fbpx
skip to Main Content

Din experiența mea de lucru cu oamenii, cei mai mulți cred aproape în fiecare dimineață că nu mai au nimic de îmbrăcat pentru azi. Este adevărat că fibrele sunt din ce în ce mai sensibile, dar mai agresive cu mediul, însă nicio piesă nu se topește deocamdată stând în dulap peste noapte. În plus, producția e mai ceva ca soarele care nu apune niciodată în Imperiul Britanic. Deci care e adevărul? Cu ce să ne mai îmbrăcăm și astăzi? 

În cele mai multe dintre cazuri, până la urmă se găsește ceva din care să compui o ținută pentru toată ziua, care, eventual, să îți și placă. Dar întâi pornim de la ideea că nu mai avem. Totodată, de ani buni aproape toată lumea vorbește despre sustenabilitate, marile companii, deopotrivă cu produse mass market sau high end, promovează campanii și colecții speciale create din materiale reciclate sau care au impact minor asupra mediului, iar inevitabil, în social media, în descrierea fiecărui mic business apare „100% sustainable“. 

Când am început să studiez fenomenul sustenabilității, mi-am dat seama destul de rapid că, îmbrăcată într-o formă excelentă de marketing, stă, în primul rând, o problemă reală de mediu, iar pe locul al doilea este nevoia interioară de consum. 

Industria fashion este în topul celor mai nocive, pe o poziție fruntașă chiar. Motivul? Consumerismul excesiv, producția fără noimă și fără bon de ordine, tehnici rapide, dar deloc prietenoase cu mediul și cu durabilitatea produselor, consumul de apă necontorizat, deci nu e de mirare că, în curând, datorită unei crize de bumbac, de exemplu, nu o să mai avem cu ce să ne îmbrăcăm. Campanii peste campanii cu mesaje despre grija față de mediu curg zilnic în social media, însă prea puțini le iau în calcul, pe bună dreptate. Ce înseamnă, până la urmă, sustenabilitatea, într-o lume a imaginii, în care se produce pe bandă rulantă, dar care nu ne spune cu ce să ne îmbrăcăm astăzi? 

In a relationship with my closet (în relație cu dulapul meu de haine)

În discuția despre stil spuneam că acesta merge mână în mână cu stilul de viață, că trebuie să fie confortabil în primul rând din punct de vedere psihic, și că e important să ne uităm destul de sincer în oglindă. Cam așa e și cu sustenabilitatea. O garderobă sustenabilă înseamnă o minte organizată și un suflet împăcat. O garderobă sustenabilă se (auto)compune atunci când îți cunoști foarte bine plăcerile și nevoile. Un dressing excesiv vorbește despre același obicei de a mânca cinci prăjituri în loc de una, deși nevoia reală de zahăr a fost satisfăcută de primele două lingurițe. Shoppingul înseamnă fericire doar în măsura în care imaginea ta denotă fericirea interioară. Restul, vorba reclamelor, e plăcere, uneori de moment, alteori vorbim despre o pasiune – bijuterii, piese vintage, genți… mici colecții personale compuse din piese atemporale pe care le iei o dată și le pasezi fiicei tale. În rest, nimic din ce pare că ne întreține imaginea nu este sustenabil. 

℗PUBLICITATE



Relația cu garderoba seamănă cu orice tip de relație în general. În funcție de legătura pe care o ai cu propria-ți persoană, cântărești cât și ce anume investești pentru un străin. Apoi te gândești, mercantil așa, dacă merită efortul pe termen lung. Și niciodată nu ignora un red flag: dacă nu se închide sau dacă te bate rău în cabina de probă, nu o să se închidă nici acasă și, cu siguranță, e bine să stârpești din fașă orice act care îți face rău fizic. 

Principii dincolo de tendințe

Dar adevărul este că, având atâtea tendințe sezoniere, e destul de greu să ai o atitudine sustenabilă. Multe lucruri atrăgătoare și atractive care apar nonstop, nici nu apuci bine să epuizezi vitrina de acum două luni, că imediat îți trebuie altceva. Chiar, te-ai întrebat vreodată cum apar tendințele în modă? Din nevoie. Nu, nu nevoia primară de a ne feri corpul de intemperii, ci din nevoia de apartenență și din dorința de a corespunde. Ne folosim zilnic trupul pentru a expune interiorul în fel și chip. Iar odată cu tendințele, tot ce știam despre noi în sezonul trecut e pe cale să se clatine odată cu anotimpul nou. Tendințele nu vorbesc doar despre „Se poartă pantaloni largi cu bustiere colorate“, ci sunt concepute de o serie de factori care ne influențează traiul cu totul. Folosim anumite gadgeturi pentru o perioadă, preferăm un anumit tip de gastronomie de moment (de câte ori ți-ai asigurat necesarul de proteine din jackfruit în copilărie?), petrecem vacanțele în anumite regiuni și așa mai departe. Totul depinde de tendințe. Mai puțin sufletul nostru. Pentru că nimeni și nimic nu ne poate spune nouă cum să ne îmbrăcăm. 

Tendințele sunt precum unii oameni pe care îi întâlnești. Bunica mea are o vorbă despre persoanele care îi devin antipatice după o prietenie la catarama de sezon: „N-am nimic cu ea, dar să n-o mai văd.“ E bine să fii la curent, dar e și mai bine să îți păstrezi principiile, pentru că ele sunt cam singurele atribute sustenabile pe care le avem la îndemână. În plus, la o privire mai atentă, știi exact cum să te îmbraci azi. Read this again.

Problema fiecărei dimineți nu este garderoba, ci frica de noi provocări. Pentru că e la modă, începi cu o mică meditație despre ce vrei să faci azi. Odată ce ți-ai organizat mintea, vei ști exact ce vrei să pui pe tine și foarte probabil și unde se află ele, fără nervi, fără căutări deșarte și fără amețeală. Și dacă tot ți-ai luat încă o pereche de stiletto sau de pantofi din piele lăcuită într-un acces de nesustenabilitate, poart-o azi. E empowering, sexy, un pic obositoare și cu un puternic impact emoțional asupra celor din jur. Vorbim încă despre o pereche de pantofi sau…? 


Îmi găsesc inspirația în tot ce mă înconjoară, de la poveștile trecutului, la evenimentele mai mari sau mai mici din viața de zi cu zi. Pentru mine, imaginea omului este unul dintre cele mai puternice limbaje ale tuturor timpurilor, căruia îi dedic toată atenția și timpul, prin textele mele editoriale, prin imaginile pe care le creez și prin sesiunile de consultanță, care mă îmbogățesc cu fiecare istorie personală pe care o aflu în cabina de probă.

Caută
Coșul de cumpărături
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0