Skip to content

Adolescența este o perioadă foarte frumoasă și importantă în dezvoltarea noastră. În acești ani, viața este mai colorată, ajungând să simțim mult mai intens atât emoțiile negative, dar și pe cele pozitive. Ne îndrăgostim pentru prima dată. Petrecem tot mai mult timp cu prietenii noștri. Suferim puternic atunci când ne despărțim de cineva sau când nu suntem invitați la o petrecere. Integrarea socială și abilitatea de a forma relații, alături de încercarea de a găsi răspunsul la întrebarea: Cine sunt eu? devin sarcini vitale.

În această etapă apar multe transformări biologice (modificări hormonale și schimbări la nivelul creierului) care sunt strâns legate și de progresele psihologice. În adolescență, cortexul prefrontal se dezvoltă încă, acesta reprezentând zona corticală care ne ajută să ne reglăm emoțiile. Și din acest motiv, contextul familial rămâne important, iar părinții îi pot ajuta pe adolescenți să își gestioneze emoțiile cât mai bine. Totodată, studiile ne arată faptul că adolescența este perioada în care are loc debutul celor mai multe tulburări psihice (în jurul vârstei de 14 ani).

În luna noiembrie a anului trecut, a fost publicat în revista „Emotion“ un articol care prezintă rezultatele unui studiu foarte interesant realizat de o echipă formată din șapte cercetători. Anne Margit Reitsema, împreună cu colegii săi de la University of Groningen, University of Tilburg și Katholieke Universiteit Leuven s-au întrebat cum simt adolescenții emoțiile în viața de zi cu zi? Care este dinamica emoțiilor pozitive și negative în viața lor și cum sunt aceste emoții asociate cu experiența lor socială legată de familie, prieteni și colegi?

Cum putem măsura emoțiile în viața de zi cu zi?

Pentru a studia emoțiile cotidiene ale adolescenților, autorii au folosit o metodă numită Eșantionarea Experienței. La studiu au participat 246 de adolescenți din Olanda (cu vârsta medie de 14,2 ani, 65% fete). Aceștia primeau de nouă ori pe zi timp de șase zile o notificare pe telefonul mobil pentru a completa un chestionar. Același chestionar era completat de fiecare dată. Atunci când primeau o notificare, ei evaluau intensitatea unui număr de 12 emoții pe o scală de la 1 (nu simt deloc) la 7 (simt foarte mult). Din cele 12 emoții, șase erau negative (mă simt: anxios, îngrijorat, iritabil, nesigur, trist, vinovat) și șase pozitive (mă simt: voios, energic, fericit, vesel, satisfăcut, relaxat). Participanții mai raportau dacă sunt singuri sau în compania altora (familie, prieteni, colegi sau altcineva).

Prin acest studiu, autorii au explorat dinamica emoțiilor și modul în care ele se asociază cu patru experiențe sociale: a te simți confortabil, a te simți acceptat, a te simți judecat și a te simți amenințat în compania altor persoane. Autorii s-au mai uitat și la asocierea dintre dinamica emoțională și simptomele de depresie, nivelul de neuroticism și extraversiune.

℗PUBLICITATE



Ce putem spune despre emoțiile trăite de adolescenți în viața de zi cu zi?

Adolescenții care au fost mai frecvent implicați social și care s-au simțit confortabil sau acceptați au raportat un nivel mai ridicat al emoțiilor pozitive și un nivel mai scăzut al emoțiilor negative (în viața de zi cu zi). Cu cât ei se simțeau mai confortabil și mai acceptați în situații sociale, cu atât nivelul stabilității emoționale era mai ridicat. În schimb, adolescenții care se simțeau amenințați și judecați în situații sociale aveau un nivel mai ridicat al emoțiilor negative. Nivelul ridicat al emoțiilor negative și o instabilitate a acestora a corelat cu un nivel ridicat de neuroticism și simptome depresive și cu un nivel scăzut de extraversiune. Nivelul ridicat al emoțiilor pozitive, pe de altă parte, a fost asociat cu un nivel scăzut de neuroticism și simptome depresive.

Un alt lucru esențial pe care îl arată studiul de față este faptul că în viața de zi cu zi, adolescenții simt cel mai intens emoții pozitive, iar intensitatea emoțiilor negative este mai scăzută comparativ cu cea a emoțiilor pozitive. Ce ne mai arată acest studiu este și faptul că, în contexte sociale, majoritatea adolescenților s-au simțit de cele mai multe ori confortabil și au simțit că sunt acceptați, nu că sunt judecați și amenințați. Pentru sănătatea noastră mintală, prezența emoțiilor pozitive în viața de zi cu zi și sentimentul de acceptare și apartenență pot reprezenta factori protectori care ne ajută să fim mai bine cu noi înșine, mai echilibrați și mai buni cu cei din jur.


Referințe:

Reitsema, A. M., Jeronimus, B. F., van Dijk, M., Ceulemans, E., van Roekel, E., Kuppens, P., & de Jonge, P. (2022). Distinguishing dimensions of emotion dynamics across 12 emotions in adolescents’ daily lives. „Emotion“.

Alexandra Iacob este psiholog clinician (practicant autonom) și lucrează în propriul cabinet de psihologie cu copii, adolescenți, tineri și familiile acestora. A absolvit masteratul în Psihologia Dezvoltării și Psihologie Clinică la Universitatea Heidelberg din Germania în 2014. Alexandra este pasionată de oameni și dezvoltarea lor, de neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0