Skip to content

„Îmi place să ascult. Am învățat foarte multe lucruri ascultând cu atenție. Majoritatea oamenilor nu ascultă niciodată.“ — Ernest Hemingway

Divinitatea ne-a înzestrat cu cinci simțuri: vizual, auditiv, gustativ, tactil, olfactiv. Oare le utilizăm pe toate la capacitate optimă?

O să mă opresc, astăzi, la un simț derivat din auz, respectiv la ascultare. Pentru că mulți aud, însă puțini ascultă. În munca mea de coach și mentor, ascultarea este unealtă de aur, iar fără această abilitate cred că rezultatele în relația cu clienții mei ar fi minime. În urmă cu trei luni, m-am alăturat unui nou program de mentorat. Cei cinci tineri cu care lucrez de atunci mi-au spus, în cadrul primelor sesiuni, că nevoia lor cea mai mare este să fie ascultați.

Din culisele ascultării active

Carl Rogers și Richard Farson au inventat termenul de „ascultare activă“ în 1957, într-o lucrare cu același titlu (republicată în 1987). Rogers și Farson scriau: „Ascultarea activă este o modalitate importantă de a produce schimbări în oameni. În ciuda noțiunii populare că ascultarea este o abordare pasivă, dovezile clinice arată în mod clar că ascultarea este cel mai eficient agent de schimbare a personalității individuale și de dezvoltare a grupului. Ascultarea aduce schimbări în atitudinile oamenilor față de ei înșiși și față de ceilalți; de asemenea, aduce schimbări în valorile lor de bază și în filosofia personală. Oamenii care au fost ascultați în acest mod devin mai maturi din punct de vedere emoțional, mai deschiși la experiențele lor, mai puțin defensivi, și mai puțin autoritari“.

Peter Drucker, consultant și autor de mare succes în domeniul managementului, a spus odată că: „Cel mai important lucru în comunicare este să auzi ceea ce nu se spune“.

„Ascultarea activă“ este cheia pentru a obține maximul dintr-o conversație și are numeroase beneficii personale și interpersonale, dintre care le voi aminti pe următoarele:

  • Îmbunătățirea relațiilor personale și profesionale: Ascultându-i pe ceilalți, le putem arăta că le apreciem gândurile și sentimentele, ceea ce poate contribui la construirea unor relații mai puternice.
  • Promovarea înțelegerii și empatiei: Atunci când îi ascultăm pe ceilalți, putem înțelege mai bine experiențele și perspectivele lor, ceea ce poate contribui la promovarea empatiei și la construirea unor punți de înțelegere între oameni.
  • Învățarea și creșterea: Ascultându-i pe ceilalți, putem învăța din experiențele și perspectivele lor, ceea ce ne poate ajuta să creștem ca indivizi și să ne lărgim orizonturile.

Îmbunătățirea abilităților de ascultare este un pas important pentru a deveni un comunicator mai eficient și pentru a construi relații mai puternice.

Abilitățile cheie ale ascultării

Fără a fi o rețetă absolută, îndrăznesc să-ți indic câțiva pași prin care să-ți ascuți abilitățile de ascultare:

  • Fii atent, manifestând interes: Primul pas pentru a deveni un bun ascultător este să acorzi atenție vorbitorului sau interlocutorului. Evită distragerile și concentrează-ți atenția asupra a ceea ce spune acesta.  Arată-i vorbitorului că ești interesat de ceea ce spune dând din cap, menținând contactul vizual și punând întrebări.
  • Fii atent la tonul vocii vorbitorului, la limbajul corporal și la alte indicii nonverbale: Acest cumul de factori te poate ajuta să-i înțelegi mai bine mesajul și să răspunzi adecvat. 
  • Evită să întrerupi: Întreruperea interlocutorului poate fi considerată lipsă de respect și poate împiedica comunicarea eficientă. Așteaptă ca acesta să termine de vorbit înainte de a răspunde sau de a pune întrebări.
  • Clarifică și rezumă: Dacă nu ești sigur că ai înțeles exact ce a spus interlocutorul tău, cere-i să clarifice. În plus, rezumarea spuselor acestuia te poate ajuta să te asiguri că ai înțeles corect mesajul său.
  • Ai răbdare: Unii interlocutori pot avea nevoie de mai mult timp pentru a-și transmite mesajul sau pot fi nevoiți să repete. Ai răbdare și acordă-le timpul necesar pentru a se exprima pe deplin.
  • Practică empatia: Încearcă să te pui în locul interlocutorului tău și să-i înțelegi perspectiva. Acest lucru poate ajuta la stimularea empatiei și la construirea unor relații mai puternice.

Cele șase niveluri de ascultare

Conform cercetărilor efectuate de compania internațională de consultanță în leadership Zenger și Folkman, există șase niveluri de ascultare. Fiecare dintre aceste niveluri se bazează pe nivelul anterior.

℗PUBLICITATE



Cu cât nivelul de ascultare pe care-l aduci într-o conversație este mai ridicat, cu atât vei fi un ascultător mai conectat și mai eficient.

Nivelul 1: Ascultătorul creează un mediu sigur, în care pot fi discutate probleme dificile, complexe, inclusiv de ordin emoțional.

Nivelul 2: Ascultătorul înlătură distragerile, cum ar fi telefoanele și laptopurile, concentrându-și atenția asupra celeilalte persoane și realizând un contact vizual adecvat. Acest comportament nu determină doar modul în care ești perceput ca ascultător, ci influențează și atitudinile și sentimentele ascultătorului.

Nivelul 3: Ascultătorul caută să înțeleagă „substanța“ spuselor celeilalte persoane. Acesta captează idei, pune întrebări și reia aspecte pentru a confirma că înțelegerea sa este corectă.

Nivelul 4: Ascultătorul observă indicii nonverbale, cum ar fi expresiile faciale, transpirația, ritmul respirației, gesturile, postura și numeroase alte semnale subtile ale limbajului corporal. Studiile arată că 80% din ceea ce comunicăm provine din aceste semnale. Așadar, ascultă atât cu ochii, cât și cu urechile.

Nivelul 5: Ascultătorul înțelege din ce în ce mai mult emoțiile și sentimentele celeilalte persoane cu privire la subiectul în cauză, le identifică și le recunoaște. Ascultătorul empatizează cu aceste sentimente și le validează într-un mod de susținere, fără judecată.

Nivelul 6: Ascultătorul pune întrebări de clarificare și pune tema discutată într-o lumină nouă pentru vorbitor.  Mare atenție, însă: ascultătorii buni nu deturnează niciodată conversația astfel încât ei sau problemele lor să devină subiectul discuției.

  • Pornind de la aceste șase niveluri și gândindu-te la conversațiile din primele cinci luni ale acestui an, unde consideri că te afli ca nivel de ascultare?
  • Când te-ai simțit ascultat cu adevărat, ultima dată? Ce poți învăța din această interacțiune?
  • Care consideri că ar fi primul pas pentru a-ți ascuți simțul ascultării active?

La finalul acestui articol, te invit să reflectăm împreună la cele de mai jos: „Am venit pe această lume cu două urechi, doi ochi și o gură. Țineți cont de acest raport.“


Citește și:

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, Gabriela a colaborat îndeaproape cu oameni și echipe din întreaga lume. Este autoarea cărții „VUCA² – Accesează Puterea Din Tine“, cartea și sistemul de carduri bazate pe conceptul ei unic de a trăi într-o lume plină de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0