Skip to content

În decursul unei zile, cu toții experimentăm o serie de emoții, cum ar fi bucuria cafelei sau a ceaiului de dimineață, dragostea când vedem o persoană apropiată, mândria față de propriile realizări, recunoștința față de ajutorul primit de la un prieten, frustrarea când ceva nu merge așa cum ne-am fi așteptat ori furia nedreptății. Aceste trăiri generează diverse raspunsuri, fie ele fiziologice (transpirație, bătăi accelerate ale inimii) sau comportamentale.

Din acest motiv, modul în care învățăm să gestionăm aceste emoții are un impact semnificativ pentru sănătatea noastră emoțională și fizică. În acest sens, ne poate fi de mare ajutor să ne dezvoltăm competența emoțională, adică abilitatea de a identifica, înțelege, exprima și regla atât propriile emoții, cât și pe ale celor din jurul nostru. Există studii care arată că această competență are un impact pozitiv asupra sănătății cardiovasculare, stării psihice generale, asupra relațiilor din viața noastră, dar și asupra succesului profesional și academic, pentru a numi câteva beneficii1.

Arta te ajută să te conectezi la propriile emoții

Ne putem dezvolta această abilitate prin mai multe feluri, cum ar fi mersul la psiholog, tehnici de meditație și mindfulness practicate pe cont propriu, confesându-ne față de o persoană de încredere, sau, de ce nu, cu ajutorul terapiei prin artă. Această ultimă formă de terapie mi-a atras atenția, pentru că am fost mereu pasionată de artă, în special de pictură și desen. Terapia prin artă este potrivită pentru oricine, indiferent de abilitățile sau de cunoștințele sale artistice, având ca scop identificarea, exprimarea, dar și rezolvarea dificultăților din sfera emoțională2. Tehnicile acestei abordări pot însoți orice proces de terapie, indiferent de specificul problemelor abordate, ajutând nu doar la exprimarea sentimentelor, trăirilor, experiențelor, dar și la aflarea de informații și detalii noi despre sine3.

Conectarea cu emoțiile mele, atât prin propria călătorie în psihoterapie, cât și cu ajutorul artei, mi-a adus mai multă claritate, control, și a jucat un rol indispensabil în procesul dezvoltării personale.

5 pași pentru a-ți „colora viața

Mai departe, te invit la un exercițiu de conectare prin artă cu propriile emoții, folosind culori pe care le ai la îndemână (creioane colorate, carioci, pensule etc.). Fie că ești într-un moment dominat de fericire sau, din contră, ești încercat de trăiri mai dificile, orice sentiment este binevenit pe foaie.

℗PUBLICITATE



Te voi ghida prin următorii pași:

  • Îți recomand să desenezi prima dată conturul propriului corp (sau să printezi un contur de pe internet, cum ar fi acesta).
  • Asigură-te că ai și culorile la îndemână, apoi încearcă să-ți îndrepți atenția către ceea ce simți în acest moment (dacă ai nevoie de puțin ajutor, te invit să consulți roata emoțiilor).
  • După ce ai identificat prima emoție, îndreaptă-ți atenția către corp și vezi unde anume o simți. La nivelul palmelor? Al pieptului? Al capului? Al stomacului? Al gâtului și al umerilor?
  • Alege o culoare pentru emoția identificată și deseneaz-o pe corpul de pe hârtie, în locul corespunzător. Ai libertatea de a alege cum aplici această culoare – mai mult sau mai puțin intens, fie umplând suprafața aleasă, fie oprindu-te în interiorul conturului sau radiind și în afara corpului. Oare este mai bine reprezentată prin buline, săgeți, dungi? Printr-o suprafață uniformă? Sau poate chiar printr-o mâzgălitură?
  • Te invit să reflectezi astfel asupra tuturor emoțiilor pe care le simți, pe rând, și să le dai viață pe hârtie.

Desigur, rezultatul final nu contează din punct de vedere estetic, prin urmare nu este nevoie să încerci să desenezi sau să pictezi frumos. Scopul este doar cel al explorării și al exprimării de sine. După ce ți-ai finalizat lucrarea, te invit să ai un moment de reflecție. Oare cum este să-ți vezi emoțiile pe hârtie, căpătând formă și culoare? Îți este mai ușor să fii conștient/ă de ele, să le dai atenție și să le înțelegi? Îți este mai ușor și să le împărtășești cu cineva?

Sper că acest exercițiu îți poate oferi nu doar o experiență nouă, ci și oportunitatea de a te relaxa și de a te juca puțin.

Surse:

  1. Developing Students’ Emotional Competencies in English Language Classes: Reciprocal Benefits and Practical Implications
  2. What Is Art Therapy?
  3. Art Therapy: A Complementary Treatment for Mental Disorders

Citește și:

Smaranda Iațic a studiat psihologia la University of Greenwich, după care a revenit în țară și a continuat cu un master în criminalistică și unul de psihologie clinică. Este psiholog clinician, consilier vocațional și psihoterapeut în formare. Pe lângă entuziasmul pentru domeniul în care activează, este pasionată de tot ceea ce ține de natură, animale și artă.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0