Skip to content

Lansată în anul 1959, de către Ruth Handler, Barbie este un brand al companiei americane de jucării Mattel. Cunoscută drept cea mai populară păpușă-manechin, aceasta a devenit un model pentru multe generații, ajungând, chiar, ca în lume să existe peste 100.000 de colecționari, în special, de sex feminin. Licitațiile sunt extrem de bine cotate, prețul maxim adjudecat pentru un exemplar fiind, de aproximativ, 17.000 de lire sterline.

De la jucăria cu chip angelic, până la extrapolarea acesteia în cele mai umane situații a fost doar un pas, anii 2000 fiind marcați chiar de o personificare a acesteia, multe dintre reprezentantele sexului frumos dorind să se asemene perfect cu originalul, ba chiar ducând acest fenomen la extrem, prin decorarea caselor în culoarea roz, dar și a stilului vestimentar tipic Barbie. Statura și formele nefirești ale păpușii au ajuns, de-a lungul timpului, să fie exemple de urmat, un ideal de frumusețe pentru fetele tinere și foarte tinere, care ajungeau la reale drame dacă nu reușeau să atingă acea perfecțiune.

Boli precum anorexia sau bulimia sunt extensii ale acestui fenomen, care a ajuns să distrugă suflete, indiferent de profesie, rasă, culoare a pielii, naționalitate. Alergarea continuă către cabinetele de chirurgie estetică și înfometarea nu fac altceva decât să ascundă probleme psihice, adunate de-a lungul timpului, care mai întâi, corect ar fi să fie tratate într-un cabinet psihologic, și mai apoi, retușate cu ajutorul bisturiului. Acceptarea propriului corp (cu imperfecțiunile specifice) este primul pas către o viață echilibrată. Accentuarea aspectului exterior (fără a ține cont de comoara interioară pe care fiecare dintre noi suntem datori să o găsim și să o prefacem în acțiuni pozitive atât pentru noi, cât și pentru semenii noștri), subliniază și golește conștiințe, care, la rândul lor, nu fac altceva decât să ascută și să împrăștie răutate și nefericire. Perfecțiunea nu este specific omenească, iar fenomenul Barbie, respectiv Ken, promovează un stil ce nu este de urmat, în viața cotidiană. Existența greșelilor, a vulnerabilităților, intră în antiteză cu universalitatea, care, la rându-i, are drept subordonat frica (de a fi respins, de a fi abandonat etc).

Brené Brown (speaker al celui mai vizualizat discurs TED, cercetătoare și profesor la Colegiul pentru Studii Sociale din cadrul Universității din Houston, autoare a mai multor bestseller-uri), numește perfecțiunea ca fiind contagioasă (pentru că poate călători, din generație în generație), pledând pentru curaj și vulnerabilitate, dar și prin exprimarea acestora, fără a ne fi teamă de a ne prezenta în fața celorlalți altfel decât suntem, în mod obișnuit. Un rol important în acest aspect îl au familia și școala, dar familia, cu câteva procente în plus (aici intervine atât ADN-ul cât și mimetismul comportamentului părinților de către copii), puterea exemplului putând fi cheia succesului, în acest caz.

℗PUBLICITATE



Dar realitatea distorsionată pe care o vedem în mass-media și în online-ul prezent poate căpăta alte valențe, în viitorul apropiat. Samantha Cristofortti este prima femeie, de origine italiană, care a ajuns în spațiu. În vârstă de 42 ani, aceasta a devenit un exemplu pentru copiii zilelor noastre, mai ales prin colaborarea pe care o are, în prezent, Agenția Spațială Europeană și Barbie. Obiectivul acestui parteneriat este acela de a insufla copiilor (prin intermediul sloganului tipic Barbie „Pot fi oricine, Pot face orice“), apetitul pentru meserii precum cele de astronauți, ingineri sau oameni de știință, în spațiu.

Reinterpretarea păpușii având dimensiuni umane, dar și îmbrăcată în costum de astronaut, răstoarnă și schimbă mentalități, dar poate motiva și încuraja fete să internalizeze faptul că au toate datele să urmeze astfel de cariere, cu autenticitate, multă dăruire, pasiune, muncă și fără să se pună accent principal pe aspectul exterior.  Ersilia Vaudo–Scarpetta (Director Departament Diversitate al Agenției Spațiale Europene) a punctat necesitatea imperioasă de a promova astfel de exemple în mass-media, pentru a restabili și oferi șanse unei diversități de talente ce zac în generațiile viitoare, care pot permite proiectarea viitorului. Chiar dacă nu se află, încă, la vânzare, în mediul online, există o promovare masivă, prin diverse videouri ce pot fi vizionate cu noua păpușă.

Întoarcerea la normalitate și inocularea egalității de șanse, încă de mici, a echității de gen, pot fi pași importanți în modelarea noilor generații. Armonia cu ceilalți, asertivitatea, acceptarea propriilor forme fizice, dar și încrederea în forțele proprii, sunt date necesare și suficiente pentru un psihic sănătos și liniștit, capabil să dezvolte și să lege relații autentice cu cei din jur. Alegerea unui stil de viață bazat doar pe superficialitate nu duce decât într-un punct limită, care, uneori, poate fi prea târziu, pentru a mai putea fi salvat.

Prezența conștientă a unui adult, mai ales pe perioada formării și deprinderii copiilor, este esențială, în dezvoltarea și ghidarea acestora. Diferențierea unor păpuși de realitate, de facto, ar ajuta micuții să facă deosebirea între normal și anormal, între modelele de urmat și plasticul elaborat, între ambalaj și conținut. Și noi știm că, întotdeauna, ambalajul este înlăturat, iar conținutul este păstrat, indiferent de forma acestuia.

Bianca Sîrbu - contributor senior, jurnalist, lifestyle editor, om de bazã, pasionatã de comunicare, scris și materie cenușie.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0