Skip to content

Câți copii din România, etichetați ca fiind problematici sau leneși în școli, se luptă de fapt în tăcere cu ADHD nediagnosticat, strigând după ajutor într-o limbă pe care încă n-am învățat-o? Acesta este începutul unei conversații importante, una care poate schimba vieți.

Ești „leneș“ sau doar „neînțeles“?

Îmi amintesc când profesorii îmi spuneau că aș putea fi prima din clasă „dacă m-aș strădui mai mult“, și cum acele cuvinte mă bucurau, dar mă și răneau în același timp. După 35 de ani, am descoperit că așa arată ADHD-ul la exterior, în timp ce, în interior, eu îmi dădeam cu adevărat toată silința. Părinții mei erau îngrijorați că nu o să termin nimic niciodată. „Roxana, în viață nu poți să faci doar ce e interesant!“, îmi spuneau, încercând să mă motiveze.

Dar astăzi nu despre diagnosticul meu târziu de ADHD vreau să vorbesc, ci să vă ofer o lecție esențială și condensată de psihoeducație, din perspectiva experienței mele ca ADHD coach.

Ce este ADHD? O configurație unică a creierului

ADHD, cunoscută și ca „Tulburarea Hiperkinetică cu Deficit de Atenție“, este o condiție de neurodezvoltare distinctă, caracterizată prin particularități unice în structura și funcționarea creierului. Aceasta nu este o simplă variație în arhitectura neurală, ci o condiție recunoscută medical, cu baze neurobiologice bine definite. Un element central în înțelegerea ADHD este impactul asupra funcțiilor executive. Aceste funcții, vitale pentru planificare, organizare și controlul impulsurilor, sunt afectate în cazul ADHD-ului.

ADHD se manifestă diferit de la o persoană la alta, creând un spectru larg de experiențe.

Trăind cu ADHD: paradox și realitate

ADHD poate fi o experiență paradoxală. Pe de o parte, este posibil să nu știi cât timp îți va lua să termini o anumită sarcină, ceea ce poate duce la sentimentul de copleșire când se adună multe lucruri. Pe de altă parte, persoanele cu ADHD manifestă adesea un nivel ridicat de ambiție și un puternic simț al hotărârii. Aceste trăsături ajută la dezvoltarea unor mecanisme proprii de coping.

Percepția timpului: O caracteristică a ADHD-ului este dificultatea în estimarea timpului necesar pentru sarcini, ceea ce poate duce la starea de supraîncărcare. Pe de altă parte, persoanele cu ADHD au abilitatea de a lucra eficient sub presiune, când termenele limită foarte strânse devin un stimulent puternic.

℗PUBLICITATE



Focalizare intensă vs. distragerea atenției: Persoanele cu ADHD pot experimenta momente de hiper-focalizare, când se pierd într-o activitate, uitând chiar și de nevoi de bază. În contrast, în alte momente, pot avea dificultăți în a-și menține atenția pe sarcini simple.

Fluctuații în performanță: Un alt aspect al paradoxului ADHD este variația performanței. Există zile în care o persoană cu ADHD poate depăși așteptările, făcând față cu ușurință sarcinilor complexe. În alte zile, chiar și cele mai neînsemnate sarcini pot părea copleșitoare.

Creativitate și intuiție: Unul dintre avantajele majore ale ADHD-ului este abilitatea de a gândi diferit, aducând perspective inovatoare și soluții creative. Deși încrederea în intuiția proprie poate varia, când aceasta este ascultată, adesea conduce la rezultate impresionante.

Cum să susținem persoanele cu ADHD

  1. Găsirea motivației prin interes: Un aspect crucial pentru persoanele cu ADHD este că interesul stimulează motivația. Dacă activitatea nu este interesantă, angajarea în ea devine dificilă. Inspirându-ne de la Mary Poppins și ideea că „o linguriță de zahăr ajută medicamentul să alunece“, e important să-i ajutăm să găsească modalități creative de a adăuga interes în sarcinile necesare, dar monotone.
  2. Încurajarea și recunoașterea calităților: Persoanele cu ADHD se confruntă, de multe ori, cu feedback negativ. Este esențial să fim acea sursă de încurajare pozitivă, observând și lăudând progresele și punctele forte. Această abordare poate crește încrederea și poate sprijini dezvoltarea unui sentiment de valoare personală.
  3. Conștientizarea realității ADHD: Recunoașterea ADHD ca o condiție reală este vitală. Dacă tu sau cineva apropiat prezintă semne de ADHD, este important să căutați un diagnostic profesional. În România, nu toți specialiștii sunt experți în ADHD, deci informarea temeinică și selecția unui specialist adecvat sunt esențiale. Un diagnostic corect poate deschide calea spre un tratament și suport adecvat.

Închei această călătorie prin universul ADHD, reflectând asupra cuvintelor auzite în copilărie: „Nu totul în viață poate fi interesant“. O ironie fină, căci în lumea ADHD, interesul nu e un moft, ci motorul motivației. Și iată că Mary Poppins, cu ingenioasa ei linguriță de zahăr, pare să fi intuit acest adevăr mult înaintea noastră. Se pare că ea a înțeles (intuitiv) ce înseamnă să navighezi prin viață cu ADHD. Și poate că a fost, fără să știe, primul ADHD coach.

Revenind asupra întrebării „Câți copii din România se confruntă – nediagnosticați – cu ADHD?“, conștientizăm că acum este momentul să acționăm. Această explorare nu a fost doar despre înțelegerea ADHD, ci și despre un apel la conștiința fiecăruia. Haideți să transformăm această conștientizare în acțiune – să educăm, să sprijinim și să celebrăm fiecare persoană cu ADHD, recunoscând și apreciind unicitatea sa. E momentul să fim schimbarea, să deschidem drumul spre o lume care nu doar acceptă, ci și sărbătorește diversitatea neurologică.


Citește și:

Roxana Cardos, ADHD Coach și Psiholog de Afaceri, activează internațional aducând o perspectivă unică și autentică asupra neurodiversității. Experiența ei personală cu ADHD și dislexie îi permite să abordeze provocările neurodiverse cu empatie și eficiență, atât în România, cât și la nivel internațional.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0