Schimbările în 21 de zile sunt un mit. Descoperă de câte zile au nevoie oamenii pentru a-și contura noi obișnuințe – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

În agitata viață modernă, majoritatea dintre noi ne dorim să facem schimbări cât mai repede și, într-un timp record, să avem în repertoriul nostru de comportamente și acțiuni o serie de deprinderi și obiceiuri care să ne transforme viața. La o simplă căutare pe Google, vom descoperi că mulți experți sunt de părere că avem nevoie de aproximativ 21 de zile pentru a dezvolta o nouă obișnuință; dar oare chiar așa să fie? 

Pornind de la curiozitatea legată de acest interval de 21 de zile, am studiat munca psihologului britanic Jeremy Dean, o autoritate în domeniu și autorul unei cărți despre cultivarea și spargerea obișnuințelor. 

21 să fie cifra magică? 

În literatura laică, dar și în unele cărți de specialitate, se pare că 21 a devenit cifra magică, pe care, dacă o respectăm, lucrurile pozitive și mult dorite se vor manifesta în viața noastră. 

Potrivit psihologului Jeremy Dean, totul ar fi pornit de la o carte publicată acum mai bine de 60 de ani, prin 1960 mai exact, în care autorul evidenția faptul că pacienții cu membrele amputate ar avea nevoie de aproximativ trei săptămâni pentru a se obișnui cu lipsa acestuia, și tot dr. Maxwell Maltz (autorul despre care este vorba) a dedus că probabil de 21 de zile ar avea nevoie oamenii să se obișnuiască cu orice. Se pare că din acel moment, chiar dacă fără nicio bază susținută științific, 21 a devenit feblețea minții multor autori, care au preluat ideea doctorului Maltz și au extins-o la o serie de alte aspecte ale vieții: renunțarea la fumat, încetarea consumului de zahăr, însușirea unor noi abilități sportive, dobândirea de noi deprinderi artistice sau orice altceva ne putem imagina. Tot Jeremy Dean evidențiază faptul că unele cărți au completat perspectiva trecând la cifra 28. 

Prima concluzie de până acum pare să fie destul de evidentă: ființa umană are nevoie de mai multe zile pentru schimbare, iar dacă realizăm că nu ne încadrăm în acest interval de 21 sau 28 de zile nu înseamnă că am fi defecți sau atipici; înseamnă doar că teoria nu are prea multă legătură cu realitatea extinsă. Probabil că existe diferențe majore și între cum se raportează la o situație persoana amputată și omul care este în căutarea unor strategii de îmbunătățire a stilului său de viață. 

254 de zile pare să fie o cifră mai apropiată de realitate 

Desigur că perseverența oamenilor de știință nu s-a oprit aici, și Universitatea College, din Londra, a desfășurat o cercetare amplă pentru a dezlega misterul – de câte zile are nevoie ființa umană pentru a-și dezvolta noi rutine și obiceiuri? Iar răspunsul este – în medie, de 66 de zile. Iar o altă concluzie a studiului amintit este aceea a faptului că nu se dărâmă totul dacă în acest interval de 66 de zile sărim peste una, două zile. 

℗PUBLICITATE



Însă realitatea este mai interesantă de atât, deoarece cercetările ne arată că, în mod evident, există variații mari în ceea ce privește intervalul de timp necesar dezvoltării de noi deprinderi, iar pentru unele mai complexe avem nevoie chiar și de până la 254 de zile. Mai în glumă, mai în serios, Jeremy Dean spune că e posibil ca în mai puțin de 21 de zile să dezvoltăm o rutină de genul – beau apă după micul dejun; în timp ce altora, pentru a se obișnui cu mâncatul unui fruct, le-ar putea lua 66 de zile. 

Unele obișnuințe sunt mai greu de dobândit decât altele, dar împreună ne descurcăm mai bine

Tot psihologul britanic ne spune că obișnuința de a face mișcare pare să fie cel mai greu de dobândit; în condițiile în care, chiar și după 84 de zile, pentru majoritatea oamenilor, abdomenele sau alte exerciții fizice nu devin obișnuință. În ceea ce privește efortul solicitat de conturarea unor noi deprinderi și obișnuințe, perioada de început are o greutate mare și, pe măsură ce trece timpul, este nevoie de și mai mult efort. Chiar dacă facem progrese, pe măsură ce avansăm în proces este nevoie de și mai mult efort. Asemenea situațiilor în care ne propunem să urcăm scările unui bloc cu opt etaje pe jos, la început, experiența pare provocatoare, dar pe măsură ce ne apropiem de ultimele etaje, efortul implicat este tot mai crescut. 

A doua concluzie ne arată că obișnuințele se formează mai lent decât am crede la o primă impresie; pentru unele dintre deprinderi, oamenii au nevoie de până la un an de zile pentru ca acestea să devină parte din repertoriul lor zilnic. 

Observațiile științifice ne mai atrag atenția și asupra faptului că factori precum emoția și noutatea pot avea efecte benefice asupra procesului de schimbare. Dacă planul nostru este desfășurat într-un nou context de viață, spre exemplu ne-am mutat într-o nouă casă și, odată cu această mutare, ne propunem să alergăm mai mult în parc, șansa de reușită este mai mare decât dacă facem un astfel de plan în vechea noastră locuință – acolo unde există alte obișnuințe bine conturate. Dar contextul se poate referi și la alți oameni, ceea ce ne indică faptul că cei din jur au o influență mai mare asupra noastră decât am crede și că împreună putem dobândi mai ușor schimbarea.

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută