de grup, private. Indiferent de varianta aleasă, ajută să ai un plan. Este de ajutor să știi încă de la început ce ai de învățat (câte cărți sunt de parcurs, câte lecții sau câte capitole avem de buchisit). Recomandarea mea este să împarți materialul de studiu pe zile sau săptămâni, pentru a vedea de cât timp ai nevoie și cât îți mai rămâne pentru recapitulare. Odată conturat planul acesta, el nu trebuie să fie bătut în cuie, îl putem ajusta. Dar a-l face este o alegere înțeleaptă și dătătoare de control. Mulți dintre noi ne simțim neputincioși în fața examenelor, pentru că anxietatea și stresul au crescut prea mult. Pentru a nu ajunge în impas acest plan, creionat la timp, este un adevărat antidot pentru stările neplăcute de stres și anxietate.

℗PUBLICITATE



Alege un spațiu de învățare liniștit și ordonat. Fă pauze!

Putem crește atunci când ne simțim în siguranță și trăim emoții pozitive. Tot atunci ne putem folosi mai bine energia și creativitatea. De aceea, ajută să alegem un spațiu liniștit, fără prea multe distrageri (cum ar fi telefonul, televizorul, sau alte persoane) și să lucrăm în sesiuni de 45-50 de minute, cu pauze scurte. Capacitatea de concentrare este limitată la acest interval, iar pentru a evita suprastimularea și oboseala este util să ne oferim pauze. În care să ne întindem, să ne mișcăm tot corpul, nu doar degetele (înțelegi ce vreau să spun!). Un spațiu curat ne va permite să ne concentrăm mai bine pe ce avem de făcut și este de ajutor să avem un pahar cu apă la îndemână. Mulți elevi îmi spun că-i ajută să aibă o masă de birou suficient de mare, pe care să le încapă toate materialele și le sunt utile și post-it-urile. Pe acestea își notează idei sau cuvinte-cheie și le pun într-un loc ușor de atins cu privirea.

Nu te trăda singur

Atunci când vorbim de o pregătire de 6 luni sau mai mult, o absență nu pare semnificativă. Și probabil că nu este cu condiția să recuperăm tot ce nu am reușit să parcurgem la momentul predării. În schimb, dacă atunci când lipsim nu manifestăm interes și curiozitate față de lecția pierdută, este posibil să se acumuleze suficient de mult material, încât să ne fie mai greu să începem recuperarea și să procrastinăm (și, în plus, să ne pierdem în gânduri negre). Ce lăsăm pe mâine ne poate împiedica să ne atingem obiectivele zilnice, săptămânale sau lunare. Prin urmare, este important să fim responsabili și să ne reamintim că orice pierdere este, în fapt, o formă de autosabotaj.

Memorează logic

Atunci când manifestăm curizitate față de materialul de memorat cresc șansele să înțelegem conținutul și, în consecință, să memorăm logic. Încă din clasa a X-a, aflăm din manualul de psihologie că memorarea logică este superioară celei mecanice, prin autenticitate și productivitate. Învățăm, astfel, mai ușor, mai repede și pe termen mai lung. O lege a memoriei ne spune că învățarea pentru o anumită dată condiționează uitarea după trecerea acelei date. Astfel, merită să ne spunem că învățăm pentru a ne lărgi câmpul cunoașterii, pentru cultură generală. În loc să ne spunem că învățăm pentru examen.

Îndrăznește să întrebi când nu știi

Fiecare moment este unul potrivit pentru cunoaștere. Nu contează cât de des ne punem anumite întrebări, important este să ne oferim răspunsuri cu privire la nedumeririle pe care le avem. Să ne amintim că nevoia de cunoaștere este o nevoie psihologică de bază, iar satisfacerea acesteia se va solda cu efecte pozitive. Știu că nu-i simplu să adresezi întrebări, pentru că s-ar putea să te simți vulnerabil. Dar, știu și că cei mai curajoși oameni din lume sunt cei care ies din zona lor de confort. Prin urmare, exersează această abilitate pentru a descoperi cât de mare este potențialul real de care dispui.

Studiază și aplică ce ai învățat

Exercițiul este o parte esențială în procesul de învățare. Rezolvarea de probleme și înțelegerea sunt două procese inseparabile ale gândirii, care se întăresc reciproc și care facilitează memorarea de lungă durată, memorarea logică. Prin urmare, fii creativ și vezi cum se aplică în viața reală ceea ce ai învățat. Caută să duci informația abstractă în mediul tău de viață. Astfel, vei fi surprins să descoperi cât de bine compartimentează psihicul tău informațiile de care vei avea nevoie la examene.

Creează un grup de studiu

Internetul ne permite să ne conectăm cu oameni din diferite colțuri ale lumii, iar atunci când nu avem acces la un grup de studiu local, avem posibilitatea de a crea un grup de studiu online. Astfel încât să ne susținem reciproc și să învățăm unii de la alții. Poate părea inutil să-ți consumi energia și cu asta. Dar studiile din psihologie ne arată că relațiile au un efect anxiolitic asupra sistemului nostru nervos. Iar a împărtăși cu semenii presiunea pregătirilor este mai ușor decât a trăi cu impresia că suntem singurii cărora ne este greu.

O zi pierdută nu este un plan pierdut. Continuă!

În final, deși ne este greu să revenim în joc după o pauză, nu este imposibil. Dacă există voință, putem depăși orice obstacole. Drept urmare, vreau să ne aducem aminte că în viața asta nimic nu funcționează perfect. Totul este, în fapt, minunat de imperfect. Inclusiv planul pe care noi îl facem. De aceea, avem nevoie să ne cultivăm flexibilitatea psihologică și să continuăm chiar și atunci când pare mai greu sau nu avem chef.

Învățăm, dar ne și distrăm

Știu, mulți părinți și profesori sunt de părere că în anii terminali, nu mai este loc pentru distracție. Cu toate acestea, avem dovezi științifice care ne arată că mintea noastră obosește și are nevoie de diversitate. De aceea, pe lângă secreția de cortizol (hormonul stresului care ne ajută să inițiem procesul de învățare) și dopamină (hormonul care asigură motivația pentru învățare), avem nevoie și de endorfine (hormonul stării de bine). Creierul funcționează mai bine atunci când este stimulat, dar și când are timp pentru incubație. Acest timp poate fi asigurat prin somn și distracție. Ideea nu este să exagerăm. Să găsim balansul potrivit pentru a evita epuizarea (burnoutul) și a ne îndeplini planurile cu succes.

Sunt psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu în formare, profesor de psihologie generală și gazdă a unui club de carte: „Conectare prin cărți“. Sunt, de asemenea, fiică, soră, parteneră, mamă și prietenă. Sunt binecuvântată cu toate aceste roluri și sunt recunoscătoare pentru fiecare în parte.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0