Skip to content

În vremurile moderne, în timp ce aplicații precum Whatsapp, Messenger, Instagram sau e-mail-ul sunt canale vitale de comunicare, scrisorile parfumate par a fi obiecte desuete, ca dintr-o piesă de Shakespeare. Totuși, prezența elementelor senzoriale nu ne este străină în comunicarea din mediul online, majoritatea platformelor punând la dispoziția utilizatorilor opțiunea de a utiliza emoticoane sau GIF-uri care includ efecte vizuale și uneori chiar auditive, recreând astfel un concept similar în mediul digital.

Arta scrisorilor parfumate are o istorie bogată care datează din cele mai vechi timpuri, utilizarea parfumurilor în scrisori fiind o modalitate de a adăuga o notă personală și de a crea o emoție de durată. În vremurile în care metodele de comunicare erau limitate, mirosul putea fi o modalitate de a reduce distanța dintre expeditor și destinatar, oferind o conexiune senzorială care trecea dincolo de cuvântul scris.

În Evul Mediu, esențele parfumate erau, adesea, folosite pentru a masca mirosul neplăcut de pergament și hârtie și, totodată, pentru a adăuga o notă de lux corespondenței. Până în perioada Renașterii, scrisorile parfumate au devenit o formă de artă, atingând noi culmi de popularitate și sofisticare, cu tehnici elaborate folosite pentru a infuza mirosuri atât în hârtie, cât și în cerneală.

Adesea, scopul principal al acestor scrisori parfumate era de a transmite mesaje romantice, fiind considerate simboluri ale rafinamentului și bogăției. Acest obicei a dus la apariția unor noi produse, cum ar fi hârtia și plicurile parfumate, cerneala cu miros special, hârtia de Armenia sau cărțile poștale înmiresmate cu aromele caselor de parfumuri de la acea vreme.

Simbolism și mesaje subtile

Unele arome au fost asociate cu diferite emoții sau semnificații simbolice, pentru a transmite mesaje subtile. De exemplu, parfumul trandafirilor simboliza dragostea și pasiunea, angelica trimitea cu gândul la tulburarea iubirii, în timp ce aroma de lavandă reprezenta calmul sau seninătatea.

De asemenea, cei ce corespondau puteau avea un limbaj codat, stabilit în prealabil, sau expeditorul putea alege un parfum care era asociat cu anumite sentimente sau amintiri, pentru a întări mesajul pe care încerca să-l transmită.

Arta marketingului din prezent

Astăzi, acest obicei nu (mai) este folosit doar pentru corespondența personală, ci și în marketing, în special în sectorul de lux. De la magazinele de cosmetice și parfumerii care îți parfumează plicul în care este inclusă factura sau felicitarea până la hoteluri sau servicii care livrează flori și cadouri, comercianții au înțeles că acest touch adaugă o notă unică mesajului transmis.

℗PUBLICITATE



Fie că vorbim de fontul ales, textura hârtiei unui plic sau a ambalajului de cumpărături, culorile panglicii sau de aroma aleasă pentru a parfuma hârtia ori interiorul unei încăperi, toate sunt elemente care țin de identitatea unui brand. Astfel, prin aceste mici detalii, clienții vor rămâne cu o părere pozitivă și, cel mai probabil, se vor reîntoarce.

În încheiere, pentru a putea înțelege mai bine acest ritual atemporal de a comunica cu ceilalți, plin de romantism și… secrete, m-am lăsat inspirat de cartea Dictionnaire amoureux du parfum de Élisabeth de Feydeau și am inclus în acest articol scrisoarea lui Victor Hugo către amanta sa, Léonie d’Aunet:

„Sâmbătă. Ora trei dimineața,

Mă întorc acasă. Am scrisoarea ta. Această dulce scrisoare o citisem azi în ochii tăi. Ce frumoasă erai la Tuileries, sub cerul primăverii, sub copacii verzi, cu liliacul înflorit deasupra capului! Întreaga natură părea să te sărbătorească. Vezi tu, îngerul meu, copacii și florile te cunosc și te salută! Ești regina acestei lumi încântătoare a lucrurilor care înmiresmează și înfloresc așa cum ești regina inimii mele.

Da, citisem în ochii tăi fermecători această scrisoare rafinată, delicată și tandră pe care o citesc acum, seara, atât de fericit, căci ceea ce pana ta scrie atât de bine, privirea ta o spune cu un farmec care mă îmbăta. Ce mândru eram să te văd atât de frumoasă! Ce fericit eram să te văd atât de tandră!

lată o floare pe care am cules-o pentru tine! Îți va ajunge veștejită, dar încă parfumată; dulce emblemă a iubirii la bătrânețe. Păstreaz-o! Mi-o vei arăta peste treizeci de ani.“


Citește și:

Perfume Curator este atras de toate formele de artă, orice este frumos și capabil să-i trezească simțurile. Arta olfactivă i-a stârnit interesul încă din adolescență, și a devenit tot mai interesat de simțul mirosului, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor. Își imaginează parfumul drept o extensie a personalității noastre, o modalitate de a comunica ceva, fără să fie nevoie să spunem nimic.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0