Scrisul. Cea mai ieftină formă de auto-terapie – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

Poate reduce tensiunea arterială. Ne poate întări sistemul imunitar. Poate conduce la diminuarea stresului, anxietății și depresiei. Ne poate îmbunătăți somnul. Ne oferă mai multă atenție și claritate

Cine este? Ce este? Ceva simplu și la îndemâna oricui, îndrăznesc eu să zic: scrierea expresivă.

Efectele scrisului ca instrument de vindecare sunt bine documentate, încă din 1986, de unul dintre pionierii terapiei prin scris – James Pennebaker, psiholog în cadrul Universității Texas din Austin. Mergând pe axa timpului, mai aproape de zilele noastre, un studiu din 2019 arăta că o perioadă de șase săptămâni dedicată scrisului poate crește rezistența fizică și scade simptomele depresive și stresul perceput de persoanele aflate în depresie clinică.

Pentru toți aceia dintre noi, atenți la ceea ce se întâmplă cu sănătatea emoțională, nu mai este un secret că depresia la adulți a crescut de trei ori de când a început pandemia… Ar fi total nesănătos să minimalizăm impactul pe care l-a avut (și, încă îl are) în viața noastră una dintre cele mai profunde crize globale.

Pentru bunăstarea noastră colectivă, vindecarea este esențială

În cartea sa, Scrierea ca mod de vindecare, Louise DeSalvo spunea: „Creativitatea este un răspuns uman de bază la traume și reprezintă un sistem natural de apărare în caz de urgență.“

Scrierea cea mai vindecătoare, potrivit cercetătorilor, trebuie să urmeze un set de parametri creativi, să conțină detalii concrete, autentice, explicite. O astfel de scriere permite unei persoane să spună o poveste completă, complexă și coerentă.

Autoarea Deborah Siegel-Acevedo propunea, recent, într-un articol Harvard Business Review, trei practici pentru a introduce scrierea vindecătoare în trusa noastră creativă.

1. Nu te abține.

Ceea ce povestești colii de hârtie este, în primul rând, pentru tine. Nu îți face griji nici măcar cu privire la gramatică sau ortografie. Nu te gândi la ceea ce ar putea crede oricine altcineva. Setează-ți un cronometru timp de zece minute, menține-ți mâna în mișcare și pur și simplu scrie fără griji.

2. Niciun detaliu scris nu este prea mic; niciun sentiment nu este prea mare.

℗PUBLICITATE



Gina DiPonio, fost manager de program al UChicago Writer’s Studio, ne sfătuiește să aprofundăm detaliile. 

„Pentru a ajunge la sentimentele și adevărul experienței voastre, lăsați-vă mintea să meargă la momente specifice. Puterea este în detalii. Accesați ceea ce s-a întâmplat, cu adevărat, revenind chiar și la micile momente, amănunte, care v-au motivat în acea experiență. S-ar putea să descoperiți că cel mai mic detaliu aduce la iveală cel mai mare adevăr sau sentiment. Faceți loc pentru toate acestea.“

3. Facilitați revelația.

Pe măsură ce lumea s-a schimbat în jurul nostru, și noi am trecut prin transformări. Este posibil să fi învățat ceea ce contează cu adevărat pentru noi în viața asta. Poate am învățat despre noi înșine, poate despre familia noastră, despre locul unde lucrăm… Veți descifra mai bine lecțiile respective în timp ce scrieți. 

Puterea infinită a scrisului

Poetul persan Rūmī scria cu sute de ani în urmă: „Rana este locul în care Lumina intră în tine.“ Cu alte cuvinte, există o imensă forță în a ne asuma și îmbrățișa vulnerabilitatea. Este o dovadă de mare curaj! 

Când folosim scrisul pentru a ne dezvălui experiențele de viață, trăirile, emoțiile, alegem să rămânem protagoniști în viața noastră, mai degrabă decât victime ale unor circumstanțe care ne controlează.

Prima dată la care am experimentat, în modul cel mai profund, efectul terapeutic al scrisului a fost în decembrie 2016, când am povestit despre ce m-a învățat endometrioza. De atunci, ori de câte ori simt nevoia să mă destăinui paginii albe de hârtie, o fac fără să stau prea mult pe gânduri. În plus, recomand acest demers terapeutic tuturor oamenilor care aleg să lucreze cu mine prin coaching și mentoring.

Și, pentru că îmi place să pun oameni pe gânduri și să sădesc semințele creativității, vă invit ca în luna august să vă luați niște timp și să scrieți răspunsurile la cinci din întrebările din Chestionarul lui Proust:

  1. Principala mea trăsătură este:
  2. Ce prețuiesc cel mai mult la prietenii mei?
  3. Îndeletnicirea mea preferată este:
  4. Fericirea pe care mi-o visez:
  5. Eroii mei preferați din viața reală sunt:

Bucurați-vă de ceea ce scrisul are să vă arate!

Gabriela Blaga

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, trainer, „mama“ start-up-ului Innerpreneur, un om care crede că suntem ceea ce dăruim, iar toate experiențele pe care le trăim și persoanele pe care le întâlnim apar atunci când este potrivit pentru evoluția noastră.

Caută