Skip to content

E un mit acela că, în cuplurile fericite, oamenii nu se plâng de comportamentul celuilalt. De fapt, ar fi de-a dreptul absurd să ne așteptăm ca două ființe umane să trăiască împreună fără a se plânge de nimic. Toți avem nevoi, dorințe, ritmuri și obiceiuri specifice. Iar acestea intră uneori în contradicție cu ale partenerului, generând emoții puternice. 

Este dovedit științific că să-ți sufoci din fașă nemulțumirile nu este o idee bună. O asemenea strategie v-ar lăsa pradă mâniei și resentimentelor față de soț sau soție. Și s-ar putea să vă inducă o stare de spirit pe care noi am numit-o „exacerbare a sentimentului negativ“, conform căreia gândurile negative la adresa partenerului de viață și a relației depășesc și acoperă orice gând pozitiv la adresa acestuia. 

Se poate întâmpla să acumulați mormane de revendicări, ținând socoteala fiecărei ofense pe care v-o aduce partenerul. În timp, sentimentele negative intră în putrefacție și cangrena emoțională se extinde, generând la un moment dat una din două reacții: ori vă distanțați emoțional ca să evitați durerea… ori vă dezlănțuiți subit ostilitatea fără menajamente. Între timp, partenerul care a comis ofensele (și care a auzit arareori vreun cuvânt de nemulțumire din partea voastră) e complet pierdut în ceață. Există prea puține șanse ca el să-și îmbunătățească abilitatea de a vă îndeplini dorințele, de vreme ce n-are habar cu ce-a greșit – până în clipa în care voi vă atingeți limitele și explodați, împroșcându-l cu nemulțumirile pe care le-ați pus la păstrare. 

Oricare ar fi situația, există și o a treia alternativă (pe lângă reprimarea doleanțelor, pe de-o parte, și combinarea lor într-un amestec exploziv, pe de altă parte): pur și simplu, partenerii pot învăța să-și exprime nevoile. Adică, să se plângă de ce-i doare, într-o manieră clară, concretă, respectuoasă și imediată. 

℗PUBLICITATE



O astfel de abordare aduce numeroase beneficii. De exemplu, e mult mai probabil ca partenerul să vă audă plângerile și să le răspundă, când le rostiți în acest fel. Exprimarea sănătoasă a insatisfacției vă ajută să rezolvați problemele, să clădiți intimitatea și să vă fortificați relația. 

Plângeri sănătoase vs. plângeri dăunătoare 

Plângere salutară

  1. Împărțirea responsabilității pentru o problemă: „N-am fost în măsură să ne permitem o vacanță, în ultimii doi ani. Poate că vom reuși, totuși, să ne gestionăm bugetul mai bine.“
  2. Descrierea problemei în termeni de percepție, opinie sau stil: „Pur și simplu, așa sunt eu… mai conservator, când vine vorba de bani, și cred că ai dat prea mult pe acea pereche de pantofi.“
  3. Focalizarea pe o problemă specifică și abordarea pe rând a nemulțumirilor: „Ți-ai lăsat paharul ud pe măsuța de cafea seara trecută, iar acum a rămas pe blat o urmă rotundă.“
  4. Focalizarea asupra acțiunilor partenerului și a felului în care acestea vă fac să vă simțiți: „Am crezut că urmează să petrecem o romantică seară în doi, iar tu ai invitat-o pe maică-ta. Sunt amărâtă și dezamăgită.“

Plângere dăunătoare

  1. Aruncarea responsabilității în cârca celuilalt: „E numai vina ta că nu ne-am permis o vacanță, în ultimii doi ani. Risipești banii pe lucruri prostești.“
  2. Descrierea problemei ca pe un adevăr absolut: „Oricine și-ar fi dat seama că nu merită să cheltui atâția bani pe o pereche de pantofi!“
  3. Acumularea nemulțumirilor strat peste strat: „N-ai spălat rufe de două săptămâni, ai lăsat peluza să arate ca o savană și nici n-ai făcut curățenie în garaj – așa cum ai promis.“ 
  4. Criticarea personalității sau a caracterului partenerului: „Am crezut că urmează să petrecem o seară romantică în doi, iar tu ai invitat-o pe maică-ta. Cum poți fi un imbecil așa de nesimțit și de neghiob?“

Extras din cartea De la ceartă la dialog, de John și Julie Gottman.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0