Skip to content

Puterea teoriei și a cercetărilor despre atașament, puse la punct și formulate pentru prima oară de doctorul John Bowlby și de doctoranda Mary Ainsworth, constă în explorarea riguroasă pe care o întreprind în aria dezvoltării umane, în accentul pus pe descoperirile empirice din nenumărate culturi, generații de-a rândul, și în permanenta transformare a ideilor pe măsura apariției de noi tehnici și noțiuni științifice. 

Acum mai bine de zece ani, când am fost contactat pentru prima oară de Bethany Saltman, ca să discutăm despre acest domeniu, am dezbătut posibilitățile prin care putea afla mai multe despre atașament și, totodată, prin care putea face descoperirile academice accesibile unui public mai larg decât cel format doar din oamenii de știință și studenții care oricum citesc asemenea rapoarte empirice aprofundate. Am discutat despre constatările științifice legate de atașament, care arată că, până și atunci când avem un istoric de atașament departe de a fi optim, tot reușim să dăm sens provocărilor din trecut – oricât de grele ar fi fost ele –, înțelegând lucrurile într-un mod nou și racordându-ne mai mult, intern, la experiențele de moment și la propriul copil interior. 

Putem învăța să ne câștigăm siguranța relațională 

Descoperirea că putem învăța să ne „câștigăm“ siguranța poate fi surprinzătoare pentru cineva care aude prima oară despre asta. Oamenii se întreabă cum de, odată ce trecutul este trecut, și nu mai poate fi rescris sau schimbat, cum de ar mai putea ajuta rememorarea experiențelor de atunci, dureroase sau nu? Răspunsul este destul de simplu, dar profund. Adevărat, nu mai poți schimba trecutul. Dar, în mod uimitor, da, înțelegerea acestuia schimbă felul în care te raportezi la evenimente și felul în care te afectează ele, acum și în viitor. Poți schimba felul în care ești influențat de trecut. Procesul de înțelegere începe de la deprinderea naturii atașamentului, a felului în care amintirile sunt codificate și stocate și a modului în care ele, ca evenimente, influențează povestea noastră de viață, felul în care ajungem să înțelegem „cine suntem“ în lume, mai ales în plan interpersonal. 

Toate acestea pot suna cumva sec și abstract. Și, tocmai de aceea, magia cărții Știința atașamentului poate transforma modalitatea în care înțelegeți câmpul vast al atașamentului, iar dacă sunteți deschiși, și felul în care vă înțelegeți istoria personală. Mințile noastre au capacitatea de-a procesa atât cunoștințe factice, cât și personale. Pentru că aceste două maniere de înțelegere sunt mediate de canale diferite ale creierului, s-ar putea să observați, așa cum mi s-a întâmplat mie, că vor apărea senzații destul de diferite în timp ce autoarea trece de la discuțiile foarte intelectuale de ordin științific – suficient de multe cât să vă facă să vă formați o idee clară și completă fără să fiți copleșiți de informații nenecesare și pe care le-ați putea afla mai târziu, eventual, parcurgând vastele note din final – la călătoria autobiografică fermecătoare pe care vă invită s-o faceți alături de ea, în timp ce completează arhitectura cercetării sale cu reflexii personale. Firește că această întrepătrundere a științificului și a fondului personal constituie o cale mai atrăgătoare și, cel mai probabil, mai eficientă de-a accesa revelații despre atașament pentru fiecare dintre respectivele tipuri de înțelegere. 

℗PUBLICITATE



De ce să citim cartea Știința atașamentului

Această carte a lui Bethany Saltman vorbește despre multe aspecte din viețile noastre, inclusiv despre felul în care sensibilitatea părinților, ca răspuns la dependența copilului din primii ani de viață, modelează maniera în care acesta învață să-și controleze emoțiile și să-și cunoască propria minte – și pe a altora –, alături de capacitatea de autoreglare, intuiție și empatie. Veți vedea cum se corelează strategiile de cercetare ce folosesc testul situației nefamiliare pentru copilul mic (aflat într-un loc străin, alături de oameni necunoscuți) cu procesul de înțelegere al părinților, așa cum transpare din Interviul despre atașament la adult. Veți vedea cum experiența dezvoltării amprentate de părinți influențează felul în care interacționează copiii cu cei de seama lor, cu profesorii și chiar și cu partenerii de viață, mai târziu. Pe măsură ce veți descoperi perspectivele științifice, deopotrivă fascinante și importante, veți putea urmări și reflecțiile personale ale lui Bethany Saltman, pe post de ghid pentru procesul de reflecție autobiografică, vizavi de care cercetările spun că e esențial pentru a învăța, ca părinți, să fim prezenți în viețile copiilor noștri – să le fim alături, să formăm o legătură emoțională cu ei, să-i menținem în siguranță și să facilităm remedierea interactivă după ce se confruntă cu neînțelegeri, ce reprezintă temelia de la care ei deprind siguranța în ceea ce privește atașamentul în relație cu noi. 

Intuitivă din fire, autoarea ne oferă perspective chiar mai ample de-atât, nouă, celor norocoși, care ne putem bucura de călătoria ei lungă de un deceniu, cât a durat scrierea acestei cărți. Pe lângă experiența sa în materie de meditație budistă și legăturile cu maeștri precum Jon Kabat-Zinn, Bethany Saltman a luat legătura cu profesioniști de top din sfera atașamentului și s-a specializat atât în testul situației nefamiliare, cât și în Interviul despre atașament la adult, intrând în contact cu minți luminate din domeniu, precum Miriam și Howard Steele, Bob Marvin și Alan Sroufe, și obținând dreptul de-a cerceta și de-a cita dosarele personale ale lui Mary Ainsworth. Contribuția directă a acestor lideri în domeniu, prin dialog față în față și comunicare prin e-mail cu autoarea, este parte din arta cu care această carte îmbină fondul personal și științificul, într-o poveste elocventă și de efect. 

În dezvoltarea mea profesională, ca psihiatru pentru copii, educator și părinte, revelația atașamentului a fost cea mai importantă pentru propria formare. 


Extras din cartea Știința atașamentului, volum publicat la Pagina de Psihologie și disponibil în shop-ul nostru. 

Dan Siegel este profesor de psihiatrie la Școala de Medicină a UCLA, unde face parte din conducerea „Centrului pentru cultură, creier și dezvoltare“ și este co-director fondator al „Centrului pentru cercetarea stării de conștiință deplină (mindfulness)“. Profesor premiat, este membru distins al „Asociației de Psihiatrie Americană“ și este membru de onoare în mai multe organizații. Doctorul Siegel este, de asemenea, directorul executiv al „Institutului Mindsight“, o organizație educațională care oferă cursuri online și prelegeri în persoană, ce au ca subiect creșterea capacității de a ne percepe propriile minți și pe acelea ale celorlalți (mindsight), la indivizi, familii și în comunitate, prin examinarea relațiilor dintre oameni și a proceselor biologice.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0