fbpx
skip to Main Content
4 Strategii Pentru O Bună Menținere A Conexiunii Sociale, în Epoca Distanțării

Într-o perioadă extrem de nesigură atât din punct de vedere medical, cât și economic, dr. Vivek H. Murthy (medic și cel de-al nouăsprezecelea chirurg general al USA, dar și autor al cărții Together) vorbește pentru theatlantic.com despre recesiunea socială pe care Covid-19 ar putea-o provoca – o criză ce ar fi mai greu de cuantificat decât cea economică, de altfel. Și când ne referim la recesiune socială, spunem izolare și singurătate în creștere, amenințări cu care omenirea se luptă dinainte să apară această pandemie.

Statisticile privind singurătatea

Și nu o spunem doar noi, studiile de specialitate vorbind de la sine, din păcate. În anul 2018, studiul Kaiser Family Foundation publicat în The Economist sublinia că 22% dintre adulții americani se confruntă cu singurătatea. În același an, un alt studiu AARP a relevat faptul că 35% dintre persoanele cu vârste peste 45 ani erau singure. Însă îngrijorător este că nici în rândul adulților tineri lucrurile nu sunt mai îmbucurătoare, studiile efectuate în 2018 și 2020, de către Cigna Global (companie din domeniul asigurărilor de sănătate) au arătat că cei singuri sunt în proporție de 50% . Categoria celor ce se luptă cu singurătatea câștigă detașat locul întâi, surclasând fumătorii și diabeticii. La nivel mondial, se fac eforturi de combatere a singurătății, prin educare și promovarea unor practici menite să creeze punți în comunități.

Și pentru că tot vorbim de statistici, conform unui nou raport al Academiei Naționale de Științe, Inginerie și Medicină din SUA, reiese că izolarea socială implică un risc crescut cu 50% pentru afecțiuni precum demența, cu 29% privind bolile de inimă, respectiv cu 32% privind accidentul vascular.

Potrivit lui Vivek Murthy, singurătatea este dăunătoare sănătății, atât prin limitarea capacității noastre de a avea performanțe, cât și prin sentimentul de neîmplinire. Pe măsură ce muncile agricole au dispărut din obiceiurile societății noastre, stresul înstrăinării și al neapartenenței ne-a modificat sistemul nervos. Astfel că, dacă acest stres este pe termen scurt, ne împinge să căutăm conexiunea socială; însă dacă este de durată, duce la un nivel crescut de stres cronic, pe care cercetătorii l-au echivalat cu riscului apariției bolilor cardiace și psihice, dar și iminentei scurtări a vieții (aceasta din urmă reieșind în baza unei metaanalize efectuate, în anul 2010, de către Julianne Hold-Lunstad de la Brigham Young University, care a studiat riscul mortalității cauzate de singurătate și a descoperit că era egal cu cel al unui fumător intermitent sau moderat).

Autorul cărții Together susține că această perioadă pe care o traversăm este una definitorie, întrucât sunt șanse mari să fie periclitate conexiunile sociale pe care noi, oamenii, ne luptăm să ne menținem și să le creăm, de-a lungul timpului. Dr. Murthy le asociază unui mușchi, argumentând că acesta ajunge să se atrofieze, odată cu distanțarea socială și cu limitarea calității conexiunilor dintre oameni.

℗PUBLICITATE


Cum putem menține conexiunea socială, pe durata pandemiei cu Covid-19

Dr. Murthy ne prezintă patru strategii pe care le putem adopta, pentru o bună menținere a conexiunii sociale în epoca distanțării:

  1. Alocă cel puțin 15 minute persoanelor dragi (altele față de cele cu care te afli în izolare), fie prin apeluri video, fie telefonic, pentru a păstra vie legătura pe care o aveți (ba chiar prin stabilirea unei mese luate împreună, menită să închege amiciția deja existentă).
  2. Îndreaptă-ți atenția către cei cu care locuiești (pe care avem obiceiul să-i lăsăm, mai tot timpul, pe ultimul loc). Practică prezența conștientă (departe de gadget-uri și liste cu treburi de făcut), ascultarea, exprimarea vulnerabilității și deschiderea față de ceilalți.
  3. Exersează-ți momentele de solitudine, prin exprimarea bucuriei petrecerii timpului cu propria persoană (în absența tehnologiei), prin găsirea câtorva momente de liniște, numai bune pentru practicarea exercițiilor de yoga, meditație, rugăciune etc. Aici se face distincția între „solitudine“ și „singurătate“, prin aceea că solitudinea este sentimentul de a sta bucuros cu propriul sine.
  4. Acordă-le ajutor altora – fie prin contactarea telefonică a persoanelor în vârstă din proximitate și oferirea de sprijin și suport, fie prin exprimarea compasiunii față de alți membri ai familiei, care se confruntă cu trăiri negative mai intense în această perioadă.

Se vorbește foarte mult, în tot acest timp, despre salvarea vieților ca fiind prioritatea maximă, pe al doilea loc fiind salvarea economică. Însă rareori se aduce în atenție bunăstarea emoțională a oamenilor.

Poziția autorităților, în perioada de criză

Într-un interviu televizat acordat pentru CNN, dr. Murthy vorbește tranșant și despre atitudinea pe care guvernanții ar trebui să o aibă, specificând că este necesar să conducă cu știință, dar și prin comunicare, prezentând transparență (care transmite, automat, încredere) și, totodată, asigurări că instituțiile și personalul din prima linie beneficiază de resurse adecvate.

Așadar, dincolo de recomandările și obligațiile oferite de către autorități, este un moment bun să apelăm la tot ce înseamnă conexiune, pentru a face ca legăturile interumane să fie mai puternice ca oricând – deoarece știm că, în absența acestora, fundamentul uman ar fi grav afectat. De asemenea, lecția pe care Covid-19 ne-o predă este important să o învățăm și să o punem în practică, atunci când pandemia se va sfârși. Deoarece, așa cum dr. Vivek Murthy ne îndeamnă, „trebuie să ne concentrăm pe reconstruirea fundațiilor centrate în jurul oamenilor“. Dincolo de boala ce stă la pândă, este necesar să nu uităm de singurătate și să facem tot ce ne stă în putință ca să recuperăm relațiile. Fiindcă acestea nu ni se cuvin de la sine, ci se construiesc în timp, dar se năruiesc extrem de facil.

Pagina de Psihologie

Informații utile, articole de psihologie, o agendă a activităților și evenimentelor din sfera psihologiei, magazin virtual. Împarte informația - sănătatea relațiilor noastre este cea mai importantă resursă pe care o avem.

Back To Top
×Close search
Caută