skip to Main Content
Sonuri și Imagini Interioare. Comunicarea Cu Sine

Sonuri și imagini interioare. Comunicarea cu sine

A vorbi cu tine însuți, a comunica intrapersonal este o parte importantă a experienței noastre umane. Comunicarea intrapersonală este aceea care are loc la nivelul sinelui. Conversațiile cu și în propria noastră minte fac parte din procesul de construcție a realității noastre. Conversațiile cu noi înșine ne vitalizează sau ne devitalizează. Felul în care reacționăm la stimulii din interiorul nostru (gânduri, emoții, senzații) ne direcționează către stări care ne cresc energia sau ne-o consumă. Relația dintre sonul interior și imaginea interioară este una fertilă pentru a descoperi tot ceea ce ne potențează ideatic și ne proiectează în luminile și umbrele existenței trăite și a celei imaginate. [cs_spacer cs_spacer_height=”1″]

În căutarea adevărului nostru intim, cel mai dificil este că uneori riscăm să îl găsim.“- Jacques Salomé [cs_spacer cs_spacer_height=”1″]

Un dialog tăcut ne ghidează acțiunile în permanență. Vocea noastră interioară este departe de a fi inutilă. Dialogurile noastre interne sunt o versiune lăuntrică a conversațiilor pe care le avem cu alți oameni.

În cartea Tout ce qui n’intéressait pas Freud [Tot ceea ce nu îl interesa pe Freud], scriitorul francez Philippe Presles, medic și cercetător, relatează numeroase confesiuni referitoare la acea voce interioară, dulce, puternică și convingătoare, care cel mai adesea dă sfaturi sau instrucțiuni extrem de utile. Ea a fost mult timp asimilată cu vocea lui Dumnezeu sau cu cea a sufletului.

În sistemul de explicații date de Philippe Presles, este vorba despre vocea înțelepciunii noastre interioare, care vine dintr-o conștiință profundă, dintr-o acumulare a tot ceea ce am trăit și am experimentat și am întregistrat în creierul nostru, și care preia controlul discursului nostru interior atunci când traversăm un moment critic.

Vocea poate deveni însă și marele obstacol în calea transformării, atunci când ne spune că schimbarea este imposibilă. Ea ne șoptește la ureche: „Ai fost întotdeauna așa, deci nu te vei schimba niciodată!

Există două tipuri principale de voci interioare. Una mai concretă și alta mai abstractă. Când spunem „Mi-e sete!“, este o voce pe care o avem sub control și e voluntară. Dar vocea pe care o auzim când avem gânduri rătăcite înainte de a adormi, pe asta nu o  putem controla.

Vocea interioară a fost studiată și de filosofi. Există chiar o lungă tradiție în filosofia antică și medievală. Filosofii antici au perceput bine existența acestui „limbaj intern“, ce a fost apoi preluat și descris de gânditorii medievali – care au diferențiat trei discursuri: scris, oral și mental.

Studiile recente atribuie discursului interior un rol cognitiv crucial. Vocea din capul nostru ar fi un bun valoros pentru memoria de lucru, ajutându-ne să înaintăm de la o sarcină la alta și să rezolvăm probleme. De asemenea, vocea interioară ar intra în joc și în reglarea atenției și a comportamentului nostru. [cs_spacer cs_spacer_height=”1″]

Pentru că a comunica eficient cu noi înșine este un aspect imperativ pentru sănătatea generală a organismului și pentru fericire, iată câteva modalități de încurajare a unei comunicări sănătoase, pe care le putem integra în viața de zi cu zi:

Spune-ți pe nume! O cercetare a constatat că persoanele care își folosesc propriul nume în loc de a spune „eu“ se bucură de mai multă susținere și încurajare a propriei persoane. Studiile sugerează că discursul rostit la persoana a III-a creează un fel de distanță mentală, care permite o mai mare obiectivitate și, prin urmare, un suport mai rațional de auto-susținere.

Fii asertiv! Asertivitatea este o atitudine mentală însoțită de o serie de convingeri despre sine și despre lumea înconjurătoare. Mare parte din ceea ce facem, spunem sau simțim, cât și modul în care acționăm se bazează pe valorile și convingerile noastre, îndeosebi pe cele despre noi înșine și despre ceilalți.

Practică mindfulness! Când trăim în momentul prezent, putem recunoaște cu fidelitate modul în care ne simțim sau la ce ne gândim. Mindfulness ne ajută să învățăm să comunicăm, cu deschidere și acceptându-ne pe noi înșine.

Ține un jurnal! Jurnalul poate fi o modalitate extrem de eficientă pentru a înțelege ceea ce gândim și simțim. Începe acum un jurnal, pentru a-ți înțelege eșecurile! Pe lângă evidența succeselor tale, la fel de important este să îți notezi cu rigurozitate și eșecurile prin care ai trecut. Întotdeauna vei avea de învățat din ele. De asemenea, scrie în jurnal pentru „a păstra florile gândului tău, pe care altfel le-ar lua vântul“, după cum spune Nicolae Iorga.

Stabilește-ți repere vizuale! Pune o foaie de hârtie cu o afirmație pozitivă pe ea în sertarul biroului, lipită pe oglinda din baie sau în portofel. Aceste mementouri vizuale te pot ajuta să ai o comunicare sănătoasă cu tine însuți. [cs_spacer cs_spacer_height=”1″]

Ascultă cu atenție vocea interioară și urmează această voce.“ – Sai Baba, yoghin [cs_spacer cs_spacer_height=”1″]

A avea o bună comunicare cu tine însuți și a-ți asculta vocea interioară înseamnă a-ți asculta inima. Toate răspunsurile sunt în noi – și intuiția proprie este de multe ori aliatul nostru. Din momentul în care îți dai seama că această voce interioară nu este vocea nimicului, ci că are un înțeles, este esențial să o iei în considerare.

Simona Ioniță

Simona Ioniță este editorul AgentiaDeCarte.ro, autoare a trei cărți și blogger din 2008. Absolventă a Cursurilor Postuniversitare de Relații Publice, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (Universitatea București). Pasionată de cărți, psihologie, teatru și călătorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close search
Back To Top
×Close search
Caută