Skip to content

A fi femeie antreprenor este o reală provocare, chiar și în 2020. Fie că vorbim despre o afacere de familie, moștenită din generație în generație, fie de un drum nebătătorit în zona businessului, obstacolele sunt la fel de provocatoare. Iar acest lucru este ușor de înțeles și cât se poate de palpabil, întrucât încă mai există prejudecata că rolul femeilor este altul în societate și că în niciun caz nu pot fi un factor decizional într-o companie.

Oricât ne-am ascunde după deget și am susține contrariul (pentru a contrabalansa inechitatea de pe piața muncii), femeile se regăsesc într-un procent minoritar atât în managementul antreprenorial, cât și în managementul corporatist, fără a mai menționa și diferența salarială cauzată de gen (cât se poate de reală, deși ne raportăm la pregătiri academice și funcții similare etc.).

Ideea de „mână de fier“ este, din punct de vedere social, contradictorie sexului frumos, chiar dacă acestea dau dovadă de un nivel de responsabilitate mult mai crescut decât bărbații, fiind și mai centrate pe angajamente pe termen lung. Astfel că de la femeile antreprenor se așteaptă să conducă prin delicatețe, competitivitate și fermitate, însă preferabil în domenii tipic feminine.

Și totuși, care sunt provocările de bază pe care femeile de afaceri sunt sfătuite să le depășească, pentru a putea face față durității pe care mediul de afaceri o impune?

Să sfideze așteptările sociale

Spuneam mai sus că există o atitudine stereotipă a oamenilor de afaceri, care implică competitivitate, duritate, uneori chiar și agresivitate. Aceste atribute sunt antonime valorilor pe care o femeie CEO de succes le promovează. Pe scurt, în unanimitate, mediul antreprenorial feminin susține că a-ți găsi propria voce în domeniul în care activezi reprezintă calea spre dezvoltare în zona antreprenorială.

Hilary Genga (CEO și fondator Trunkettes) susține femeile de afaceri, subliniind că „acestea au ajuns la nivelul actual datorită muncii asidue și perseverenței“, sfătuindu-le totodată „să nu se conformeze proiecției masculine în ceea ce privește ideea de lider“.

Este foarte adevărat că educația încă mai „șchioapătă“ în privința felului în care leadership-ul ar trebui să arate. Însă, pe de altă parte, realitatea dezvăluie foarte clar progresul realizat de-a lungul timpului de antreprenoriatul feminin, în lipsa unor instrucțiuni clare. Așadar, pentru a atinge noi puncte de creștere, se impune spargerea unor bariere și a unor limitări setate la nivel societal, care nu mai țin pasul cu vremurile pe care le traversăm. Flerul, curajul, educația, empatia sunt elementele de bază pe care este indicat să ne sprijinim, în raport cu așteptările impuse de mediul în care trăim.

Să acceseze finanțări

Creșterea capitalului unei companii este o reală aventură, cu precădere a celor conduse de către femei. Dificultatea procesului de pitching îi împiedică pe dezvoltatorii de startup-uri să obțină finanțări, în lipsa unor investitori.

Un raport Babson College realizat în 2014 releva faptul că mai puțin de 3% dintre companiile cu finanțare de tip venture capital aveau lideri femei. Președinta Full Circle Insights, Bonnie Crater, sfătuiește femeile antreprenor aflate în căutare de investitori să acorde încredere echipei și planului de afaceri deopotrivă. Potrivit acesteia, scopul investitorilor este acela de a crește valoarea companiei la un miliard de dolari; drept urmare, tot ce le rămâne antreprenoarelor este să găsească o cale prin care să poată pune în aplicare un astfel de plan.

Mergând pe ideea de „trib“ de încredere, Felena Hanson (fondatoarea Hera Hub) este tributară sprijinului reciproc pe care femeile antreprenor ar trebuie să și-l acorde și să și-l cultive, „prin realizarea atelierelor educaționale strategice, dar și a celor financiare“.

Cu un simț al realității mult mai pregnant, femeile sunt mult mai motivate și mai determinate să pună în aplicare ideile pe care le croiesc. Este nevoie, așadar, de cultivarea unui simț al camaraderiei și al întrajutorării, în vederea găsirii punctelor comune de ascensiune. Ceea ce este firesc și merită silabisit este că nimeni nu poate accede la un nivel superior de unul singur, ci doar cu ajutorul altor persoane de încredere.

Să lupte pentru a fi luate în serios

În funcție de domeniul de activitate, femeile antreprenor se pot impune mai greu sau mai ușor în echipe formate predominant din bărbați. Câștigarea respectului într-un astfel de mediu poate fi o „luptă“, după cum apreciază și Alison Gutterman (CEO și președinte Jelmar). Iar asta pentru că, în cazul său, businessul fusese creat de către bunicul și tatăl său, iar competitorii presupuneau că succesul personal se datora reputației predecesorilor săi. Gutterman menționează că a fost un proces dificil, în care încrederea, determinarea, conștiinciozitatea și depășirea propriei condiții au fost fundamentale în crearea antreprenorului de astăzi. Ea susține că negativismul ne limitează în a ne depăși potențialul pe care l-am putea atinge și plusează referindu-se la puterea incomensurabilă a grupurilor de susținere din zona antreprenoriatului feminin. 

Să-și recunoască meritele

De cele mai multe ori, nu ne alocăm meritele pentru realizările proprii, ci mai mereu ne raportăm la performanțele echipei, lăsând (din modestie) la latitudinea celorlalți modalitatea de ne descrie. Cu toate că acesta reprezintă unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar fi înțelept să-l facem: să ne recunoaștem succesele, să ni le asumăm și să ne mândrim cu ele! În acest sens, Molly MacDonald (CEO și președintă a Molly Locker Co.) mărturisește că „atunci când vorbesc despre companie… întotdeauna spun «noi» în loc de «eu»“. 

℗PUBLICITATE



De altfel, meritul echipei este incontestabil. Însă rolul-cheie îl dețin factorii decizionali, iar acest lucru merită subliniat, ori de câte ori este necesar. Trăgând linie, încrederea în forțele proprii, dar și în echipa cu care ne înconjurăm sunt esențiale atunci când pornim în arena rigidă a antreprenoriatului. 

Să construiască o rețea de asistență

De-a lungul istoriei, figurile emblematice s-au raportat în momentele decisive la oamenii de încredere, la consilieri și la membrii apropiați din familie. A avea o rețea de susținere este destul de dificil, însă nu și imposibil. Ea este necesară, întrucât lipsa acesteia limitează creșterea profesională. Companiile de renume mondial au la cârma lor, în marea majoritate, bărbați; drept urmare, chiar dacă ne dorim să știm că există o echitate de gen, în realitate dincolo de cortină lucrurile nu stau chiar așa. 

Ne-am putea întreba unde să găsim oameni pe care să ne bazăm, cu care să facem schimb de idei și cu ajutorul cărora să aducem plusvaloare companiei, iar răspunsul ar putea fi tocmai evenimentele de networking axate pe mediul feminin de afaceri. 

Într-un business, este necesar ca fiecare membru al echipei să-și exprime părerile și punctele de vedere, întrucât ideile pot apărea de oriunde. Brainstormingul, feluritele împrejurări și oamenii înșiși pot face ca anumite uși să se deschidă, când ne așteptăm mai puțin.

Să creeze un echilibru între viața de familie și cea profesională

„Echilibru“ este un cuvânt greu de transpus în viața reală, indiferent că vorbim de profesie sau de familie. Antreprenori fiind, lucrurile se complică subit, așa că echilibrul poate constitui un sport extrem. A renunța la un job de corporație sau din administrația publică pentru a merge pe un drum virgin spre un business propriu înseamnă, pe de-o parte, că urmează o perioadă extrem de grea (atât pentru familie, cât și pentru afacerea însăși), iar pe de altă parte, că (deși formal avem un program flexibil) în realitate orele de muncă ajung să depășească cu mult cele 8 ore alocate zilnic unui job.

Este firesc să ne dorim să jonglăm cu toate rolurile pe care le jucăm. Dar cotidianul ne arată că riscăm să pierdem controlul pe toate palierele vieții, lucru deloc dezirabil.

Cu toate acestea, specialiștii ne sfătuiesc ca, în urma sedimentării avântului inițial, să impunem o echilibrare a balanței, necesară fizicului și psihicului propriu. Altminteri, talerul va fi îndreptat fie doar către profesie, fie doar către familie – variante ce vor provoca, la rândul lor, alte regrete și neîmpliniri.

Să-și depășească frica de eșec

Orice afacere poate fi un eșec. Însă nu este necesar să privim orice încercare drept un motiv necesar și suficient să renunțăm, ci, din contră, să ne ambiționăm, să reparăm și să continuăm chiar și atunci când nu mai putem.

Succesul nu vine niciodată singur. El vine la pachet cu multă muncă, pierderi, greșeli și lecții.

Antreprenoriatul este un domeniu încă nou pe piața românească, chiar dacă datează de aproximativ 30 de ani. Elevii ajung abia în prezent să-l aprofundeze în școli, deși este caracteristic viitorului. Cu siguranță, generațiile viitoare vor fi generatoare de antreprenori în serie, care vor reuși să pună în practică informațiile dobândite de-a lungul timpului. Dar, până atunci, este necesar să transmitem generațiilor ce urmează că pot da frâu liber visurilor lor de a fi pe cont propriu.

Cel mai important lucru este ca, indiferent de drumul ales, să fim sinceri cu noi înșine și să realizăm ce ne dorim să facem în viață. Inexistența unui astfel de model antreprenorial în familie ne poate influența să dăm înapoi, fiindcă ni se pare prea complicat, ajungând să ne rezumăm la un loc de muncă pe care să-l „îmbrățișăm“ doar din perspectiva pecuniară.

Din fericire, tinerii aleg să riște mai mult pentru ceea ce-și doresc. Drept urmare, sperăm ca mediul de afaceri feminin să ajungă mult mai bine reprezentat în viitorul apropiat. Chiar dacă părem fragile, noi, femeile, avem capacitatea de a muta munții din loc, găsind resorturile intrinseci necesare pentru a o face. Necesar este să ne ascultăm vocea interioară și să ne ghidăm după instinct. 

 În viață, trebuie să riscăm pentru visurile și dorințele proprii, chiar dacă suntem conștienți că e posibil să o luăm, oricând, de la zero.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0